• killerqueen

Försöka igen efter MA :/

Hej! 
    Fick konstaterat MA i september, då jag trodde jag befann mig i vecka 13. Fostret hade då varit dött i fyra veckor redan. Bokade ultraljud, då jag fick för mig att någonting var fel - och fick veta. Det absolut värsta jag nånsin varit med om, då jag trodde att det var omöjligt för mig att bli gravid pga svår endometrios - så vi var ju extra glada!

Läkare har nu sagt att jag inte ska oroa mig, att min kropp bevisade sig vara hur bra som helst när den valde att behålla fostret såpass länge innan utstötning (som fick framkallas), och att det ju faktiskt funkade på första försöket (med befruktning) och att nästa graviditet ska gå bra. 

Har ÄL nu här i dagarna, (1-5e dec ca) och vi försöker nu igen. Går det så går det.
    Någon som varit med om samma? Jag vill inget hellre än att det ska funka, att min kropp ska klara detta nu. 
    Jag längtar efter ett barn. Mer än något annat. Det är så jävla svårt att se våra vänner med sina bäbisar. Det gör bara ont i en...

Så, någon som varit med om samma eller som är med om det nu? Ska vi följas åt?

Fingers crossed för ett plus om nåra veckor.

Kram<3

• Svar på tråden Försöka igen efter MA :/
  • Marie89

Får jag hoppa in här?

Har i helgen genomlidit ett MA, i fredags var i på ett vanligt UL i v.12 (här kan man få det nu om man vill), barnmorskan såg bara en fosterhinna så då fick vi göra ett VUL, jag såg det lilla fostret ch sa direkt "Det är ju för litet!" och läkaren sa att det stämde. Han sa att hade e inte varit så länge sen vi fick pos gravtest så hade man trott att vi tagit fel på tiden och detta foster var så litet så hjärtat inte örjat slå än. Alltså fostret var ca i v.6.

Jag hade en liten liten blödning förra veckan, sen i helgen blev det som mens, och igår var jag inne och fick medicinsk behandling, men gick bätte än vad jag trodde, gjorde inte jätteont men var jätteobehagligt när man kände klumpen komma ut.

Vi hade berättat för våra familjer, känns så hemskt att det var dött när vi berättade. man blir så sur för hade det blivit en missfall i v.6 så hade de ju inte alls blivit så jobbigt, då hade man ju inte hunnit börja längta så mycket.

Hur länge blödde ni efter MA? har som en vanlig mens nu.

Vi pratar om ifall man ska vänta med att försöka så det blir 2014, skulle de ta sig direkt blir de i december. Tänker ni andra likadant? Har ju egentligen inte någon stor betydelse, har nog inte sån tur iallafall så de tar sig direkt, men är ju surt att fylla år i december. 

Hoppas man kan jobba järnet på jobbet nu och hålla sig sysselsatt hela tiden. Det optimala hade ju varit att inte tänka på äl och BIM utan bara leva livet och upptäck en dag att man är gravid igen. Men det är väl omöjligt?                   

• Bubbas
    Marie89 skrev 2013-02-05 13:40:27 följande:
    Får jag hoppa in här? Har i helgen genomlidit ett MA, i fredags var i på ett vanligt UL i v.12 (här kan man få det nu om man vill), barnmorskan såg bara en fosterhinna så då fick vi göra ett VUL, jag såg det lilla fostret ch sa direkt "Det är ju för litet!" och läkaren sa att det stämde. Han sa att hade e inte varit så länge sen vi fick pos gravtest så hade man trott att vi tagit fel på tiden och detta foster var så litet så hjärtat inte örjat slå än. Alltså fostret var ca i v.6. Jag hade en liten liten blödning förra veckan, sen i helgen blev det som mens, och igår var jag inne och fick medicinsk behandling, men gick bätte än vad jag trodde, gjorde inte jätteont men var jätteobehagligt när man kände klumpen komma ut. Vi hade berättat för våra familjer, känns så hemskt att det var dött när vi berättade. man blir så sur för hade det blivit en missfall i v.6 så hade de ju inte alls blivit så jobbigt, då hade man ju inte hunnit börja längta så mycket. Hur länge blödde ni efter MA? har som en vanlig mens nu. Vi pratar om ifall man ska vänta med att försöka så det blir 2014, skulle de ta sig direkt blir de i december. Tänker ni andra likadant? Har ju egentligen inte någon stor betydelse, har nog inte sån tur iallafall så de tar sig direkt, men är ju surt att fylla år i december.  Hoppas man kan jobba järnet på jobbet nu och hålla sig sysselsatt hela tiden. Det optimala hade ju varit att inte tänka på äl och BIM utan bara leva livet och upptäck en dag att man är gravid igen. Men det är väl omöjligt?                   

Självklart, välkommen Marie! Jag beklagar ditt MA! Jag fick MA i v. 14 i okt (fick skrapas direkt) och tidigt MF i v. 6 för en månad sedan. Känner igen mig så mycket i det du skriver, att det redan var dött när vi berättade för familjerna mm. Jag blödde kraftigt i 2 v efter MA:t och hade riktigt ont. Jag har faktiskt börjat släppa alla tankar om att försöka bli gravid nu och det är såå skönt! Jag tänker att det blir om det är meningen och då får man hoppas att det vill stanna kvar tredje gången. Annars blir det ju utredning, så det känns skönt. Det känns nog långt borta för dig som är mitt uppi det nu, men låt det ta sin tid. Man måste få sörja och gråta av sig. Hoppas det känns bättre snart!
  • Marie89

Tack bubbas!
    jobbigt att få missfall 2 ggr! Men 3:e gången gillt blir det nog! Men läste någonstans att det är större risk med missfall efter skrapning? Känner en tjej som fick MA som upptäcktes v.12 (skrapning) blev gravid ganska snabbt igen tidigt missfall, sen gravid gansk snabbt igen och nu har hon en stor mysig mage! Hoppas det ger dig lite hopp! 

Tänk vad härligt det vore att kunna släppa det här med att bli gravid igen och sen plötsligt upptäcka att man varit gravid länge :)

Det känns som det blir onödigt mycket sorg, hade det kommit ut i v.6 så hade de ju varit så tidigt så man knappt fattat det än, då hade de ju inte vrit lika jobbigt.

tänkte senast i början av förra veckan "skönt bara en vecka kvar av den osäkra perioden"  och "snart har det gått en tredjedel av graviditeten, snart kommer en liten mage och mysiga sparkar"    

Hade i princip inga symtom och var tacksam för det, hann väl inte få det innan det dog, nästa gång vill jag må skit första veckorna bara för att känna att jag verkligen är gravid!        

• Bubbas
    Marie89 skrev 2013-02-05 16:01:19 följande:
    Tack bubbas! jobbigt att få missfall 2 ggr! Men 3:e gången gillt blir det nog! Men läste någonstans att det är större risk med missfall efter skrapning? Känner en tjej som fick MA som upptäcktes v.12 (skrapning) blev gravid ganska snabbt igen tidigt missfall, sen gravid gansk snabbt igen och nu har hon en stor mysig mage! Hoppas det ger dig lite hopp!  Tänk vad härligt det vore att kunna släppa det här med att bli gravid igen och sen plötsligt upptäcka att man varit gravid länge :) Det känns som det blir onödigt mycket sorg, hade det kommit ut i v.6 så hade de ju varit så tidigt så man knappt fattat det än, då hade de ju inte vrit lika jobbigt. tänkte senast i början av förra veckan "skönt bara en vecka kvar av den osäkra perioden"  och "snart har det gått en tredjedel av graviditeten, snart kommer en liten mage och mysiga sparkar"     Hade i princip inga symtom och var tacksam för det, hann väl inte få det innan det dog, nästa gång vill jag må skit första veckorna bara för att känna att jag verkligen är gravid!        

Jaså det har jag aldrig hört. Snarare tvärtom, att det är en gynnsam och "ren" miljö när man blivit skrapad. Men tydligen funka det inte då heller! Tack, det ger mig faktiskt lite hopp! Hoppas jag är som din kompis! Jag hade mycket symptom innan MA:t men dom försvann i v. 7 men fostret hade dött sen i v. 10.
  • Marie89

Jag frågade läkaren nu om de va någon skilnad på skrapning och medicinskt när de gäller chansen att bli gravid igen, men han sa att de inte va någon skillnad, men läste här, tror jag, att risken var större så ingen säker källa.

• Diche79

God morgon tjejer, välkommen Marie! Beklagar ditt MA.
    Jag fick mitt MA i v 12 i augusti, foster dött sen v 6-7. Jag blödde först i två dgr,
    sen VUL och samma kväll kom allt ut, hade kraftiga smärtor och bokstavligen forsade
    ur mig i en timmes tid. Efter det så blödde jag lite i 10dgr till, så totalt 14-15dgr blödning. .

Min kropp har varit konstig sen MA, jobbiga ÄL, hormoner ur balans osv.
    Men nu i feb är första månaden sen aug som allt verkar vara normalt igen!  

Vi tänker som du, min sambo vill inte ha barn i slutet av ett år, och jag vill inte ha i nov/dec.
    Men nu känner vi att strunt samma, bara jag blir gravid igen så struntar vi i när det är!
    Däremot så är min sambo borta mkt i jobbet, så i mars kommer han inte vara hemma
    när det är ÄL.
    Så tog det sig inte nu så blir nästa försök i april och då blir det ju födsel i jan 2014 isf.
    Pga  hans jobb så har vi inte kunnat göra några ordentliga försök, utan i jan blev första efter MA i augusti.

Men jag har redan gett upp hoppet för denna månad. Hade ÄL igår tror jag, men inte helt hundra.
    Sexade frenatt(efter midnatt så det var egentligen lördag..), sönkväll, månkväll och så blir det nog idag.
    Igår kände jag mig så trött på allt och började tänka att jag nog aldrig kommer bli gravid...  :(

Jag tar en paus till bim, 19/2, så vi hörs om två veckor igen!!

Kram till er alla!! <3

• Marie89

Diche79: Tycker du ska prova rosenrot! tog det i höstas för mensen flippade ur efter p-piller, blev gravid direkt och kortade ner menscykeln! Läst om många som fått oregelbunden men efter olika orsaker och rosenrot har funkat. Isåfall ska man ta det mellan mens och ägglossning. Jag kommer börja direkt efter jag haft mens nu.  

Känner just nu att jag inte vill vänta så de blir nästa år (sen är det ju inte mitt egna beslut, min man måste ju få tycka sitt med) för det kan ju bli MA/missfall igen och då vore det jätteirriterande att hoppat att försöka i 2 mån så tiden får gå ytterligare (sen är de ju verkligen inte säkert de tar sig direkt men då har mn försökt igen), det är det som håller mig över ytan just nu att det finns hopp om att snart vara gravid igen.

Jag blöder redan mindre nu, hoppas jag har sån tur så de bara blir en vecka :) 

• Marie89

En fundering jag hade nu, barnmorskan sa att man inte ska försöka före första mensen för att det blir svårt att tidsbestämma graviditeten då. Men gör det så mycket egentligen? Man får väl gissa på ett ungefär sen ser man ju på UL?

Märker att jag inte blöder alls mycket längre så hoppas på att kunna ha sex nästa vecka igen kanske? ska man då behöva skydda sig? känns jättekonstigt att skydda sig när man inte vill något hellre än bli gravid.

Vad tycker ni?    

• Diche79

Tack för tipset, men jag tänker inte testa nåt där det finns risk för att påverka
    mens/ÄL igen. Min mens har varit regelbunden hela tiden, 30-31dgr. Både före grav och efter grav.
    Men jag har haft jobbiga ÄL:
    Sept-jan så fick jag en kraftig LH-höjning runt dag 13-15, och kroppen försökte ha ÄL
    vilket jag kände av smärtan i magen. Men sen sjönk LH igen för att återigen stiga
    och då ge mig klart positiva ÄL-test på dag 17-18.
    Sen kom mensen på dag 30-31.
    Har haft jobbiga ÄL pga yrsel, illamående och hugg i magen vid verklig ÄL.
    Så hade jag inte innan graviditet, utan förmodligen är det pga MA:t.

Nu verkar kroppen vara normal igen, hade ÄL mån/tis och inte känt nåt alls. Fick heller
    ingen LH. stegring på dag 13-15, utan jag fick ett positivt ÄL-test i måndags, på dag 17.
    Så nu törs jag inte testa nåt som kan sätta balansen ur spel igen!

Men tack för tipset :)

Och jag tycker ni ska köra på ändå, gör det som är rätt för er! Men gör det för att ni vill sexa, inte för att ni ska
    lyckas bli gravida igen.
    Lycka till!

• Jennie89

Välkommen Marie89, tråkigt att vi blir fler. Innan jag blev gravid trodde jag att det var ovanligt med MA, men så känns det inte längre.

Jag fick mitt MA i v 16 i början av aug, fostret hade varit dött sen v 9-10, skrapades dagen efter och blödde sparsamt i fyra dagar och sen satte det igång ordentligt, väst var det dag 6-7 då jag fick bo på toaletten sen kom det minimalt i fyra- fem dagar till.
    Läkaren som skrapade mig sa att det var större risk för missfall graviditeten efter skrapningen (0,5% större risk har jag för mig) samt att man kunde föda för tidigt. Just då brydde jag mig inte utan ville bara ha ut det.

Det enda positiva det förde med sig var att jag sluppit mensvärk. 
    Första månaden hade jag nog ingen äl, mensen kom som en klocka dag 30, andra månaden hade jag nog äl, kände för första gången äl-smärtor och mens dag 29, men tredje månaden fick jag ingen äl utan fick en cysta istället (självklart när man försöker bli gravid) och den sprack nog dag 30 men mensen väntade med att komma till dag 35. Fjärde månaden hade jag äl men hade riktigt ont vid sex under äl och trodde att jag hade en cysta igen (kändes verkligen som det var en boll på vänstra sidan) men det måste ha varit en svullen äggstock för då blev jag gravid igen.

12+5 idag och trots att jag hörde det lilla hjärtat slå i söndags känner jag mig fruktansvärt osäker. Vul på fredag och jag hoppas verkligen att jag kan dela med mig av en bild... Tack för er stöttning!

Gällande om man ska vänta, nej, känner man sig redo anser jag att det bara är att köra på! Läkaren sa till mig att jag inte skulle tänka tanken att försöka på två månader, ångrar att jag inte frågade varför...     

Svar på tråden Försöka igen efter MA :/