• Nalle Puh73

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Måste bara kolla med er andra hur fort era barn fick första läsläxan i 1an?

Idag verkar det som att alla barn ska kunna stora, små bokstäver, läsa och helst flera olika språk (nästan iallafall) innan dom är födda ens. 
    Suttit med en förtvivlad unge som inte kan alla bokstäver o då speciellt inte dom små och nu hade hem en läsläxa på flera sidor.  

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?
  • Marie30
    Ronjami skrev 2012-11-14 13:55:42 följande:

Jag håller inte alls med. De som ligger före får extraböcker och uppgifter för deras nivå. Själklart finns det begränsingar åt alla håll eftersom skolans resurser är ändliga. Men hellre det än elitklasser! Jag upprepar, jag tycker det är viktigare att alla är med på tåget än att några få starka elever får mer resurser för att utvecklas (på bekostnad av de svaga).
    Självklart ska inte de elever som kommit längre i skolarbetet stimuleras på bekostnad av de som inte hunnit lika långt ännu men risken är att vissa elever som känner sig understimulerade blir bråkiga och stör ordningen för ALLA (En sån har jag här hemma) . Precis som du skriver i ett tidigare inlägg så är det skillnad på intelligens och mognad och det krävs mognad för att kunna ägna sin skoltid åt att hjälpa de andra, sitta still och vänta in dem och tyst acceptera att du redan kan det de andra lär sig. 

Min erfarenhet är tyvärr att skolan är dålig på att möta även dem som ligger före kunskapsmässigt. Extraböcker och anpassade uppgifter är verkligen ingenting som kommit per automatik och det är svårt för en lärare när glappet blir för stort mellan barnen. Jag är och har alltid varit helt emot elitklasser och att plocka ut de "duktiga" och jag är det fortfarande för jag tycker att barnen ska träffa alla sorters barn och lära sig förståelse för att alla är olika etc. Samtidigt kommer jag på mig själv att önska att mitt barn fick känna att han verkligen fick lära sig saker i skolan och att han skulle få ha några fler runt omkring sig som var som han.  
  • strojes

Det tog ett par veckor in på höstterminen innan första läsläxan. De har en vecka på sig att läsa hemma och de sidor som läxan omfattar är det önskvärt om barnet läser 2-3 gånger under veckan.
    Böckerna som används för läsläxan ingår i "Stjärnsvenska - läs i nivåer". Böckerna på den lägsta nivån innehåller bara bilder och sedan ökar mängden text och antal sidor för varje nivå. Detta innebär alltså att varje barn får en läsläxa anpassad för just sin nivå i läsning.

• Vaniljkex

Andra dagen, tror jag att det var. Fast vi bor i UK, sa dottern ar bara fyra ar. Alla bokstaverna kunde hon redan, alla lar sig pa lekskolan har. I borjan var det sex sma kort med tre trebokstavsord och matchande bilder, sedan fyrbokstavsord for att overga till valdigt enkla bocker. Laslaxa far hon varje dag, och over helgen, da lar de sig snabbt. Vi laser nu bocker pa ca 15 sidor, men da har varje sida kanske fyra rader text. Tar oss fem minuter. 

(Minns att jag fick daglig laslaxa sjalv valdigt tidigt, och vi som kunde lasa fick dessutom skriva texten i en skrivbok, sa att anstrangningen skulle vara samma for alla elever. Minns att jag tyckte att det var orattvist for oss som fick fler uppgifter, men ser poangen med det som vuxen. Vet dock att var larare ansags vara ganska strang, de andra ettaklasserna hade laxa en gang i veckan... Men nar vi borjade fyran, sa var min klass hastlangder fore eleverna fran de andra klasserna i alla avseenden, sa tidig disciplin lonar sig!)

• jajja78
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 19:15:04 följande:
    Måste bara kolla med er andra hur fort era barn fick första läsläxan i 1an?

Idag verkar det som att alla barn ska kunna stora, små bokstäver, läsa och helst flera olika språk (nästan iallafall) innan dom är födda ens. 
    Suttit med en förtvivlad unge som inte kan alla bokstäver o då speciellt inte dom små och nu hade hem en läsläxa på flera sidor.  
    Måste bara skriva att min son är sju år och fick sin första läsläxa efter någon eller ett par veckor i skolan, men det är inte det enda för han har tre läxor i veckan det är en läsläxa, en skrivläxa och en matte läxa och de får läs och skrivläxa från mån-ons och matte läxa ons-fre. Och jag tycker att det är alldeles för mycket läxor när man går i ettan...
    Dessa barn har för höga krav på sig och innan de har gått  ur trean så kan de jätte mycket känns det som...
    Det är inte konstigt att barn är skoltrötta eller iallafall blir skoltrötta tidigt...
  • strojes
    jajja78 skrev 2013-02-11 12:36:30 följande:
    Måste bara skriva att min son är sju år och fick sin första läsläxa efter någon eller ett par veckor i skolan, men det är inte det enda för han har tre läxor i veckan det är en läsläxa, en skrivläxa och en matte läxa och de får läs och skrivläxa från mån-ons och matte läxa ons-fre. Och jag tycker att det är alldeles för mycket läxor när man går i ettan...
    Dessa barn har för höga krav på sig och innan de har gått  ur trean så kan de jätte mycket känns det som...
    Det är inte konstigt att barn är skoltrötta eller iallafall blir skoltrötta tidigt...
    Håller helt med dig!
    Just därför gillar jag skolan min äldsta dotter går på (och som hennes småsystrar börjar i till hösten). De anser att skolarbetet ska göras i skolan, det är lärarnas ansvar att lära ut till barnen inte föräldarna! De har över lag få läxor i alla årskurser jämfört med mågna andra skolor men inte lär sig barnen mindre för det! Självklart förekommer ju läxor, de barn som inte gör det de ska på lektionerna får ju jobba ikapp hemma tex.
  • tobiq

Det är klart att det bör finnas läxor. Jag läser till F-3-lärare nu och har varit ute på min första VFU. Min handledare är ensam med ca 20 stycken ettor och tvåor (en pojke går iväg med en extra resurs en timme om dagen) och det finns inte en möjlighet att hinna runt till alla en lektion. Jag hjälpte till mycket med de barnen som låg efter och det var egentligen inget fel på deras läs- och skrivkunskaper (eller matten) när man satt bredvid som stöd, barnen kunde fastna på vissa ord och sitta och vänta en lång stund på hjälp utan att komma vidare- man märkte verkligen hur motivationen och intresset försvann och fokus hamnade någon helt annanstans än boken.
    Jag tror att det är extremt viktigt för barnen att få hjälp hemma, för det hinns helt enkelt inte med i skolan. Hade jag (i det här fallet) kunnat sitta med de två svagaste ettorna varje lektion hade de med största sannolikhet utvecklats helt annorlunda och inte längre legat efter i trean/femman/nian...

• mamma0104

Jag kommer inte ihåg riktigt när mina barn fick första läsläxan men vet i början att vi föräldrar läste den högt för barnen....kanske var tanken här också?

När de började läsa själva var det bara ett par meningar med korta lätta ord.... Olika beroende på hur långt de hade kommit med läsningen.

• Stjärnfall76
    strojes skrev 2013-02-12 11:51:44 följande:
    Håller helt med dig! Just därför gillar jag skolan min äldsta dotter går på (och som hennes småsystrar börjar i till hösten). De anser att skolarbetet ska göras i skolan, det är lärarnas ansvar att lära ut till barnen inte föräldarna! De har över lag få läxor i alla årskurser jämfört med mågna andra skolor men inte lär sig barnen mindre för det! Självklart förekommer ju läxor, de barn som inte gör det de ska på lektionerna får ju jobba ikapp hemma tex.

Men de har lika bra på nationella som andra skolor? Barn är olika, det måste man minnas, alla kan inte lära sig genom att bara hänga med på lektionerna medan vissa kamrater håller låda. Min son har text i princip ingn eneelskläxa, 7 glosor i v. Men efter de har gjort 4 jaoutel i boken Örebro det prov på de moment de ska klara. Hallick jättedåligt. Så det här med rökfri kan ge föräldrarna väldigt mycket ansvar, för numer ser jag förstås till att han törnar fetthalt kapitel i v och inte bara 7 glosor. Tycker läxfritt duger, men det Örebro ju för att jag har ett barn som behöver läxor för att klara proven bra.
  • Stjärnfall76

Gud vad jag hatar min iPad!!! Dessa idiotiska ord den lägger till med våld istället för det jag skriver!

• Stjärnfall76
    tobiq skrev 2013-02-12 12:28:46 följande:
    Det är klart att det bör finnas läxor. Jag läser till F-3-lärare nu och har varit ute på min första VFU. Min handledare är ensam med ca 20 stycken ettor och tvåor (en pojke går iväg med en extra resurs en timme om dagen) och det finns inte en möjlighet att hinna runt till alla en lektion. Jag hjälpte till mycket med de barnen som låg efter och det var egentligen inget fel på deras läs- och skrivkunskaper (eller matten) när man satt bredvid som stöd, barnen kunde fastna på vissa ord och sitta och vänta en lång stund på hjälp utan att komma vidare- man märkte verkligen hur motivationen och intresset försvann och fokus hamnade någon helt annanstans än boken. Jag tror att det är extremt viktigt för barnen att få hjälp hemma, för det hinns helt enkelt inte med i skolan. Hade jag (i det här fallet) kunnat sitta med de två svagaste ettorna varje lektion hade de med största sannolikhet utvecklats helt annorlunda och inte längre legat efter i trean/femman/nian...

• Stjärnfall76
    strojes skrev 2013-02-12 11:51:44 följande:
    Håller helt med dig! Just därför gillar jag skolan min äldsta dotter går på (och som hennes småsystrar börjar i till hösten). De anser att skolarbetet ska göras i skolan, det är lärarnas ansvar att lära ut till barnen inte föräldarna! De har över lag få läxor i alla årskurser jämfört med mågna andra skolor men inte lär sig barnen mindre för det! Självklart förekommer ju läxor, de barn som inte gör det de ska på lektionerna får ju jobba ikapp hemma tex.

Tror det är helt orealistisk att tro att tillräcklig möngdträning ska hinnas med i skolan. Om läraren går igenom något nytt i matten, spelar betyder det inte att alla barn förstår och kan det, de flesta måste hinna med många sådana tal innan det sitter. Samma med allt man går igenom i skolan. Skulle önska att klasserna var uppdelade i spår istället, rn med läxor, där föräldrarna förväntade engagera dig och nån satsade på attde skull bli duktiga och ett läxfritt spår. Dpi hade ingafltökdrar velat klaga och vi hade fått några duktiga kräver i alla fall.
  • strojes
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-13 13:28:14 följande:

Men de har lika bra på nationella som andra skolor? Barn är olika, det måste man minnas, alla kan inte lära sig genom att bara hänga med på lektionerna medan vissa kamrater håller låda. Min son har text i princip ingn eneelskläxa, 7 glosor i v. Men efter de har gjort 4 jaoutel i boken Örebro det prov på de moment de ska klara. Hallick jättedåligt. Så det här med rökfri kan ge föräldrarna väldigt mycket ansvar, för numer ser jag förstås till att han törnar fetthalt kapitel i v och inte bara 7 glosor. Tycker läxfritt duger, men det Örebro ju för att jag har ett barn som behöver läxor för att klara proven bra.
    Än så länge har skolan bara klasser upp till år 5. Min äldsta dotter går i 1:an bara än så länge så jag har inte full koll på läxmängden högre upp men visst har de läxor högre upp i klasserna på skolan men inga stora mängder antar jag. Skolan följer läroplanen och eleverna uppnår de mål som är satta i de olika årskurserna.
    Det är dessutom en skola med små klasser så lärarna hinner med varje elev på ett bra sätt.
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?