Inlägg från: Nalle Puh73 |Visa alla inlägg
  • Nalle Puh73

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Måste bara kolla med er andra hur fort era barn fick första läsläxan i 1an?

Idag verkar det som att alla barn ska kunna stora, små bokstäver, läsa och helst flera olika språk (nästan iallafall) innan dom är födda ens. 
    Suttit med en förtvivlad unge som inte kan alla bokstäver o då speciellt inte dom små och nu hade hem en läsläxa på flera sidor.  

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?
  • Nalle Puh73

Här fick dom sin första läsläxa igår med andra ord efter 2 veckor. William har pendlat mellan tårar, ilska och sån frustration över att inte kunna att han skulle gå till rektorn imorgon o säga upp sig från skolan. Hmm fick förklar att det inte funkar så.

Hur kan man ge läsläsa innan barnen ens kan dom små bokstäverna och inte ens alla stora? 

Började ju tro han var den enda som inte kan men vi är ett helt gäng föräldrar i båda klasserna som är i upplösningstillstånd över detta. Man börjar väl med att lära sig ljuda bokstäverna i skolan eller är det mitt jobb att vara fröken? Visst ska vi också lära men det ska väl ändå inte vara så här? 

• Nalle Puh73
    FruBlöjor skrev 2012-09-04 19:49:57 följande:
    Men låt honom titta på bokstäverna, bilderna och bläddra. Sedan kan du läsa för honom innehållet. Meningen är väl att barnet ska lära sig ha läxor.

Är väl klart jag gör. Vi pratar om bokstäverna, ljudar och kämpar men 4-6 sidor är lite häftigt när orken tryter efter 2 när man inte kan och känner igen bokstäverna helt.

Vet inte om meningen är att lära barnen ha läxor, är väl att lära sig läsa som är meningen?
    Matteläxa har dom haft 2 gånger redan o den är verkligen på basic nivå. Tom min 4 åring skulle fixa det utan problem så det känns som just läsningen skyndas på väldans fort och då lite väl fort iom att dom flesta inte kan läsa i klasserna. 
  • Nalle Puh73

Alla barn har samma bok och på lappen står det
    Läsläxa sida 12-17 
    Alla tränar på att läsa sidan men blå ruta (sida 13) 
    Alla försöker läsa sidorna märkta med A (det är sida 14 och 16). Ibland med hjälp.
    Sidorna märkta med B är svårare. Om dom är för svåra läser ni dom högt för barnet.

Vet inte hur jag ska tolka detta.  Ska dom läsa sida 12? Dom ska helst läsaA sidorna utan hjälp  om det inte är absolut nödvändigt eller?

Vi har 2 dar på oss och nu var sonen dessutom sjuk igår så han fick ikväll på sig.
    Suck.... Hade fröken sagt nåt om läsläxa hade jag hämtat den redan igår. 

• Nalle Puh73
    RazorTongue skrev 2012-09-04 20:26:02 följande:
    Personligen är jag lite förvånad över att barn inte kan läsa när de börjar ettan.

Jaså varför det? Varför ska dom kunna det? Skulle hellre säga att dom flesta inte kan.
    Sätter du däremot en mattebok i handen på mina ungar så är det inga större bekymmer. Räkna + och - har dom gjort länge och tycker sånt är skitkul. 
  • Nalle Puh73
    Rocket Mania skrev 2012-09-04 20:35:12 följande:
    Det känns som du stressar upp dig ganska mycket?

Ta det för vad det är. Läs tillsammans, tids nog lär sig barnet läsa 

Klart han lär sig. Känner mig inte speciellt stressad är nog snarare barnen som är det som kommer hem och ska paniklära sig för att dom tror att dom måste kunna NUUUUU och helst igår.
    Inte bara jag som sitter med ett sånt barn nu utan vi är ett helt gäng mammor o pappor som funderar hur skolan tänker när dom får barnen att känna så.
    Är det i 6 års det brustit med vad dom fått lära sig eller anpassas inte skolan efter alla?
    Vi har tränat på stora bokstäver och att skriva o läsa såna men nu är det enbart små som gäller. Vi är många som trodde att det var stora man började med men vi hade tydligen fel.
  • Nalle Puh73
    Ruggugglan skrev 2012-09-04 20:54:33 följande:
    Varför är du förvånad över en sådan sak? Om barnen inte har tränat på att läsa på hemmaplan så är det väl inte så konstigt att de inte lärt sig läsa?
    Vi har tränat både på läsa o bokstäver man han har haft noll intresse o har inte knäckt läskoden än och då är det inte så bara hur man än försökt innan.
    Jaja får ta ett snack med fröken, hmm hon och den andra etta fröken lär vara nedringd av andra föräldrar redan så många som reagerat på detta och varit upprörda. 
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?