Inlägg från: Ronjami |Visa alla inlägg
  • Ronjami

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Men snälla nån..det kan skilja 3-4 år i mognadsgraden på barnen i lågstadiet! Mognadsgrad är inte samma som intelligens!
    Självklart ska barn som har lätt för sig stimuleras men grejen är den att det inte är alldeles säkert att det är dom eleverna som kommer att "lyckas" senare! Jag tycker det viktigt att alla är med på tåget, i mina barns klasser finns alltid olika böcker för olika nivåer så de som är duktiga utmanas men minst lika viktigt är att dom som är lite efter känner att dom klarar av skolan. Eller?

• Ronjami
    caliningrad skrev 2012-11-13 15:22:44 följande:
    Du har en fel bild på det svenska systemet. Problemet är väl att barnen som utvecklas i normal takt inte utmanas tillräckligt utan måste vänta på de som är "sena", "omogna" .

Jag håller inte alls med. De som ligger före får extraböcker och uppgifter för deras nivå. Själklart finns det begränsingar åt alla håll eftersom skolans resurser är ändliga. Men hellre det än elitklasser! Jag upprepar, jag tycker det är viktigare att alla är med på tåget än att några få starka elever får mer resurser för att utvecklas (på bekostnad av de svaga).
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?