Stjärnfall76 skrev 2012-11-08 18:55:30 följande:
jag brukar hålla med dig, men min son, nu 4 år har lärt sig läsa själv, genom att först lära sig känna igen ord. Nu läser han böcker.
I övrgit håller jag med dig. Man hinner inte lära sig läsa i skolan, en lärare kan inet avsätta 10-15 min per dag och barn till detta. men å andra sidan kan inte alla få bli duktiga, det är nog bra för samhället att några inte är så bildade, och att andra är det. Jag hoppas det i alla fall, eftersom det är det man strävar efter i skolan i Sverige.
Jag vet att några barn, som är hyperlektiker lär sig på det sättet (ofta tidigt) - de förstår systemet själv. Men har man inte förstått att b+a = ba när man är 7 ska man börja med det.
Hade en 5-årig kompis till min dotter som lär sig läsa från ord i skolan. HOn hade inte förstått det alfabetiska systemet, vilket resulterade i att hon läste "can" istf "come", "said" istf "says" osv.... katastrof... detta är mycket svårt att ändra i efterhand.
För övrigt håller jag med dig. Jag har också märkt att föräldrarna kompenserar enormt själva eftersom den svenska skolan är så slapp.
Vilket är ganska ironiskt i ett samhälle som påstår vara en modell av jämlikhet och demokrati.