• Anonym (Väntar)

7 månaden med försök.. Fler?

Finns det fler här som är inne på 7e månaden eller liknande med bebisverkstad? Har ett barn sedan tidigare och hoppas nu på ett syskon.. Vore skönt att prata med fler i samma sits, är lite förvånad över att det känns minst lika jobbigt som när vi försökte med första barnet..

• Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?
  • FideIi
    Thotis90 skrev 2013-03-21 13:49:51 följande:
    Vi har läst att övervikt hos män kan ge sämre spermier. Nu vet jag inte hur stor sanning det ligger i det, men vi tror absolut att det är en bidragande faktor. Om vikten inte hade någon betydelse så hade han inte behövs fylla i sin vikt i hälsodeklarationen, kan jag tycka 

Så sant. Skönt iaf att din man hade bra kvalitet! Ska hem och ta en liten försiktig diskussion med mannen om att kanske börja träna hehe.
  • Thotis90
    FideIi skrev 2013-03-21 15:31:32 följande:

Så sant. Skönt iaf att din man hade bra kvalitet! Ska hem och ta en liten försiktig diskussion med mannen om att kanske börja träna hehe.
    Om han är tveksam kan du erbjuda dig att träna med honom, om du vill det förstås. Jag har sagt till sambon att jag gärna följer med honom ut på promenader (mina knän klarar inte av löpning. Jag lider av PFSS) eller att han kan följa med mig till Friskis&Svettis. Han gillar inte tanken av jympa, men vi skulle kunna gå på boxning, skivstång eller cirkelfys. Det skulle nog kunna vara någonting för karln min  

Vi är riktiga gottegrisar och nu när han vill gå ner i vikt (det vill jag också, men det får jag inte för kuratorn på kvinnokliniken. Jag har ett BMI på 21) har även jag slutat med onyttigheter, just för att han inte skall få ett återfall så att säga.  

Jag hittade precis de här:
    www.dn.se/nyheter/sverige/feta-man-har-samre-spermier-an-normalviktiga
    www.bantasnabbt.se/nyheter/overvikt-hammar-spermieantalet-hos-man  
    se.babycenter.com/a4188/kost-f%C3%B6r-blivande-pappor  
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Anonym (tvålen)
    Anonym (samma.) skrev 2013-03-20 14:59:38 följande:
    Min man kommer aldrig att gå med på en utredning. iom att vi blivit gravida en gång för länge sen så är han bombsäker på att det bara är otur. Vilket det kanske är. Men hur jäkla länge ska denna oturen hålla i sig?? 

Har deppat ner mig totalt nu. Var så säker på att det tagit sig denna månaden. Inte bara för tempdippen som jag hade utan även för att jag samma dag fick en sån oerhörd kramp i magen.. Som värsta mensvärken en kort kort stund.  De 2 sakerna tillsammans och jag var säker på att ägget fäste. Varför ska kroppen lura en så helt plötsligt.

Jävla skitkropp. 
    Usch vad trist!! Stor pepp-kram, en sån du brukar kunna skicka i min riktning. Det är ju vårt år och ljuset är här!! Själv har jag dag 3 med mens, men är såå glad för det. Det betyder ju att vi kanske kan hinna pricka nästa ÄL. Vågar knappt skriva det (sssch). Oftast brukar min cykel bli 2-3 dagar längre då jag ej har ÄL men nu blev den 2 dagar kortare. Tack för det Televerket!
  • Anonym (tvålen)
    Thotis90 skrev 2013-03-18 14:00:11 följande:
    Dagens besök gick bra Läkaren började med att ta en titt på sambons hälsodeklaration och medan hon skummade igenom den sade hon att hans spermaprov såg bra ut. Han har varit orolig över provsvaret av den anledningen att han räknas som överviktig (BMI 27.7), men det såg som sagt bra ut. Hon gick sedan igenom min hälsodeklaration och jag fick svara på några frågor. Jag fick bl.a. berätta om min menstruation (hur gammal jag var när jag fick min första, om jag har smärtsamma menstruationer, hur många dagar jag blöder osv.), om min ägglossning (om jag känner av den, om jag använder ägglossningstester och om de ger positiva utslag), om min förra graviditet, om min abort m.m.

När vi var klara med frågorna var det dags för VUL. Hon hade svårigheter med att hitta höger äggstock (jag förvarnade henne om att andra gynekologer/läkare har haft svårigheter med att hitta den), men annars såg det bra ut. Hon kunde inte hitta några avvikelser.

Efter att jag klätt på mig igen gick vi igenom mina blodprover, som såg bra ut. Läkaren sade att eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning, inte har haft några allvarliga infektioner (t.ex. klamydia) och att jag har varit gravid förut är chansen stor att jag kommer att bli gravid igen. Det är bara en fråga om tid och om vi behöver hjälp eller inte. Det var t.o.m. så att hon garanterade att jag kommer att bli gravid (det tycker inte jag är okej oavsett om det hittas några fel på paret eller inte).

Nästa steg är spolning av äggledarna. Vi kunde inte få svar på när det blir. Vi skulle räkna med att det dröjer en till två månader. Jag struntar i om jag måste vänta några veckor med tanke på att vi har försökt så pass länge... Jag är bara glad över att spolningen blir av!
    Vad skönt att det går så bra. Själv har jag luskat och nu fått reda på att man kan inseminera båda vid stimulering och ej och det känns jättebra. Är övertygad om att det slutar med IVF hursomhelst om vi ska göra något mer "tekniskt" men det känns bra att veta att det finns alternativ som är mindre avancerade och billigare.
  • Anonym (tvålen)

Godnatt alla kämpar därute. Ni kan väl hålla en tumme för mig imorgon?! Kanske berättar mer här senare. Viktig dag för mig imorgon. Borde ha sovit för länge sedan. Kram

• Juronjaure
    Anonym (tvålen) skrev 2013-03-21 22:55:56 följande:
    Godnatt alla kämpar därute. Ni kan väl hålla en tumme för mig imorgon?! Kanske berättar mer här senare. Viktig dag för mig imorgon. Borde ha sovit för länge sedan. Kram
    Håller tummar!
  • Anonym (samma.)
    Dracarys skrev 2013-03-21 10:51:25 följande:
    Vad tråkigt att din man har den inställningen!

Även om ni har blivit gravida en gång förut så kan det ju ha hänt någonting sedan dess. Han kan ha fått försämrad kvalitet på sin produkt, du kan ha fått någon blockad i äggledarna, eller så kan du ha ont om bra ägg osv. Saker kan ju hända med kroppen, även utan bilolyckor!
    Jag vet. Skittråkigt. Jag kan ju alltid kolla upp så att det inte är något fel på mig. Men min man är  urtypen av en gammeldags "riktig" man. Det kan alltså inte vara något fel på honom. :) Löjligt jag vet.. Kanske är något kulturellt, han är inte svensk och hans definition av manlighet skiljer sig från svenska män. Vi har haft många heta diskussioner om det då han tycker svenska män är tofflar.  Vi tycker lika olika där han och jag.  Förutom det är han perfekt. :)
  • Anonym (samma.)
    Anonym (tvålen) skrev 2013-03-21 22:55:56 följande:
    Håller alla tummar och tår för vad det nu är som händer idag. Kram.....
  • Anonym (samma.)
    Anonym (tvålen) skrev 2013-03-21 22:36:25 följande:
    Usch vad trist!! Stor pepp-kram, en sån du brukar kunna skicka i min riktning. Det är ju vårt år och ljuset är här!! Själv har jag dag 3 med mens, men är såå glad för det. Det betyder ju att vi kanske kan hinna pricka nästa ÄL. Vågar knappt skriva det (sssch). Oftast brukar min cykel bli 2-3 dagar längre då jag ej har ÄL men nu blev den 2 dagar kortare. Tack för det Televerket!
    Tack. Just nu känns det som om jag bara vill lägga mig ner och sova bort resten av månaden. FIck verkligen upp hoppet denna månaden. 

Totalt nerdeppad. Inte ens glad att vi äntligen har hittat en perfekt lägenhet som vi fått och flyttar till om 3 veckor.. 4 med 2 terasser och öppen spis med utsikt över en flod. Borde vara genomlycklig.  Men jag bryr mig inte. Varför ska vi ha fler rum, det blir ju inga barn ändå. 
  • FideIi
    Thotis90 skrev 2013-03-21 15:45:17 följande:
    Om han är tveksam kan du erbjuda dig att träna med honom, om du vill det förstås. Jag har sagt till sambon att jag gärna följer med honom ut på promenader (mina knän klarar inte av löpning. Jag lider av PFSS) eller att han kan följa med mig till Friskis&Svettis. Han gillar inte tanken av jympa, men vi skulle kunna gå på boxning, skivstång eller cirkelfys. Det skulle nog kunna vara någonting för karln min  

Vi är riktiga gottegrisar och nu när han vill gå ner i vikt (det vill jag också, men det får jag inte för kuratorn på kvinnokliniken. Jag har ett BMI på 21) har även jag slutat med onyttigheter, just för att han inte skall få ett återfall så att säga.  

Jag hittade precis de här:
    www.dn.se/nyheter/sverige/feta-man-har-samre-...
    www.bantasnabbt.se/nyheter/overvikt-hammar-sp...  
    se.babycenter.com/a4188/kost-f%C3%B6r-blivand...  

Tack för artiklarna! Vid närmare eftertanke så känns det ganska logiskt att även männens livshållning påverkar deras spermiekvalitet. Men det är så mycket fokus på oss kvinnor, och hur vi ska leva, tycker jag . Sambon är redan motiverad att gå ner i vikt, och har funderingar på att börja på en kompis boxningsklubb. Han är även lite intresserad av att börja springa, så vi får se om det blir något av det... hoppas!
Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?