• Nalle Puh73

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Måste bara kolla med er andra hur fort era barn fick första läsläxan i 1an?

Idag verkar det som att alla barn ska kunna stora, små bokstäver, läsa och helst flera olika språk (nästan iallafall) innan dom är födda ens. 
    Suttit med en förtvivlad unge som inte kan alla bokstäver o då speciellt inte dom små och nu hade hem en läsläxa på flera sidor.  

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?
  • Severus

Någon av de första veckorna fick de läsläxa

Däremot stod det tydligt i veckobrevet att föräldern förväntas läsa högt för de barn som inte kan läsa själva.

• Miiiis

Oj! Jag är själv lärare i en förstaklass, men vi har bestämt att inte ha läsläxa förrän efter jul. Man ska stressa lagom.

• Chridhe

Min dotter fick sin första läsläxa idag. Vet inte hur det är tänkt med de barn som inte kan läsa. De har kanske fått separat info? (de har iallafall ett personligt häfte där fröken skrivit in vilka sidor som ska läsa)

• Nalle Puh73

Här fick dom sin första läsläxa igår med andra ord efter 2 veckor. William har pendlat mellan tårar, ilska och sån frustration över att inte kunna att han skulle gå till rektorn imorgon o säga upp sig från skolan. Hmm fick förklar att det inte funkar så.

Hur kan man ge läsläsa innan barnen ens kan dom små bokstäverna och inte ens alla stora? 

Började ju tro han var den enda som inte kan men vi är ett helt gäng föräldrar i båda klasserna som är i upplösningstillstånd över detta. Man börjar väl med att lära sig ljuda bokstäverna i skolan eller är det mitt jobb att vara fröken? Visst ska vi också lära men det ska väl ändå inte vara så här? 

• Rocket Mania

Här får dom det första veckan men de som inte kan läsa själva ska läsa tillsammans med förälder (dvs förälder läser).

• Butterflie

Första veckan fick de 2sidor att läsa men lätta ord, lite för lätta då alla i klassen lärde sig bokstäverna samt ljuda i förskoleklassen..

• fortsätt paddla

Här fick dom också läsläxa andra veckan i ettan.
    En bok som vi skulle läsa tillsammans ur om det behövs. Och en bok som skulle vara individuellt anpassad. Min flicka fick med sig en bok med bara versaler och korta meningar. På hennes nivå.
    Nu plöjs det två böcker i veckan, hon går i tvåan. Läsa är ruskigt kul men visst måste man börja på rätt nivå. Annars blir det bara en kamp och förknippat med något jobbigt.
    Hör av dig till läraren och fråga hur det är tänkt?

• FruBlöjor
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 19:24:59 följande:
    Här fick dom sin första läsläxa igår med andra ord efter 2 veckor. William har pendlat mellan tårar, ilska och sån frustration över att inte kunna att han skulle gå till rektorn imorgon o säga upp sig från skolan. Hmm fick förklar att det inte funkar så.

Hur kan man ge läsläsa innan barnen ens kan dom små bokstäverna och inte ens alla stora? 

Började ju tro han var den enda som inte kan men vi är ett helt gäng föräldrar i båda klasserna som är i upplösningstillstånd över detta. Man börjar väl med att lära sig ljuda bokstäverna i skolan eller är det mitt jobb att vara fröken? Visst ska vi också lära men det ska väl ändå inte vara så här? 
    Men låt honom titta på bokstäverna, bilderna och bläddra. Sedan kan du läsa för honom innehållet. Meningen är väl att barnet ska lära sig ha läxor.
  • Nalle Puh73
    FruBlöjor skrev 2012-09-04 19:49:57 följande:
    Men låt honom titta på bokstäverna, bilderna och bläddra. Sedan kan du läsa för honom innehållet. Meningen är väl att barnet ska lära sig ha läxor.

Är väl klart jag gör. Vi pratar om bokstäverna, ljudar och kämpar men 4-6 sidor är lite häftigt när orken tryter efter 2 när man inte kan och känner igen bokstäverna helt.

Vet inte om meningen är att lära barnen ha läxor, är väl att lära sig läsa som är meningen?
    Matteläxa har dom haft 2 gånger redan o den är verkligen på basic nivå. Tom min 4 åring skulle fixa det utan problem så det känns som just läsningen skyndas på väldans fort och då lite väl fort iom att dom flesta inte kan läsa i klasserna. 
  • pigglet

De har fått läxa direkt. men läseboken i 1:an har varit mycket enkel. Första kapitlet var typ "Här är Lump. Här är tor. Tor ser på Lump. Hej Lump, säger Tor." Det har alltid varit så att de läser för en förälder, och de som behöver det läser tillsammans med en förälder. Detta ska man göra flera gånger, samma text. De som inte lärt sig läsa än lär sig ordbilderna (alltså hur ordet ser ut) och upplever att de läser.
    De har jobbat på samma sätt i klassrummet. Läser en text tillsammans, flera gånger.  

Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?