Inlägg från: pigglet |Visa alla inlägg
  • pigglet

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

De har fått läxa direkt. men läseboken i 1:an har varit mycket enkel. Första kapitlet var typ "Här är Lump. Här är tor. Tor ser på Lump. Hej Lump, säger Tor." Det har alltid varit så att de läser för en förälder, och de som behöver det läser tillsammans med en förälder. Detta ska man göra flera gånger, samma text. De som inte lärt sig läsa än lär sig ordbilderna (alltså hur ordet ser ut) och upplever att de läser.
    De har jobbat på samma sätt i klassrummet. Läser en text tillsammans, flera gånger.  

• pigglet
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 20:30:06 följande:
    Alla barn har samma bok och på lappen står det
    Läsläxa sida 12-17 
    Alla tränar på att läsa sidan men blå ruta (sida 13) 
    Alla försöker läsa sidorna märkta med A (det är sida 14 och 16). Ibland med hjälp.
    Sidorna märkta med B är svårare. Om dom är för svåra läser ni dom högt för barnet.

Vet inte hur jag ska tolka detta.  Ska dom läsa sida 12? Dom ska helst läsaA sidorna utan hjälp  om det inte är absolut nödvändigt eller?

Vi har 2 dar på oss och nu var sonen dessutom sjuk igår så han fick ikväll på sig.
    Suck.... Hade fröken sagt nåt om läsläxa hade jag hämtat den redan igår. 
    Ok. Han ska alltså träna på att läsa den blå rutan på sidan 13. Det är nog tänkt att ni ska göra det varje kväll. 

Tillsammans tittar ni igenom sidan 14 o 16. Du läser, men följer med fingret. Gärna varje kväll, då lär han sig känna igen orden. Uppmuntra att ni läser tillsammans (då blir det ganska lätt att "följa med i texten").

Du läser de andra sidorna för honom. Rakt av. Behövs bara 1 gång.

(Så skulle i alla fall jag tolka läxan.)      
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?