Inlägg från: Stjärnfall76 |Visa alla inlägg
  • Stjärnfall76

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 20:33:51 följande:

Jaså varför det? Varför ska dom kunna det? Skulle hellre säga att dom flesta inte kan.
    Sätter du däremot en mattebok i handen på mina ungar så är det inga större bekymmer. Räkna + och - har dom gjort länge och tycker sånt är skitkul. 

Idag kan de flesta barn läsa när de börjar ettan, men det ska inte vara ett krav eftersom det inte finns något krav på förskoleklassen att lära barnen att läsa.

Be läraren om kortare läsläxor i början, så att inte ditt barn blir överväldigat, och så försök träna så mycket som möjligt så h*n inte halkar efter.

Vill tipsa om Akademibokhandelns läsborgarmärken som man får helt gratis och som uppmuntrar i alla fall mina barn att läsa böcker     
  • Stjärnfall76
    Nalle Puh73 skrev 2012-09-04 20:03:12 följande:

Är väl klart jag gör. Vi pratar om bokstäverna, ljudar och kämpar men 4-6 sidor är lite häftigt när orken tryter efter 2 när man inte kan och känner igen bokstäverna helt.

Vet inte om meningen är att lära barnen ha läxor, är väl att lära sig läsa som är meningen?
    Matteläxa har dom haft 2 gånger redan o den är verkligen på basic nivå. Tom min 4 åring skulle fixa det utan problem så det känns som just läsningen skyndas på väldans fort och då lite väl fort iom att dom flesta inte kan läsa i klasserna. 
    Tror dock att de lär sig väldans snabbt. Håller på att lära min 4åring att läsa (han är väldigt intresserad) och vissa bokstäver måste de ju fråga hur de låter. men bokstäverna återkommer ju hela tiden och efter ett litet tag kommer de ihåg. Viktigast är nog att inte du visar att du tycker att det är för svårt, för då kommer han ju känna det. Min snart sexåring läser flytande och det var ju samma sak när hon började. De kan inte komma ihåg alla ljud även om de lärt sig det, utan det kommer efter hand när man läser tillsammans.
  • Stjärnfall76

barnen lär ju sig bokstäverna medan de läser, Så har min 4 åring lärt sig, min 5åring med för den delen.

• Stjärnfall76
    caliningrad skrev 2012-11-08 17:28:57 följande:
    Ni förstår inte vad jag menar.

Man ska ha undervisning i skolan och läsläxa, naturligtvis. Min dotter har haft läsläxor 2 ggr i veckan sen hon var 4 år (förskola utomlands).

Jag är extremt kritisk mot läsläxor som består av ord som man inte kan avkoda utan "läser" utan till.
    Det är det som är farligt och förklarar att det finns så många dyslektiker nuförtiden.

Läsning borde undervisas långsamt, systematiskt med 2 principer:
    * man läser enbart det man kan avkoda
    * man skriver enbart det man kan läsa eftersom skrivningen hjälper enormt mycket. 

jag brukar hålla med dig, men min son, nu 4 år har lärt sig läsa själv, genom att först lära sig känna igen ord. Nu läser han böcker.

I övrgit håller jag med dig. Man hinner inte lära sig läsa i skolan, en lärare kan inet avsätta 10-15 min per dag och barn till detta. men å andra sidan kan inte alla få bli duktiga, det är nog bra för samhället att några inte är så bildade, och att andra är det. Jag hoppas det i alla fall, eftersom det är det man strävar efter i skolan i Sverige. 
  • Stjärnfall76

Ett problem i Sverige är att det ju inte finns läxhjälp, eller bara någon enstaka dag om det finns. ger man då en lite tuffare läsläxa, så kommer de barn som inte kan och inte får någon hjälp inte lära sig alls.... då är det ju bättre att de lär sig 3 ord än inga alls. För att bli duktig måste man nog ha föräldrar som bryr sig. Men som sagt bättre att vara halvdålig än helt värdelös.

• Stjärnfall76
    Som snö skrev 2012-11-08 19:07:17 följande:
    Stjärnfall: ja. Och slopar man läxor får alla mer lika chans.

Du menar om man gör alla till under medelmåttor, brer ut okunskap i samhället? Vet inte om det är bra för Sverige och framtiden och konkurrensen med Asien... vad tror du?
    Jag tror ju att Svberige och svenskarna mår bra av att ha kompetenta medborgare....

I övrigt så blir det nog ännu värre, jag och många andra föräldrar med mig köper egna skolböcker och hjälper sina barn vidare pga den slappa svenska skolan, så helt utan läxor blir nog klyftorna väldigt stora, för att inte säga enorma. Bättre i så fall med läxhjälp i skolan. 

• Stjärnfall76
    Som snö skrev 2012-11-08 20:19:12 följande:
    Vad jag tror? Nja. Du vet, jag gjorde inga läxor. Inte en enda. Så jag blev inte ens en medelmåtta. Så min åsikt, den är liksom... Oviktig i sammanhanget.
    Men jag inser det tragiska med läxor, en gång till, ( jo. Visst har dottern sagt nåt om läxor) nu när jag utan protester låter henne skjuta upp det tills det är försent.
    Varför hon får skjuta upp? Nja, behöver hon hjälp är det inte säkert att jag är nog smart...
    Så, nej till läxor. Skolan ska inte spä på orättvisorna med felaktigt val av föräldrar.

Så än en gång, det är alltså bättre att alla än bara några blir outbildade?

Om du själv vet att du missat något, varför ställer du inte upp för din dotter?? 

• Stjärnfall76
    Noran skrev 2012-11-08 21:20:26 följande:
    Är du säker på det? Skulle det inte bara göra att viss jobbar med skolliknand uppgifter hemma och andra inte alls?

Idag frågade min 7-åring hur man räknar ut cm2. Vi hade en lång diskussion om det. Jag älskar att förklara och han är nyfiken. Andra dagar läser vi tidningen tillsammans. Blir ofta intressanta samtal. För oss är jag inte säker på att läxor är nödvändigt, men jag tror inte det skulle ge alla en mer lika chans utan.

Jo, så blir det, vi jobbar mycket med skolliknande uppgifter hemma, köper egna böcker osv och jag är inte den enda, varken på mina barns skola, eller på FL
  • Stjärnfall76
    strojes skrev 2013-02-12 11:51:44 följande:
    Håller helt med dig! Just därför gillar jag skolan min äldsta dotter går på (och som hennes småsystrar börjar i till hösten). De anser att skolarbetet ska göras i skolan, det är lärarnas ansvar att lära ut till barnen inte föräldarna! De har över lag få läxor i alla årskurser jämfört med mågna andra skolor men inte lär sig barnen mindre för det! Självklart förekommer ju läxor, de barn som inte gör det de ska på lektionerna får ju jobba ikapp hemma tex.

Men de har lika bra på nationella som andra skolor? Barn är olika, det måste man minnas, alla kan inte lära sig genom att bara hänga med på lektionerna medan vissa kamrater håller låda. Min son har text i princip ingn eneelskläxa, 7 glosor i v. Men efter de har gjort 4 jaoutel i boken Örebro det prov på de moment de ska klara. Hallick jättedåligt. Så det här med rökfri kan ge föräldrarna väldigt mycket ansvar, för numer ser jag förstås till att han törnar fetthalt kapitel i v och inte bara 7 glosor. Tycker läxfritt duger, men det Örebro ju för att jag har ett barn som behöver läxor för att klara proven bra.
  • Stjärnfall76

Gud vad jag hatar min iPad!!! Dessa idiotiska ord den lägger till med våld istället för det jag skriver!

• Stjärnfall76
    tobiq skrev 2013-02-12 12:28:46 följande:
    Det är klart att det bör finnas läxor. Jag läser till F-3-lärare nu och har varit ute på min första VFU. Min handledare är ensam med ca 20 stycken ettor och tvåor (en pojke går iväg med en extra resurs en timme om dagen) och det finns inte en möjlighet att hinna runt till alla en lektion. Jag hjälpte till mycket med de barnen som låg efter och det var egentligen inget fel på deras läs- och skrivkunskaper (eller matten) när man satt bredvid som stöd, barnen kunde fastna på vissa ord och sitta och vänta en lång stund på hjälp utan att komma vidare- man märkte verkligen hur motivationen och intresset försvann och fokus hamnade någon helt annanstans än boken. Jag tror att det är extremt viktigt för barnen att få hjälp hemma, för det hinns helt enkelt inte med i skolan. Hade jag (i det här fallet) kunnat sitta med de två svagaste ettorna varje lektion hade de med största sannolikhet utvecklats helt annorlunda och inte längre legat efter i trean/femman/nian...

• Stjärnfall76
    strojes skrev 2013-02-12 11:51:44 följande:
    Håller helt med dig! Just därför gillar jag skolan min äldsta dotter går på (och som hennes småsystrar börjar i till hösten). De anser att skolarbetet ska göras i skolan, det är lärarnas ansvar att lära ut till barnen inte föräldarna! De har över lag få läxor i alla årskurser jämfört med mågna andra skolor men inte lär sig barnen mindre för det! Självklart förekommer ju läxor, de barn som inte gör det de ska på lektionerna får ju jobba ikapp hemma tex.

Tror det är helt orealistisk att tro att tillräcklig möngdträning ska hinnas med i skolan. Om läraren går igenom något nytt i matten, spelar betyder det inte att alla barn förstår och kan det, de flesta måste hinna med många sådana tal innan det sitter. Samma med allt man går igenom i skolan. Skulle önska att klasserna var uppdelade i spår istället, rn med läxor, där föräldrarna förväntade engagera dig och nån satsade på attde skull bli duktiga och ett läxfritt spår. Dpi hade ingafltökdrar velat klaga och vi hade fått några duktiga kräver i alla fall.
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?