Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 20:03:12 följande:

Är väl klart jag gör. Vi pratar om bokstäverna, ljudar och kämpar men 4-6 sidor är lite häftigt när orken tryter efter 2 när man inte kan och känner igen bokstäverna helt.

Vet inte om meningen är att lära barnen ha läxor, är väl att lära sig läsa som är meningen?
    Matteläxa har dom haft 2 gånger redan o den är verkligen på basic nivå. Tom min 4 åring skulle fixa det utan problem så det känns som just läsningen skyndas på väldans fort och då lite väl fort iom att dom flesta inte kan läsa i klasserna. 
    Men har du pratat med läraren? Ni kanske har missuppfattat = tanken kanske är att de barn som kan läsa tränar på att läsa själva och de som inte kan ännu får hjälp av föräldrarna som läser högt och så tittat man på bokstäver, ljudbilder etc. istället.

Och nej, som lärare (för äldre barn) så kan jag säga att tanken självklart inte är att att lära sig ha läxor. Att läsa behöver man dock göra regelbundet och ofta och det är något man vill få in rutin på.

Barn är ju väldigt olika. En del har lärt sig mycket siffror och matematiskt tänkande innan de börjar skolan, andra kan läsa.
  • Flickan och kråkan
    RazorTongue skrev 2012-09-04 20:26:02 följande:
    Personligen är jag lite förvånad över att barn inte kan läsa när de börjar ettan.
    Vad lägger du i begreppet "läsa"?
  • Flickan och kråkan
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 20:33:51 följande:

Jaså varför det? Varför ska dom kunna det? Skulle hellre säga att dom flesta inte kan.
    Sätter du däremot en mattebok i handen på mina ungar så är det inga större bekymmer. Räkna + och - har dom gjort länge och tycker sånt är skitkul. 
    Men det kanske finns andra som inte kan lika mycket matematik. Jag förstår fortfarande inte varför du inte ringer till hans lärare och frågar vad som är tänkt. Varför sitta här och hetsa upp dig och ondgöra dig över något som kanske inte är något att varken hetsa upp sig eller ondgöra sig över.

Jag har en 4,5-åring som läser och räknar men som inte har minsta ordning på var han har armar och ben och som är sen med talet så att han är svår att förstå, och en 3-åring som är en klätterapa men som glatt tror att han har 8 äpplen om han fick 4 och tappade ett. Barn är olika! OK, din son läser inte ännu, men han kommer att lära sig. Ring och prata med hans lärare. Jag tror på fullaste allvar att ni har missförstått varandra någonstans på vägen.
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?