• Nalle Puh73

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Måste bara kolla med er andra hur fort era barn fick första läsläxan i 1an?

Idag verkar det som att alla barn ska kunna stora, små bokstäver, läsa och helst flera olika språk (nästan iallafall) innan dom är födda ens. 
    Suttit med en förtvivlad unge som inte kan alla bokstäver o då speciellt inte dom små och nu hade hem en läsläxa på flera sidor.  

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?
  • Mrs Green

Inte ännu. Jag har hört att det ska dröja några veckor till innan de får böcker (både i svenska och matte) och då blir det väl läxa antar jag.

• Nalle Puh73
    Ruggugglan skrev 2012-09-04 20:54:33 följande:
    Varför är du förvånad över en sådan sak? Om barnen inte har tränat på att läsa på hemmaplan så är det väl inte så konstigt att de inte lärt sig läsa?
    Vi har tränat både på läsa o bokstäver man han har haft noll intresse o har inte knäckt läskoden än och då är det inte så bara hur man än försökt innan.
    Jaja får ta ett snack med fröken, hmm hon och den andra etta fröken lär vara nedringd av andra föräldrar redan så många som reagerat på detta och varit upprörda. 
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Ruggugglan
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 21:27:36 följande:
    Vi har tränat både på läsa o bokstäver man han har haft noll intresse o har inte knäckt läskoden än och då är det inte så bara hur man än försökt innan.
    Jaja får ta ett snack med fröken, hmm hon och den andra etta fröken lär vara nedringd av andra föräldrar redan så många som reagerat på detta och varit upprörda. 
    Jag tror att det är meningen att alla 1:a klassare ska läsa tillsammans med en förälder. Dvs om barnet inte kan läsa så hjälper föräldern till. Man övar på att läsa hemma helt enkelt Det har bara brustit i informationen.

Det är nog inte så jätte vanligt att barnen kan läsa när de börjar 1:an så säg till din son att det inte är någon panik att lära sig.
  • petsod

Läsläxa första riktiga skolveckan, typ 4 sidor.

• Höghus

Men bokstäverna lär väl sig barnen i förskoleklassen numer? Det har iaf min gjort. Så när man börjar ettan sitter alfabetet.

• Ruggugglan
    Höghus skrev 2012-09-05 11:37:20 följande:
    Men bokstäverna lär väl sig barnen i förskoleklassen numer? Det har iaf min gjort. Så när man börjar ettan sitter alfabetet.
    Det är inte säkert eftersom förskoleklass är frivilligt.
  • Höghus

Ruggugglan: 96% dvs nästan alla barn går i f-an idag. I praktiken har denna verksamhet blivit obligatorisk

• Stjärnfall76
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 20:33:51 följande:

Jaså varför det? Varför ska dom kunna det? Skulle hellre säga att dom flesta inte kan.
    Sätter du däremot en mattebok i handen på mina ungar så är det inga större bekymmer. Räkna + och - har dom gjort länge och tycker sånt är skitkul. 

Idag kan de flesta barn läsa när de börjar ettan, men det ska inte vara ett krav eftersom det inte finns något krav på förskoleklassen att lära barnen att läsa.

Be läraren om kortare läsläxor i början, så att inte ditt barn blir överväldigat, och så försök träna så mycket som möjligt så h*n inte halkar efter.

Vill tipsa om Akademibokhandelns läsborgarmärken som man får helt gratis och som uppmuntrar i alla fall mina barn att läsa böcker     
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?