Anonym (Man) skrev 2013-03-28 08:28:32 följande:
Tack för ditt svar. Vi har väl ungefär samma proportioner, men på en lägre "nivå". Jag tycker att ett par gånger i veckan skulle vara skönt och min fru nöjer sig med varannan vecka. I praktiken blir det 2-3 gånger per månad. Det är nog rätt inställning du har, att man får försöka kompromissa om sexfrekvensen om man vill olika mycket. Hoppas att din man också förstår det. Är ni nya tillsammans eller håller hans stora intresse i sig trots många gemensamma år? Det där att lusten kan komma efter en stund, även om man börjar utan att känna någon större lust är en intressant aspekt. Jag har nog misslyckats med att få min fru med på det tåget.
Jag håller med samma i mycket. Kommunikation och "ge och ta" är A och O. Ofta tycker jag det verkar vara mannen som vill mer än kvinnan (har jag fel så är det för att jag inte vet men försöker lyssna in) och lusten verkar avta med åldern. Hos oss är jag yngre och mer sugen men vi orkar ändå inte så ofta (ung samma frekvens som ni av och till) och det är främst tröttheten som sätter hinder. Tyvärr är vi dessutom trötta olika dagar så då blir det lite klent. Min man tycker kvällar är den givna tidpunkten. Det tror jag är en sak som kanske kan vara bra att luckra upp. Har man svårt att hinna/orka ska man kanske vara mer flexibel. Det där med att att lusten kan komma efter en stund kan jag skriva under på. Testa gärna det. Sedan tycker jag generellt att det finns olika lust under mens-cykeln. Det säger sig väl självt att man är mer sugen under den fertila delen av cykeln då slemhinnorna är mer redo än de med låga hormon-nivåer då man nästan får skavkänsla om man inte är helt på. Förför din fru vid ÄL-tid och ta det varligt så kanske ni båda blir förundrade att frekvensen kan ändras. Och kommunikation är ju som sagt A och O.
Sedan bör ju tilläggas att det här med barnalstande inte gör romantiken högre. Då krävs en växel till:) Men om jag fattat de hela rätt är ni nöjda med det ni har?!