Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Här får dom det första veckan men de som inte kan läsa själva ska läsa tillsammans med förälder (dvs förälder läser).

• Rocket Mania
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 20:30:06 följande:
    Alla barn har samma bok och på lappen står det
    Läsläxa sida 12-17 
    Alla tränar på att läsa sidan men blå ruta (sida 13) 
    Alla försöker läsa sidorna märkta med A (det är sida 14 och 16). Ibland med hjälp.
    Sidorna märkta med B är svårare. Om dom är för svåra läser ni dom högt för barnet.

Vet inte hur jag ska tolka detta.  Ska dom läsa sida 12? Dom ska helst läsaA sidorna utan hjälp  om det inte är absolut nödvändigt eller?

Vi har 2 dar på oss och nu var sonen dessutom sjuk igår så han fick ikväll på sig.
    Suck.... Hade fröken sagt nåt om läsläxa hade jag hämtat den redan igår. 
    Det känns som du stressar upp dig ganska mycket?

Ta det för vad det är. Läs tillsammans, tids nog lär sig barnet läsa 
  • Rocket Mania
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 20:44:54 följande:

Klart han lär sig. Känner mig inte speciellt stressad är nog snarare barnen som är det som kommer hem och ska paniklära sig för att dom tror att dom måste kunna NUUUUU och helst igår.
    Inte bara jag som sitter med ett sånt barn nu utan vi är ett helt gäng mammor o pappor som funderar hur skolan tänker när dom får barnen att känna så.
    Är det i 6 års det brustit med vad dom fått lära sig eller anpassas inte skolan efter alla?
    Vi har tränat på stora bokstäver och att skriva o läsa såna men nu är det enbart små som gäller. Vi är många som trodde att det var stora man började med men vi hade tydligen fel.
    Jag tror de flesta i mina barns klasser kunde läsa lite, eller i alla fall kunnat ljuda ord när de lämnade förskoleklassen i våras. Sedan vet jag inte om det är det vanliga scenariot?
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?