Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

    Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

    Jag kan tycka att det är konstigt att en 7 åring inte hunnit lära sig bokstäverna i 7 år...


    bubbelmaja skrev 2012-11-04 15:07:49 följande:
    Sonen går i 1:an och jag är också klasslärare för en 1:a. 

    Jag har gett läsläxa till mina elever i 3 veckor (löper över en vecka). Jag har 4 olika grupper/texter. de som inte lärt sig ljuda än läser korta korta texter med bekanta ord. Det ska vara roligt att lära sig läsa!  

    Har du någonstans uppmanats att kommentera hur läxan/texten fungerat hemma? Jag vill alltid gärna ha en dialog med föräldrarna angående läxan. Försök prata med läraren, maila kanske!
    Du menar att barn som inte kan avkoda "läser" bekanta ord som de lärt sig utan till?

    Den där "whole language" metoden som har lett till miljoner sk dyslektiker runt om i världen?

    Inte så konstigt att läsförmågan gått ner i Sverige med.


     
  • caliningrad
    2211 skrev 2012-11-08 16:13:14 följande:

    Det är andra tider nu. Alfabete, enkla ord och meningar och skriva sitt namn lär man sig i förskolan idag och det är därför förskollärare går tre år på högskola.
    man behöver inte gå 3 år för att undervisa enkla ord. Bättre att inte undervisa alls och sen undervisa avkodningen ordentligt i lågstadiet.

    Aj aj aj... Sverige gör samma misstag som USA och många andra länder....
    Sorgligt. 
  • caliningrad
    Tilda78 skrev 2012-11-08 16:23:23 följande:
    Bokstäverna lärs in parallellt med läsläxan. Det är nämligen inte så att man kan " vänta" med läsningen tills alla bokstäver är genomgångna, det skulle ta för lång tid. De barn som får läsläxa men som inte kan läsa läser föräldrarna för. Har de läsläxa tex må-fr så kommer de garanterat kunna något ord som ordbild på fredagen om man läser varje dag. För varje vecka lär de sig fler ordbilder samt kommer längre med bokstavsarbetet. Rätt vad det är så har de " knäckt koden" :)
    Blir helt häpnad av vad jag läser här....

    Svenska barn har faktiskt haft 7 år på sig, 1 år till än i de flesta länderna, för att lära sig 29 bokstäver samt deras ljud, om man räknar å ä ö.

    Svenska har dessutom en nästan perfekt korrespondens mellan grafemer och fonemer, till skillnad från engelska som är betydligt svårare.

    Och istf att börja systematiskt ska ni plöstligt skynda barnen att lära sig en massa ord utan till???
    Med risken att de blir dyslektiker om de inte tränar att knäcka koden tillräckligt tidigt ???

     
  • caliningrad
    2211 skrev 2012-11-08 17:02:56 följande:

    De lär sig genom lek och inte ren undervisning.
    jamen det är bra det.

    Jag menar att det är totalt idiotiskt att undervisa ord utan till.

    Däremot ska barnen kunna alfabetet + att ljuda innan de börjar lågstadiet, det hör  till förskolan.
  • caliningrad
    Eva Fa skrev 2012-11-08 17:12:32 följande:
    Det står ingenstans att man ska kunna alfabetet+ ljuda innan de börjar skolan, det tillhör skolans värld.
    Man förutsätter inte att barnen ska kunna läsa när de börjar första klass, det tar olika tid för olika barn.
    En del har redan knäckt läskoden men för en del kanske det dröjer till vårterminen eller ännu längre, och det är ok!

    nej nej och åternej.
    Man ska inte låta kunskapsklyftor installera sig mellan barn som var i princip nästan lika när de föddes.

    Strunta i denna ideologi som säger att alla lär sig i olika takter osv. Det resulterar i att enbart barn födda i utbildade hem lär sig till slut.
    Simultan undervisning är önskvärd för alla i de allra första åren. 
     
    Hur lärde sig våra föräldrar? mycket bättre än dagens barn som har rätt till individanpassad undervisning osv.
  • caliningrad
    Vissa barn i min dotters klass får 3 "bildord" i läsläxa.
    De ska alltså lära sig att se skillnad på orden.
    Stackars barn som kommer förklaras dyslektiker om 2 år.
    Man lär sig INTE läsa genom att titta på 3 ord per vecka.  
  • caliningrad
    IsadorasMamma skrev 2012-11-08 17:21:11 följande:
    Jag vet inte hur det fungerar på ditt barns skola
    men undervisning bedrivs även på skoltid där mitt barn går.
    Det är där de lär sig.

    Läxan är till för att alla ska känna sig lika & ingen ska bli utpekad.
    Ni förstår inte vad jag menar.

    Man ska ha undervisning i skolan och läsläxa, naturligtvis. Min dotter har haft läsläxor 2 ggr i veckan sen hon var 4 år (förskola utomlands).

    Jag är extremt kritisk mot läsläxor som består av ord som man inte kan avkoda utan "läser" utan till.
    Det är det som är farligt och förklarar att det finns så många dyslektiker nuförtiden.

    Läsning borde undervisas långsamt, systematiskt med 2 principer:
    * man läser enbart det man kan avkoda
    * man skriver enbart det man kan läsa eftersom skrivningen hjälper enormt mycket. 
  • caliningrad
    IsadorasMamma skrev 2012-11-08 17:34:20 följande:
    Självklart ska man lära sig LÄSA.

    Men det är väldigt, väldigt viktigt att ha självförtroende nog & känna att man lyckas.

    Ett barn som ser att andra får läsläxa blir knappast gynnad i sin utveckling genom att känna sig mindre duktig.
     
    Och ett barn som kan läsa bra blir knappast tillräckligt stimulerad i skolan om denne får 3 ord i läxa.

    Jag tror alltså att det är viktigt att man genom läxan uppmuntrar barnet till utveckling, vilket man gör genom anpassad läxa.
    Alla barn skulle ha samma självförtroende om de hade fått lämplig och SIMULTAN undervisning på förskolan.
    Så funkar det överallt i världen. Varför måste alltid  Sverige försöka vara ett undantag och tro att, nej, alla barn kan inte lära sig ljuda bokstäver vid 5 års-ålder. Tro på era barn! de kan! ALLA!
  • caliningrad
    Stjärnfall76 skrev 2012-11-08 18:55:30 följande:

    jag brukar hålla med dig, men min son, nu 4 år har lärt sig läsa själv, genom att först lära sig känna igen ord. Nu läser han böcker.

    I övrgit håller jag med dig. Man hinner inte lära sig läsa i skolan, en lärare kan inet avsätta 10-15 min per dag och barn till detta. men å andra sidan kan inte alla få bli duktiga, det är nog bra för samhället att några inte är så bildade, och att andra är det. Jag hoppas det i alla fall, eftersom det är det man strävar efter i skolan i Sverige. 
    Jag vet att några barn, som är hyperlektiker lär sig på det sättet (ofta tidigt) - de förstår systemet själv. Men har man inte förstått att b+a = ba när man är 7 ska man börja med det. 

    Hade en 5-årig kompis till min dotter som lär sig läsa från ord i skolan. HOn hade inte förstått det alfabetiska systemet, vilket resulterade i att hon läste "can" istf "come", "said" istf "says" osv.... katastrof... detta är mycket svårt att ändra i efterhand.

    För övrigt håller jag med dig. Jag har också märkt att föräldrarna kompenserar enormt själva eftersom den svenska skolan är så slapp.

    Vilket är ganska ironiskt i ett samhälle som påstår vara en modell av jämlikhet och demokrati. 
  • caliningrad
    Ruggugglan skrev 2012-11-08 20:24:00 följande:
    Håller med. All undervisning bör vara anpassad. Även så läxorna.
    Håller inte med.
    Ett stort problem i dagens undervisning är att den ska vara individanpassad.
    Som en lärare nämnt här, det är omöjligt för en lärare att hålla koll på var barnen befinner sig.
    Att låta dom utvecklas i olika takter leder till klyftor.

    Att ha en tydlig läroplan där man lär sig ljuda alla bokstäver på förskolan samtidigt + läser i samma takt i lågstadiet är mycket effektivare och skulle minska klyftorna.

    Individanpassad undervisning låter fint men i verkligheten leder till ökade klyftor mellan barn, eftersom det anses vara ok att vara 7 och inte kunna bokstäverna. Börjar man acceptera att några barn är analfabeter är det snart slut på demokratin. 
  • caliningrad
    Ruggugglan skrev 2012-11-09 08:45:53 följande:
    Nej, det är inte omöjligt. När jag gick i högstadiet så delade de upp min klass i två grupper. De som hade svårt för tex matte och de som hade lätt för det. Gick utan problem. De som hade svårt för ämnet fick extra hjälp och de som hade lätt kunde jobba vidare som vanligt.

    Jag har inte pratat om att de ska lära sig olika ämnen. Bara att utbildningen borde vara individanpassad så att de som har svårt faktiskt får mer hjälp.
    I högstadiet är det en helt annan sak.
    Men det är väldigt sorgligt att det svenska systemet, som tycker sig präglas av jämlikhet och demokrati, låter klyftorna installeras så tidigt mellan barnen. Nej, det är inte normalt att några barn som kan läsa flytande befinner sig i samma klass som barn som inte kan bokstäverna. Det betyder enbart att förskolesystemet inte har någon tydlig läroplan.
    Det stämmer att barnen lär sig i olika takter, och just därför är det viktigt att hjälpa de barn som har svårare för sig, med hjälp av seriös och systematisk undervisning, innan klyftorna blir enorma och omöjliga att kompensera. 
  • caliningrad
    Ronjami skrev 2012-11-13 09:14:44 följande:
    Men snälla nån..det kan skilja 3-4 år i mognadsgraden på barnen i lågstadiet! Mognadsgrad är inte samma som intelligens!
    Självklart ska barn som har lätt för sig stimuleras men grejen är den att det inte är alldeles säkert att det är dom eleverna som kommer att "lyckas" senare! Jag tycker det viktigt att alla är med på tåget, i mina barns klasser finns alltid olika böcker för olika nivåer så de som är duktiga utmanas men minst lika viktigt är att dom som är lite efter känner att dom klarar av skolan. Eller?
    Du har en fel bild på det svenska systemet. Problemet är väl att barnen som utvecklas i normal takt inte utmanas tillräckligt utan måste vänta på de som är "sena", "omogna" .
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?