caliningrad skrev 2012-11-09 01:53:04 följande:
Håller inte med.
Ett stort problem i dagens undervisning är att den ska vara individanpassad.
Som en lärare nämnt här, det är omöjligt för en lärare att hålla koll på var barnen befinner sig.
Att låta dom utvecklas i olika takter leder till klyftor.
Att ha en tydlig läroplan där man lär sig ljuda alla bokstäver på förskolan samtidigt + läser i samma takt i lågstadiet är mycket effektivare och skulle minska klyftorna.
Individanpassad undervisning låter fint men i verkligheten leder till ökade klyftor mellan barn, eftersom det anses vara ok att vara 7 och inte kunna bokstäverna. Börjar man acceptera att några barn är analfabeter är det snart slut på demokratin.
Nej, det är inte omöjligt. När jag gick i högstadiet så delade de upp min klass i två grupper. De som hade svårt för tex matte och de som hade lätt för det. Gick utan problem. De som hade svårt för ämnet fick extra hjälp och de som hade lätt kunde jobba vidare som vanligt.
Jag har inte pratat om att de ska lära sig olika ämnen. Bara att utbildningen borde vara individanpassad så att de som har svårt faktiskt får mer hjälp.