• Nalle Puh73

    Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

    Måste bara kolla med er andra hur fort era barn fick första läsläxan i 1an?

    Idag verkar det som att alla barn ska kunna stora, små bokstäver, läsa och helst flera olika språk (nästan iallafall) innan dom är födda ens. 
    Suttit med en förtvivlad unge som inte kan alla bokstäver o då speciellt inte dom små och nu hade hem en läsläxa på flera sidor.  


    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?
  • caliningrad
    Ruggugglan skrev 2012-11-08 20:24:00 följande:
    Håller med. All undervisning bör vara anpassad. Även så läxorna.
    Håller inte med.
    Ett stort problem i dagens undervisning är att den ska vara individanpassad.
    Som en lärare nämnt här, det är omöjligt för en lärare att hålla koll på var barnen befinner sig.
    Att låta dom utvecklas i olika takter leder till klyftor.

    Att ha en tydlig läroplan där man lär sig ljuda alla bokstäver på förskolan samtidigt + läser i samma takt i lågstadiet är mycket effektivare och skulle minska klyftorna.

    Individanpassad undervisning låter fint men i verkligheten leder till ökade klyftor mellan barn, eftersom det anses vara ok att vara 7 och inte kunna bokstäverna. Börjar man acceptera att några barn är analfabeter är det snart slut på demokratin. 
  • Ruggugglan
    caliningrad skrev 2012-11-09 01:53:04 följande:
    Håller inte med.
    Ett stort problem i dagens undervisning är att den ska vara individanpassad.
    Som en lärare nämnt här, det är omöjligt för en lärare att hålla koll på var barnen befinner sig.
    Att låta dom utvecklas i olika takter leder till klyftor.

    Att ha en tydlig läroplan där man lär sig ljuda alla bokstäver på förskolan samtidigt + läser i samma takt i lågstadiet är mycket effektivare och skulle minska klyftorna.

    Individanpassad undervisning låter fint men i verkligheten leder till ökade klyftor mellan barn, eftersom det anses vara ok att vara 7 och inte kunna bokstäverna. Börjar man acceptera att några barn är analfabeter är det snart slut på demokratin. 
    Nej, det är inte omöjligt. När jag gick i högstadiet så delade de upp min klass i två grupper. De som hade svårt för tex matte och de som hade lätt för det. Gick utan problem. De som hade svårt för ämnet fick extra hjälp och de som hade lätt kunde jobba vidare som vanligt.

    Jag har inte pratat om att de ska lära sig olika ämnen. Bara att utbildningen borde vara individanpassad så att de som har svårt faktiskt får mer hjälp.
  • caliningrad
    Ruggugglan skrev 2012-11-09 08:45:53 följande:
    Nej, det är inte omöjligt. När jag gick i högstadiet så delade de upp min klass i två grupper. De som hade svårt för tex matte och de som hade lätt för det. Gick utan problem. De som hade svårt för ämnet fick extra hjälp och de som hade lätt kunde jobba vidare som vanligt.

    Jag har inte pratat om att de ska lära sig olika ämnen. Bara att utbildningen borde vara individanpassad så att de som har svårt faktiskt får mer hjälp.
    I högstadiet är det en helt annan sak.
    Men det är väldigt sorgligt att det svenska systemet, som tycker sig präglas av jämlikhet och demokrati, låter klyftorna installeras så tidigt mellan barnen. Nej, det är inte normalt att några barn som kan läsa flytande befinner sig i samma klass som barn som inte kan bokstäverna. Det betyder enbart att förskolesystemet inte har någon tydlig läroplan.
    Det stämmer att barnen lär sig i olika takter, och just därför är det viktigt att hjälpa de barn som har svårare för sig, med hjälp av seriös och systematisk undervisning, innan klyftorna blir enorma och omöjliga att kompensera. 
  • Ronjami

    Men snälla nån..det kan skilja 3-4 år i mognadsgraden på barnen i lågstadiet! Mognadsgrad är inte samma som intelligens!
    Självklart ska barn som har lätt för sig stimuleras men grejen är den att det inte är alldeles säkert att det är dom eleverna som kommer att "lyckas" senare! Jag tycker det viktigt att alla är med på tåget, i mina barns klasser finns alltid olika böcker för olika nivåer så de som är duktiga utmanas men minst lika viktigt är att dom som är lite efter känner att dom klarar av skolan. Eller?

  • Ruggugglan
    Ronjami skrev 2012-11-13 09:14:44 följande:
    Men snälla nån..det kan skilja 3-4 år i mognadsgraden på barnen i lågstadiet! Mognadsgrad är inte samma som intelligens!
    Självklart ska barn som har lätt för sig stimuleras men grejen är den att det inte är alldeles säkert att det är dom eleverna som kommer att "lyckas" senare! Jag tycker det viktigt att alla är med på tåget, i mina barns klasser finns alltid olika böcker för olika nivåer så de som är duktiga utmanas men minst lika viktigt är att dom som är lite efter känner att dom klarar av skolan. Eller?
    Håller med.
  • caliningrad
    Ronjami skrev 2012-11-13 09:14:44 följande:
    Men snälla nån..det kan skilja 3-4 år i mognadsgraden på barnen i lågstadiet! Mognadsgrad är inte samma som intelligens!
    Självklart ska barn som har lätt för sig stimuleras men grejen är den att det inte är alldeles säkert att det är dom eleverna som kommer att "lyckas" senare! Jag tycker det viktigt att alla är med på tåget, i mina barns klasser finns alltid olika böcker för olika nivåer så de som är duktiga utmanas men minst lika viktigt är att dom som är lite efter känner att dom klarar av skolan. Eller?
    Du har en fel bild på det svenska systemet. Problemet är väl att barnen som utvecklas i normal takt inte utmanas tillräckligt utan måste vänta på de som är "sena", "omogna" .
  • bubbelmaja
    caliningrad skrev 2012-11-13 15:22:44 följande:
    Du har en fel bild på det svenska systemet. Problemet är väl att barnen som utvecklas i normal takt inte utmanas tillräckligt utan måste vänta på de som är "sena", "omogna" .
    Det är ju därför man ger olika läxor. De starka läsarna har mer text och fler frågor att svara på. De som behöver träna på att ljuda och kämpar med kort text får också kort text att läsa hemma. Målet är att alla ska klättra och utvecklas. 
  • Winterfell

    Här lär de sig alfabetet i förskoleklassen, trodde det var så överallt nu.
    Dottern går i ettan iaf, och de har läsläxa varje vecka, de har ett protokoll de ska fylla i varje dag. Ett kapitel i veckan som ska läsas en gång per dag.  

  • Musikmamman

    Efter några veckor i 1an kom första läsläxan. Först en mkt enkel för alla, med bokstäver och rimord att ljuda. Några veckor senare delades klassen in i grupper med olika svårighet på läseböckerna. Jättebra! Alla fick utmaning på sin nivå!

    Har ett barn i 4an. Där blir det läxor kan jag lova. Jisses!!! På den skolan har det ett jättebra system med sk resurstid en eftermiddag i veckan. Då kan eleverna stanna och göra svåra läxor eller få extra utmaningar med lärarna som hjälp.

    Jag tror att läxor är bra. Dessutom ser jag det som ett sätt för mig som förälder att ha insyn i mitt barns skolgång. Vad gör de just nu i skolan? Hur verkar det fungera för mitt barn? Etc.

  • Ronjami
    caliningrad skrev 2012-11-13 15:22:44 följande:
    Du har en fel bild på det svenska systemet. Problemet är väl att barnen som utvecklas i normal takt inte utmanas tillräckligt utan måste vänta på de som är "sena", "omogna" .

    Jag håller inte alls med. De som ligger före får extraböcker och uppgifter för deras nivå. Själklart finns det begränsingar åt alla håll eftersom skolans resurser är ändliga. Men hellre det än elitklasser! Jag upprepar, jag tycker det är viktigare att alla är med på tåget än att några få starka elever får mer resurser för att utvecklas (på bekostnad av de svaga).
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?