• Nalle Puh73

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Måste bara kolla med er andra hur fort era barn fick första läsläxan i 1an?

Idag verkar det som att alla barn ska kunna stora, små bokstäver, läsa och helst flera olika språk (nästan iallafall) innan dom är födda ens. 
    Suttit med en förtvivlad unge som inte kan alla bokstäver o då speciellt inte dom små och nu hade hem en läsläxa på flera sidor.  

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?
  • Flickan och kråkan
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 20:03:12 följande:

Är väl klart jag gör. Vi pratar om bokstäverna, ljudar och kämpar men 4-6 sidor är lite häftigt när orken tryter efter 2 när man inte kan och känner igen bokstäverna helt.

Vet inte om meningen är att lära barnen ha läxor, är väl att lära sig läsa som är meningen?
    Matteläxa har dom haft 2 gånger redan o den är verkligen på basic nivå. Tom min 4 åring skulle fixa det utan problem så det känns som just läsningen skyndas på väldans fort och då lite väl fort iom att dom flesta inte kan läsa i klasserna. 
    Men har du pratat med läraren? Ni kanske har missuppfattat = tanken kanske är att de barn som kan läsa tränar på att läsa själva och de som inte kan ännu får hjälp av föräldrarna som läser högt och så tittat man på bokstäver, ljudbilder etc. istället.

Och nej, som lärare (för äldre barn) så kan jag säga att tanken självklart inte är att att lära sig ha läxor. Att läsa behöver man dock göra regelbundet och ofta och det är något man vill få in rutin på.

Barn är ju väldigt olika. En del har lärt sig mycket siffror och matematiskt tänkande innan de börjar skolan, andra kan läsa.
  • Piggelin78

Sonen fick också läsläxa nästan på direkten. Lite tidigt tycker jag, det kunde börja med någon annan typ av läxa. Fast det verkar ju som nästan alla har fått det när man läser tråden, så det kanske är jätte bra med tidig läsläxa.

• cosinus
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 19:15:04 följande:
    Måste bara kolla med er andra hur fort era barn fick första läsläxan i 1an?

Idag verkar det som att alla barn ska kunna stora, små bokstäver, läsa och helst flera olika språk (nästan iallafall) innan dom är födda ens. 
    Suttit med en förtvivlad unge som inte kan alla bokstäver o då speciellt inte dom små och nu hade hem en läsläxa på flera sidor.  
    Den här veckan, fast då i ettan (nu går hon i tvåan). Så vad blir det, två veckor efter skolstart. De fick välja läsebok efter förmåga där den ena var väldigt lite text typ "Det här är Elsa" och den svåraste hade riktigt mycket text. Min dotter började på den lättaste nivån men hade läst upp sig till svåraste boken innan sommarlovet så det går ju fort frammåt.

Så hade de läxa från må-fre och skulle läsa varje kväll så det de inte kunde första kvällen satt garanterat till torsdag.
  • Kodia

Det ordnar sig på ett eller annat sätt! Kolla med läraren imorgon hur det är tänkt - kanske har någon info försvunnit på vägen.
    Vissa lärare ger läsläxor i småböcker (tex i Kiwiserien) där vitsen är att barnet ska känna igen ord och bild, och i princip lära sig utantill när de ser bilden (det är mycket upprepningar) Det kanske är så det är tänkt?
    Eller så har läraren fått intrycket att sonen läser mycket bättre än han gör när hon gav läxan? 

• Baryk

Julia lämnar in protokoll på sin första läsläxa nu på torsdag. De har helt enkel en bok som de "läser" i och som man som förälder skriver in i ett protokoll när man läst. Minst fyra dagar i veckan är det tänkt att vi ska läsa. Och, det är inte givet att det är BARNET som läser, det kan lika gärna vara föräldern (men att barnet får försöka på sin egen nivå). Meningen är ju att man ska bli lite "läsvan", inte att man ska kunna läsa hela läxan helt själv.

Alla barn läser dessutom i sin egen takt, Julia tar två sidor om dagen ungefär, hur mycket de andra barnen läser har jag ingen aning om, och det spelar ingen större roll heller. När man läst ut den bok som läraren skickat med hem får man antingen en ny, eller så letar man själv fram nästa bok (om man har ett barn som läser mer avancerade böcker t ex).

• Flickan och kråkan
    RazorTongue skrev 2012-09-04 20:26:02 följande:
    Personligen är jag lite förvånad över att barn inte kan läsa när de börjar ettan.
    Vad lägger du i begreppet "läsa"?
  • Nalle Puh73

Alla barn har samma bok och på lappen står det
    Läsläxa sida 12-17 
    Alla tränar på att läsa sidan men blå ruta (sida 13) 
    Alla försöker läsa sidorna märkta med A (det är sida 14 och 16). Ibland med hjälp.
    Sidorna märkta med B är svårare. Om dom är för svåra läser ni dom högt för barnet.

Vet inte hur jag ska tolka detta.  Ska dom läsa sida 12? Dom ska helst läsaA sidorna utan hjälp  om det inte är absolut nödvändigt eller?

Vi har 2 dar på oss och nu var sonen dessutom sjuk igår så han fick ikväll på sig.
    Suck.... Hade fröken sagt nåt om läsläxa hade jag hämtat den redan igår. 

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • myskatt

Dottern hade läsläxa med sig hem igår, tredje veckan i skolan.

De jobbar med http://www.alfamax.se/bagen_bagenboken.php och hon fick ett pappa mer sig hem som handlade om ormar. De har jobbat med O i två veckor och skall fortsätta med det ett tag till.

Instruktionerna löd att de barn som inte kan läsa skulle få texten läst för sig. Sedan skulle alla O strykas under. Den vuxne skulle välja några ord ur texten. Vi valde tex ÄR, ORMEN, BLIR, MÅSTE och MÖSS. Skiva dessa på lappar och visa barnet. Det läskunniga barnet skulle då leta upp ordet i texten utan att titta på lapparna, annars skulle man jämföra.

Men visst förutsätter de att barnen skall kunna något när de börjar ettan. Efter ett år i F-klass kan de mycket också.

• Edds

min lillebror fick läxa igår, första dagen med andra ord men det är väl tänkt att de ska lära sig antar jag? Tror inte det är så att de måste kunna "läsa" .. lillebror var iallafall mer förväntansfull och blev nästan besviken när han inte fick någon ny läxa idag.

Men han hade dock känt att det var lite jobbigt i skolan, för när de skulle gå fram till tavlan och skriva bokstäver, så hade alla barnen skrivit med höger hand, och han trodde att han också var tvungen att göra det, och han är vänsterhänt så det var han lite fundersam över :)

Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?