• Nalle Puh73

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Måste bara kolla med er andra hur fort era barn fick första läsläxan i 1an?

Idag verkar det som att alla barn ska kunna stora, små bokstäver, läsa och helst flera olika språk (nästan iallafall) innan dom är födda ens. 
    Suttit med en förtvivlad unge som inte kan alla bokstäver o då speciellt inte dom små och nu hade hem en läsläxa på flera sidor.  

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?
  • Stjärnfall76
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 20:03:12 följande:

Är väl klart jag gör. Vi pratar om bokstäverna, ljudar och kämpar men 4-6 sidor är lite häftigt när orken tryter efter 2 när man inte kan och känner igen bokstäverna helt.

Vet inte om meningen är att lära barnen ha läxor, är väl att lära sig läsa som är meningen?
    Matteläxa har dom haft 2 gånger redan o den är verkligen på basic nivå. Tom min 4 åring skulle fixa det utan problem så det känns som just läsningen skyndas på väldans fort och då lite väl fort iom att dom flesta inte kan läsa i klasserna. 
    Tror dock att de lär sig väldans snabbt. Håller på att lära min 4åring att läsa (han är väldigt intresserad) och vissa bokstäver måste de ju fråga hur de låter. men bokstäverna återkommer ju hela tiden och efter ett litet tag kommer de ihåg. Viktigast är nog att inte du visar att du tycker att det är för svårt, för då kommer han ju känna det. Min snart sexåring läser flytande och det var ju samma sak när hon började. De kan inte komma ihåg alla ljud även om de lärt sig det, utan det kommer efter hand när man läser tillsammans.
  • jajja78

Min son fick sin första läxa efter två dagar i skolan, de har ju inte lärt sig att sätta ihop meningar utan det ska de klara av att ljuda sig till.. Jag tycker skolan ställer för höga krav på barn idag.... Det är synd att lärare inte fokuserar sig på att skapa trygghet och lär barnen saker i skolan än att vi som föräldrar ska lära våra barn, självklart  så läser och skriver vi hemma mycket men det är ju lärarnas uppgift att lära våra barn...

• bubbelmaja

Sonen går i 1:an och jag är också klasslärare för en 1:a. 

Jag har gett läsläxa till mina elever i 3 veckor (löper över en vecka). Jag har 4 olika grupper/texter. de som inte lärt sig ljuda än läser korta korta texter med bekanta ord. Det ska vara roligt att lära sig läsa!  

Har du någonstans uppmanats att kommentera hur läxan/texten fungerat hemma? Jag vill alltid gärna ha en dialog med föräldrarna angående läxan. Försök prata med läraren, maila kanske!

• 2211

Tog en vecka in på terminen innan de fick hem böcker att läsa. Skolan anpassar ju läxan och undervisningen individuellt så det är ju konstigt om ditt barn får för svåra uppgifter och böcker.

Här så skickas det alltid med en liten bok som eleven får svara på tre frågor i om boken och sedan så får jag som förälder skriva hur jag tyckte att det gick.

Det är höga krav och högt tempo men det är bara bra anser jag.   

• 2211
    Hur kan man ge läsläsa innan barnen ens kan dom små bokstäverna och inte ens alla stora? 

Små och stora bokstäver och enkla ord ska alla barn lära sig på förskolan idag så skyll på förskolan om du ska skylla på någon annan än dig själv.
  • Stjärnfall76

barnen lär ju sig bokstäverna medan de läser, Så har min 4 åring lärt sig, min 5åring med för den delen.

• tessi3h

Min son fick läsläxa nästan omgående nu när han började ettan. Han är född i slutet på december och inte heller varit intresserade av bokstäver. Vi har försökt öva hela sommaren men intreeset har varit dåligt från hans sida. Vi har därför fått kämpa med läsläxan och han har mått dåligt över att behöva redovisa i klassen då han själv tycker att han är "sämst". Nu har det dock börjat lossna lite.

• caliningrad

Jag kan tycka att det är konstigt att en 7 åring inte hunnit lära sig bokstäverna i 7 år...

bubbelmaja skrev 2012-11-04 15:07:49 följande:
    Sonen går i 1:an och jag är också klasslärare för en 1:a. 

Jag har gett läsläxa till mina elever i 3 veckor (löper över en vecka). Jag har 4 olika grupper/texter. de som inte lärt sig ljuda än läser korta korta texter med bekanta ord. Det ska vara roligt att lära sig läsa!  

Har du någonstans uppmanats att kommentera hur läxan/texten fungerat hemma? Jag vill alltid gärna ha en dialog med föräldrarna angående läxan. Försök prata med läraren, maila kanske!
    Du menar att barn som inte kan avkoda "läser" bekanta ord som de lärt sig utan till?

Den där "whole language" metoden som har lett till miljoner sk dyslektiker runt om i världen?

Inte så konstigt att läsförmågan gått ner i Sverige med.

• Lufsan
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 19:15:04 följande:
    Måste bara kolla med er andra hur fort era barn fick första läsläxan i 1an?

Idag verkar det som att alla barn ska kunna stora, små bokstäver, läsa och helst flera olika språk (nästan iallafall) innan dom är födda ens. 
    Suttit med en förtvivlad unge som inte kan alla bokstäver o då speciellt inte dom små och nu hade hem en läsläxa på flera sidor.  
    Blir häpen över att man har läsläxa i ettan!! I ettan hade jag precis lärt mig att skriva mitt namn och alfabetet!
    En dag i sänder.
  • 2211
    Lufsan skrev 2012-11-08 15:53:53 följande:
    Blir häpen över att man har läsläxa i ettan!! I ettan hade jag precis lärt mig att skriva mitt namn och alfabetet!

Det är andra tider nu. Alfabete, enkla ord och meningar och skriva sitt namn lär man sig i förskolan idag och det är därför förskollärare går tre år på högskola.
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?