Inlägg från: Ruggugglan |Visa alla inlägg
  • Ruggugglan

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Min dotter fick sin första läsläxa förra veckan. Hon har en vecka på sig att läsa två sidor. Hon kan redan läsa utan problem, men jag blev ändå ganska förvånad. Det var ett par år sedan jag gick i 1:an men nog började vi med att lära oss bokstäverna först.

• Ruggugglan
    RazorTongue skrev 2012-09-04 20:26:02 följande:
    Personligen är jag lite förvånad över att barn inte kan läsa när de börjar ettan.
    Varför är du förvånad över en sådan sak? Om barnen inte har tränat på att läsa på hemmaplan så är det väl inte så konstigt att de inte lärt sig läsa?
  • Ruggugglan
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 21:27:36 följande:
    Vi har tränat både på läsa o bokstäver man han har haft noll intresse o har inte knäckt läskoden än och då är det inte så bara hur man än försökt innan.
    Jaja får ta ett snack med fröken, hmm hon och den andra etta fröken lär vara nedringd av andra föräldrar redan så många som reagerat på detta och varit upprörda. 
    Jag tror att det är meningen att alla 1:a klassare ska läsa tillsammans med en förälder. Dvs om barnet inte kan läsa så hjälper föräldern till. Man övar på att läsa hemma helt enkelt Det har bara brustit i informationen.

Det är nog inte så jätte vanligt att barnen kan läsa när de börjar 1:an så säg till din son att det inte är någon panik att lära sig.
  • Ruggugglan
    Höghus skrev 2012-09-05 11:37:20 följande:
    Men bokstäverna lär väl sig barnen i förskoleklassen numer? Det har iaf min gjort. Så när man börjar ettan sitter alfabetet.
    Det är inte säkert eftersom förskoleklass är frivilligt.
  • Ruggugglan
    Som snö skrev 2012-11-08 20:19:12 följande:
    Vad jag tror? Nja. Du vet, jag gjorde inga läxor. Inte en enda. Så jag blev inte ens en medelmåtta. Så min åsikt, den är liksom... Oviktig i sammanhanget.
    Men jag inser det tragiska med läxor, en gång till, ( jo. Visst har dottern sagt nåt om läxor) nu när jag utan protester låter henne skjuta upp det tills det är försent.
    Varför hon får skjuta upp? Nja, behöver hon hjälp är det inte säkert att jag är nog smart...
    Så, nej till läxor. Skolan ska inte spä på orättvisorna med felaktigt val av föräldrar.
    Jag vet visserligen inte hur det ser ut i andra skolor men när jag gick i skolan så kunde jag be läraren om hjälp om jag inte förstod läxan.

• Ruggugglan
    IsadorasMamma skrev 2012-11-08 17:34:20 följande:
    Självklart ska man lära sig LÄSA.

Men det är väldigt, väldigt viktigt att ha självförtroende nog & känna att man lyckas.

Ett barn som ser att andra får läsläxa blir knappast gynnad i sin utveckling genom att känna sig mindre duktig.

Och ett barn som kan läsa bra blir knappast tillräckligt stimulerad i skolan om denne får 3 ord i läxa.

Jag tror alltså att det är viktigt att man genom läxan uppmuntrar barnet till utveckling, vilket man gör genom anpassad läxa.
    Håller med. All undervisning bör vara anpassad. Även så läxorna.
  • Ruggugglan
    caliningrad skrev 2012-11-09 01:53:04 följande:
    Håller inte med.
    Ett stort problem i dagens undervisning är att den ska vara individanpassad.
    Som en lärare nämnt här, det är omöjligt för en lärare att hålla koll på var barnen befinner sig.
    Att låta dom utvecklas i olika takter leder till klyftor.

Att ha en tydlig läroplan där man lär sig ljuda alla bokstäver på förskolan samtidigt + läser i samma takt i lågstadiet är mycket effektivare och skulle minska klyftorna.

Individanpassad undervisning låter fint men i verkligheten leder till ökade klyftor mellan barn, eftersom det anses vara ok att vara 7 och inte kunna bokstäverna. Börjar man acceptera att några barn är analfabeter är det snart slut på demokratin. 
    Nej, det är inte omöjligt. När jag gick i högstadiet så delade de upp min klass i två grupper. De som hade svårt för tex matte och de som hade lätt för det. Gick utan problem. De som hade svårt för ämnet fick extra hjälp och de som hade lätt kunde jobba vidare som vanligt.

Jag har inte pratat om att de ska lära sig olika ämnen. Bara att utbildningen borde vara individanpassad så att de som har svårt faktiskt får mer hjälp.
  • Ruggugglan
    Ronjami skrev 2012-11-13 09:14:44 följande:
    Men snälla nån..det kan skilja 3-4 år i mognadsgraden på barnen i lågstadiet! Mognadsgrad är inte samma som intelligens!
    Självklart ska barn som har lätt för sig stimuleras men grejen är den att det inte är alldeles säkert att det är dom eleverna som kommer att "lyckas" senare! Jag tycker det viktigt att alla är med på tåget, i mina barns klasser finns alltid olika böcker för olika nivåer så de som är duktiga utmanas men minst lika viktigt är att dom som är lite efter känner att dom klarar av skolan. Eller?
    Håller med.
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?