• Nalle Puh73

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Måste bara kolla med er andra hur fort era barn fick första läsläxan i 1an?

Idag verkar det som att alla barn ska kunna stora, små bokstäver, läsa och helst flera olika språk (nästan iallafall) innan dom är födda ens. 
    Suttit med en förtvivlad unge som inte kan alla bokstäver o då speciellt inte dom små och nu hade hem en läsläxa på flera sidor.  

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?
  • IsadorasMamma
    caliningrad skrev 2012-11-08 17:18:28 följande:
    Stackars barn som kommer förklaras dyslektiker om 2 år.
    Man lär sig INTE läsa genom att titta på 3 ord per vecka.  
    Jag vet inte hur det fungerar på ditt barns skola
    men undervisning bedrivs även på skoltid där mitt barn går.
    Det är där de lär sig.

Läxan är till för att alla ska känna sig lika & ingen ska bli utpekad.
  • caliningrad
    IsadorasMamma skrev 2012-11-08 17:21:11 följande:
    Jag vet inte hur det fungerar på ditt barns skola
    men undervisning bedrivs även på skoltid där mitt barn går.
    Det är där de lär sig.

Läxan är till för att alla ska känna sig lika & ingen ska bli utpekad.
    Ni förstår inte vad jag menar.

Man ska ha undervisning i skolan och läsläxa, naturligtvis. Min dotter har haft läsläxor 2 ggr i veckan sen hon var 4 år (förskola utomlands).

Jag är extremt kritisk mot läsläxor som består av ord som man inte kan avkoda utan "läser" utan till.
    Det är det som är farligt och förklarar att det finns så många dyslektiker nuförtiden.

Läsning borde undervisas långsamt, systematiskt med 2 principer:
    * man läser enbart det man kan avkoda
    * man skriver enbart det man kan läsa eftersom skrivningen hjälper enormt mycket. 
  • IsadorasMamma
    caliningrad skrev 2012-11-08 17:28:57 följande:

Man ska ha undervisning i skolan och läsläxa, naturligtvis. Min dotter har haft läsläxor 2 ggr i veckan sen hon var 4 år (förskola utomlands).

Jag är extremt kritisk mot läsläxor som består av ord som man inte kan avkoda utan "läser" utan till.
    Det är det som är farligt och förklarar att det finns så många dyslektiker nuförtiden.

* man skriver enbart det man kan läsa eftersom skrivningen hjälper enormt mycket. 
    Självklart ska man lära sig LÄSA.

Men det är väldigt, väldigt viktigt att ha självförtroende nog & känna att man lyckas.

Ett barn som ser att andra får läsläxa blir knappast gynnad i sin utveckling genom att känna sig mindre duktig.

Och ett barn som kan läsa bra blir knappast tillräckligt stimulerad i skolan om denne får 3 ord i läxa.

Jag tror alltså att det är viktigt att man genom läxan uppmuntrar barnet till utveckling, vilket man gör genom anpassad läxa.
  • caliningrad
    IsadorasMamma skrev 2012-11-08 17:34:20 följande:
    Självklart ska man lära sig LÄSA.

Men det är väldigt, väldigt viktigt att ha självförtroende nog & känna att man lyckas.

Ett barn som ser att andra får läsläxa blir knappast gynnad i sin utveckling genom att känna sig mindre duktig.

Och ett barn som kan läsa bra blir knappast tillräckligt stimulerad i skolan om denne får 3 ord i läxa.

Jag tror alltså att det är viktigt att man genom läxan uppmuntrar barnet till utveckling, vilket man gör genom anpassad läxa.
    Alla barn skulle ha samma självförtroende om de hade fått lämplig och SIMULTAN undervisning på förskolan.
    Så funkar det överallt i världen. Varför måste alltid  Sverige försöka vara ett undantag och tro att, nej, alla barn kan inte lära sig ljuda bokstäver vid 5 års-ålder. Tro på era barn! de kan! ALLA!
  • yndra

Min son borjade ettan har i alaska i ar. Han gick i forskoleklass hemma i Sverige och hade val hyfsad koll pa alfabetet pa svenska, pa engelska inte alls! Han hade inte stora kunskap er i engelska overhuvudtaget. Men nu mindre an 3 manader senare sa pratar han nastan flyttade och har borjat lasa. Jag ar sjalv larare hemma i Sverige och jag tyckte att systemet har med langa dagar och laxor som tar dryga en timma varje dag nastan var barnplageri men tydligen gor det nytta! Ungarna borjar 8.50, har 20 min rast pa hela dagen och slutar 15.30. Jag kan ff tycka att det ar lite val langa dagar nar man ar 7 ar men det ar bara att gilla laget liksom. Mattelaxa och las laxa har de haft fran forsta veckan, nu har de aven science laxa och stavning! Det blir inte mycket fritid for ungarna!

• Stjärnfall76
    caliningrad skrev 2012-11-08 17:28:57 följande:

jag brukar hålla med dig, men min son, nu 4 år har lärt sig läsa själv, genom att först lära sig känna igen ord. Nu läser han böcker.

I övrgit håller jag med dig. Man hinner inte lära sig läsa i skolan, en lärare kan inet avsätta 10-15 min per dag och barn till detta. men å andra sidan kan inte alla få bli duktiga, det är nog bra för samhället att några inte är så bildade, och att andra är det. Jag hoppas det i alla fall, eftersom det är det man strävar efter i skolan i Sverige. 
  • Som snö

Läxor? Nej. Det tror jag inte? Hon har ju bara gått ettan nån månad ännu. Lär hon väl tala om om hon får?

• Hedebris

min dotter är inne på sin 4:e läsläxa nu... det är en liten bok/vecka. ca 10 sidor

• Stjärnfall76

Ett problem i Sverige är att det ju inte finns läxhjälp, eller bara någon enstaka dag om det finns. ger man då en lite tuffare läsläxa, så kommer de barn som inte kan och inte får någon hjälp inte lära sig alls.... då är det ju bättre att de lär sig 3 ord än inga alls. För att bli duktig måste man nog ha föräldrar som bryr sig. Men som sagt bättre att vara halvdålig än helt värdelös.

Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?