• Marie89

Försöka igen efter MA :/

Får jag hoppa in här?

Har i helgen genomlidit ett MA, i fredags var i på ett vanligt UL i v.12 (här kan man få det nu om man vill), barnmorskan såg bara en fosterhinna så då fick vi göra ett VUL, jag såg det lilla fostret ch sa direkt "Det är ju för litet!" och läkaren sa att det stämde. Han sa att hade e inte varit så länge sen vi fick pos gravtest så hade man trott att vi tagit fel på tiden och detta foster var så litet så hjärtat inte örjat slå än. Alltså fostret var ca i v.6.

Jag hade en liten liten blödning förra veckan, sen i helgen blev det som mens, och igår var jag inne och fick medicinsk behandling, men gick bätte än vad jag trodde, gjorde inte jätteont men var jätteobehagligt när man kände klumpen komma ut.

Vi hade berättat för våra familjer, känns så hemskt att det var dött när vi berättade. man blir så sur för hade det blivit en missfall i v.6 så hade de ju inte alls blivit så jobbigt, då hade man ju inte hunnit börja längta så mycket.

Hur länge blödde ni efter MA? har som en vanlig mens nu.

Vi pratar om ifall man ska vänta med att försöka så det blir 2014, skulle de ta sig direkt blir de i december. Tänker ni andra likadant? Har ju egentligen inte någon stor betydelse, har nog inte sån tur iallafall så de tar sig direkt, men är ju surt att fylla år i december. 

Hoppas man kan jobba järnet på jobbet nu och hålla sig sysselsatt hela tiden. Det optimala hade ju varit att inte tänka på äl och BIM utan bara leva livet och upptäck en dag att man är gravid igen. Men det är väl omöjligt?                   

• Marie89

Tack bubbas!
    jobbigt att få missfall 2 ggr! Men 3:e gången gillt blir det nog! Men läste någonstans att det är större risk med missfall efter skrapning? Känner en tjej som fick MA som upptäcktes v.12 (skrapning) blev gravid ganska snabbt igen tidigt missfall, sen gravid gansk snabbt igen och nu har hon en stor mysig mage! Hoppas det ger dig lite hopp! 

Tänk vad härligt det vore att kunna släppa det här med att bli gravid igen och sen plötsligt upptäcka att man varit gravid länge :)

Det känns som det blir onödigt mycket sorg, hade det kommit ut i v.6 så hade de ju varit så tidigt så man knappt fattat det än, då hade de ju inte vrit lika jobbigt.

tänkte senast i början av förra veckan "skönt bara en vecka kvar av den osäkra perioden"  och "snart har det gått en tredjedel av graviditeten, snart kommer en liten mage och mysiga sparkar"    

Hade i princip inga symtom och var tacksam för det, hann väl inte få det innan det dog, nästa gång vill jag må skit första veckorna bara för att känna att jag verkligen är gravid!        

• Marie89

Jag frågade läkaren nu om de va någon skilnad på skrapning och medicinskt när de gäller chansen att bli gravid igen, men han sa att de inte va någon skillnad, men läste här, tror jag, att risken var större så ingen säker källa.

• Marie89

Diche79: Tycker du ska prova rosenrot! tog det i höstas för mensen flippade ur efter p-piller, blev gravid direkt och kortade ner menscykeln! Läst om många som fått oregelbunden men efter olika orsaker och rosenrot har funkat. Isåfall ska man ta det mellan mens och ägglossning. Jag kommer börja direkt efter jag haft mens nu.  

Känner just nu att jag inte vill vänta så de blir nästa år (sen är det ju inte mitt egna beslut, min man måste ju få tycka sitt med) för det kan ju bli MA/missfall igen och då vore det jätteirriterande att hoppat att försöka i 2 mån så tiden får gå ytterligare (sen är de ju verkligen inte säkert de tar sig direkt men då har mn försökt igen), det är det som håller mig över ytan just nu att det finns hopp om att snart vara gravid igen.

Jag blöder redan mindre nu, hoppas jag har sån tur så de bara blir en vecka :) 

• Marie89

En fundering jag hade nu, barnmorskan sa att man inte ska försöka före första mensen för att det blir svårt att tidsbestämma graviditeten då. Men gör det så mycket egentligen? Man får väl gissa på ett ungefär sen ser man ju på UL?

Märker att jag inte blöder alls mycket längre så hoppas på att kunna ha sex nästa vecka igen kanske? ska man då behöva skydda sig? känns jättekonstigt att skydda sig när man inte vill något hellre än bli gravid.

Vad tycker ni?    

• Marie89

Min man är ganska bestämd på punkten att vi ska vänta så det blir barn efter årskiftet, alltså vänta typ 2 månader, är ju inte så länge egentligen och egentligen ligger det något i det.
    Men så har man kollat runt här och läser om de som blir gravida direkt igen och man bara känna ska man skydda sig från den chansen. och samidigt kan de bli fler missfall som skjuter fram tiden. Vi får väl se den dagen jag har ägglossning vad som händer, tror det blir för konstigt att liksom använda kondom då?

aja ja har haft tur med den fysiska delen iallafall, blöder mindre än vid mens, blödde bara mer första dagen, sen som vanlig mens andra och nu som i slutet av en mens (gjorde det medicinska i måndags), idag ska jag försöka jobba igen har varit lite sjukskriven för det här.       

• Marie89

Jennie lycka till på VUL förresten hoppas det är bra! Måste ju vara så grymt nervöst inför det? Känns som nästa gång man blir gravid kommer man inte våga glädjas förrän man gjort UL i v.12.

• Marie89

Åhh grattis Jennie!
    Måste varit jättnervöst innan! Men då ska det säkert gå vägen ska du se! 

• Marie89

Bara undrar hur ni andrhaft det, jag fick konstaterat MA 1/2 och fick sen medicinskt så de kom ut den 4/2, jag har nu i nästan en vecka bara haft som en flytning i blödning, har räckt med trosskydd, igår kom det bara typ en tesked, trodde de skulle vara borta idag, men idag har jag som en mensblödning och mensvärk, kan mensen redan ha kommit? eller går det upp och ned med blödningen?

• Marie89

Blev så besviken när jag trodde blödningen var över så kom det mer, men egentligen kvittar et om det är mens eller blödning, vi kommer inte börja försöka förrän i slutet av april igen iallafall.
    Har tagit det beslutet nu framförallt för att det ska bli på andra sidan årskiftet. 

Svar på tråden Försöka igen efter MA :/