• Nalle Puh73

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Måste bara kolla med er andra hur fort era barn fick första läsläxan i 1an?

Idag verkar det som att alla barn ska kunna stora, små bokstäver, läsa och helst flera olika språk (nästan iallafall) innan dom är födda ens. 
    Suttit med en förtvivlad unge som inte kan alla bokstäver o då speciellt inte dom små och nu hade hem en läsläxa på flera sidor.  

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?
  • Stjärnfall76
    Som snö skrev 2012-11-08 19:07:17 följande:
    Stjärnfall: ja. Och slopar man läxor får alla mer lika chans.

Du menar om man gör alla till under medelmåttor, brer ut okunskap i samhället? Vet inte om det är bra för Sverige och framtiden och konkurrensen med Asien... vad tror du?
    Jag tror ju att Svberige och svenskarna mår bra av att ha kompetenta medborgare....

I övrigt så blir det nog ännu värre, jag och många andra föräldrar med mig köper egna skolböcker och hjälper sina barn vidare pga den slappa svenska skolan, så helt utan läxor blir nog klyftorna väldigt stora, för att inte säga enorma. Bättre i så fall med läxhjälp i skolan. 

• Som snö

Vad jag tror? Nja. Du vet, jag gjorde inga läxor. Inte en enda. Så jag blev inte ens en medelmåtta. Så min åsikt, den är liksom... Oviktig i sammanhanget.
    Men jag inser det tragiska med läxor, en gång till, ( jo. Visst har dottern sagt nåt om läxor) nu när jag utan protester låter henne skjuta upp det tills det är försent.
    Varför hon får skjuta upp? Nja, behöver hon hjälp är det inte säkert att jag är nog smart...
    Så, nej till läxor. Skolan ska inte spä på orättvisorna med felaktigt val av föräldrar.

• Ruggugglan
    Som snö skrev 2012-11-08 20:19:12 följande:
    Vad jag tror? Nja. Du vet, jag gjorde inga läxor. Inte en enda. Så jag blev inte ens en medelmåtta. Så min åsikt, den är liksom... Oviktig i sammanhanget.
    Men jag inser det tragiska med läxor, en gång till, ( jo. Visst har dottern sagt nåt om läxor) nu när jag utan protester låter henne skjuta upp det tills det är försent.
    Varför hon får skjuta upp? Nja, behöver hon hjälp är det inte säkert att jag är nog smart...
    Så, nej till läxor. Skolan ska inte spä på orättvisorna med felaktigt val av föräldrar.
    Jag vet visserligen inte hur det ser ut i andra skolor men när jag gick i skolan så kunde jag be läraren om hjälp om jag inte förstod läxan.

• Ruggugglan
    IsadorasMamma skrev 2012-11-08 17:34:20 följande:
    Självklart ska man lära sig LÄSA.

Men det är väldigt, väldigt viktigt att ha självförtroende nog & känna att man lyckas.

Ett barn som ser att andra får läsläxa blir knappast gynnad i sin utveckling genom att känna sig mindre duktig.

Och ett barn som kan läsa bra blir knappast tillräckligt stimulerad i skolan om denne får 3 ord i läxa.

Jag tror alltså att det är viktigt att man genom läxan uppmuntrar barnet till utveckling, vilket man gör genom anpassad läxa.
    Håller med. All undervisning bör vara anpassad. Även så läxorna.
  • Blipp

På mitt barns skola lärde de sig bokstäverna i 6-års. Läsläxa i 1:an började de med efter ca 2-3 veckor. Då är det 6-7 sidor med stora och små bokstäver med bilder till. Några meningar på varje sida. En ny läsläxa varje vecka och läsförhör 1 gång i veckan. Vi måste läsa med barnet varje kväll och även på helgerna för att hänga med. Men jag tycker att det är bra att skolan trycker på med läsningen för det är ju grunden för allt lärande sedan också inom alla ämnen. Men barnen har olika läseböcker med olika nivåer, så de får den bok som är på deras individuella nivå. Så de barn som inte kan bokstäverna får en bok med få och korta ord.

Jag tror att du får prata med läraren och säga att ditt barn inte kan bokstäverna än och att läxan är för svår. Sedan får du nog låna lite mer lättlästa böcker på biblioteket, som är rätt nivå på.  Om det är för svårt tappar ju barnet allt självförtroende. Man måste börja på rätt nivå. Sedan får du nog sitta ofta och läsa så att barnet kommer ikapp. Det är viktigt att barnet hänger med och inte hamnar efter i skolan, för då tappar det allt självförtroende och glädje, och skolan blir jobbig. Det är ju synd om skolan blir jobbig redan från start, då de går i skolan så många år.

• Noran
    Som snö skrev 2012-11-08 19:07:17 följande:
    Stjärnfall: ja. Och slopar man läxor får alla mer lika chans.
    Är du säker på det? Skulle det inte bara göra att viss jobbar med skolliknand uppgifter hemma och andra inte alls?

Idag frågade min 7-åring hur man räknar ut cm2. Vi hade en lång diskussion om det. Jag älskar att förklara och han är nyfiken. Andra dagar läser vi tidningen tillsammans. Blir ofta intressanta samtal. För oss är jag inte säker på att läxor är nödvändigt, men jag tror inte det skulle ge alla en mer lika chans utan.
  • Stjärnfall76
    Som snö skrev 2012-11-08 20:19:12 följande:

Så än en gång, det är alltså bättre att alla än bara några blir outbildade?

Om du själv vet att du missat något, varför ställer du inte upp för din dotter?? 

• Stjärnfall76
    Noran skrev 2012-11-08 21:20:26 följande:
    Är du säker på det? Skulle det inte bara göra att viss jobbar med skolliknand uppgifter hemma och andra inte alls?

Idag frågade min 7-åring hur man räknar ut cm2. Vi hade en lång diskussion om det. Jag älskar att förklara och han är nyfiken. Andra dagar läser vi tidningen tillsammans. Blir ofta intressanta samtal. För oss är jag inte säker på att läxor är nödvändigt, men jag tror inte det skulle ge alla en mer lika chans utan.

Jo, så blir det, vi jobbar mycket med skolliknande uppgifter hemma, köper egna böcker osv och jag är inte den enda, varken på mina barns skola, eller på FL
  • caliningrad
    Stjärnfall76 skrev 2012-11-08 18:55:30 följande:

jag brukar hålla med dig, men min son, nu 4 år har lärt sig läsa själv, genom att först lära sig känna igen ord. Nu läser han böcker.

I övrgit håller jag med dig. Man hinner inte lära sig läsa i skolan, en lärare kan inet avsätta 10-15 min per dag och barn till detta. men å andra sidan kan inte alla få bli duktiga, det är nog bra för samhället att några inte är så bildade, och att andra är det. Jag hoppas det i alla fall, eftersom det är det man strävar efter i skolan i Sverige. 
    Jag vet att några barn, som är hyperlektiker lär sig på det sättet (ofta tidigt) - de förstår systemet själv. Men har man inte förstått att b+a = ba när man är 7 ska man börja med det. 

Hade en 5-årig kompis till min dotter som lär sig läsa från ord i skolan. HOn hade inte förstått det alfabetiska systemet, vilket resulterade i att hon läste "can" istf "come", "said" istf "says" osv.... katastrof... detta är mycket svårt att ändra i efterhand.

För övrigt håller jag med dig. Jag har också märkt att föräldrarna kompenserar enormt själva eftersom den svenska skolan är så slapp.

Vilket är ganska ironiskt i ett samhälle som påstår vara en modell av jämlikhet och demokrati. 
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?