Ruggugglan skrev 2012-11-09 08:45:53 följande:
Nej, det är inte omöjligt. När jag gick i högstadiet så delade de upp min klass i två grupper. De som hade svårt för tex matte och de som hade lätt för det. Gick utan problem. De som hade svårt för ämnet fick extra hjälp och de som hade lätt kunde jobba vidare som vanligt.
Jag har inte pratat om att de ska lära sig olika ämnen. Bara att utbildningen borde vara individanpassad så att de som har svårt faktiskt får mer hjälp.
I högstadiet är det en helt annan sak.
Men det är väldigt sorgligt att det svenska systemet, som tycker sig präglas av jämlikhet och demokrati, låter klyftorna installeras så tidigt mellan barnen. Nej, det är inte normalt att några barn som kan läsa flytande befinner sig i samma klass som barn som inte kan bokstäverna. Det betyder enbart att förskolesystemet inte har någon tydlig läroplan.
Det stämmer att barnen lär sig i olika takter, och just därför är det viktigt att hjälpa de barn som har svårare för sig, med hjälp av seriös och systematisk undervisning, innan klyftorna blir enorma och omöjliga att kompensera.