• Anonym (Lite trött)

Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?

Jag satt och bläddrade bland bilannonser på Blocket och skrattade högt när jag läste följande i en annons:

"pratar endast svenska och behöver inga nya kompisar som vill pruta."

Jag kände igen mig, för jag har sålt några bilar på Blocket och de flesta som ringer är invandrare som knappt kan prata svenska och många pratar engelska utan att fråga om det är OK och dessutom ska de alltid pruta och kallar en för "kompis". Ofta är det lite klumpigt, för de kan öppna med att säga "Vad är ditt sista pris, kompis?" Då har de genast diskvalificerat sig för vidare diskussioner med mig.

Ofta är det så att de inte verkar ha läst nästan nåt i annonsen utan börjar med att ställa en massa frågor om sånt som jag redan skrivit. Jag brukar nämligen vara noga med så mycket info som möjligt i annonsen. Men antingen orkar de inte läsa eller så kan de inte.

Jag köpte en billig bil för ett par år sen. Han som sålde sa: "Skönt, då kan jag plocka bort annonsen och slippa alla påringningar från invandrare som bara vill pruta!" Till saken hör att bilen kostade 3000:- och det var den verkligen värd. Jag skulle aldrig ha drömt om att pruta på det priset!

Lite trött är jag...

Fler som har liknande erfarenheter? Trötta på den - antar jag - kulturkrock som sker på Blocket och andra annonsförmedlingar?

• Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?
  • TrendyFarsa

Dom gånger jag haft saker ute på annons och det är utlänningar som ringer så avbryter jag dom med "Den är såld redan."
    Vill inte sälja till dom, vill inte ha deras pengar, vill inte prata med dom.

• TrailerTrash

Jag brukar höja priset ordentligt om det är en svensk som ringer på annonsen.Vill helst inte sälja till svenskar

I love the smell of shit in the morning
  • miljarden
    TrendyFarsa skrev 2012-08-23 16:37:18 följande:
    Dom gånger jag haft saker ute på annons och det är utlänningar som ringer så avbryter jag dom med "Den är såld redan."
    Vill inte sälja till dom, vill inte ha deras pengar, vill inte prata med dom.
    Fattar precis. Invandrare är så himla konstiga och har fel attityd på nåt vis.
  • TrendyFarsa
    TrailerTrash skrev 2012-08-23 17:07:49 följande:
    Jag brukar höja priset ordentligt om det är en svensk som ringer på annonsen.Vill helst inte sälja till svenskar
    Det kanske är därför du är en TrailerTrash Cool
  • Punkster

Jag är svensk och jag prutar i princip alltid på det jag köper på Blocket. Men då gör jag det på plats efter att jag har tittat på det jag är intresserad av att köpa. Oftast är det inga problem heller. Jag har aldrig varit med om att någon blivit upprörd över att jag prutat. Oftast får jag ner priset lite, och om det inte går så betalar jag fullpris ändå eller skiter i att köpa.

Samma sak när jag säljer något på Blocket. Jag sätter ett överpris och räknar med att en eventuell köpare prutar. I slutändan brukar det landa på marknadspris ändå. Om någon inte prutar utan köper till mitt överpris så blir jag såklart glad. Och om någon prutar för mycket så skiter jag helt enkelt i att sälja.

Och ovanstående gäller oavsett om jag gör affär med svenskar eller invandrare.  

• Ventress
    miljarden skrev 2012-08-19 14:02:22 följande:
    Det är så himla mycket skönare med svenskar som prutar, eller svenskar som säger att de ska komma och kolla på det man säljer och sedan inte dyker upp osv.

Ja, eller som, när de ska köpa varan, "kommer på" att de bara har 200 i stället för de 300 man hade kommit överens om, eller när de, ännu värre, börjar pruta vid överlämnandet. Då åker jag hem.
  • Ventress

Förresten, va många inskränkta människor det finns här på FL...verkar som om många bara längtar efter sådana här trådar så de får vräka ur sig sina fördomar och rasistiska åsikter..

• bodimit

Ha! Jag får in många svenskar i min butik som vill pruta på prissatta varor! Inga utlänningar som försöker pruta där inte! Ni stör er nog på att de säger "kompis" Varför tar ni illa åt er av det? Jag har också sålt saker på blocket. barngrejer och alltid har det vart svenskar som köpt. och prutat ner. Det hör inte enbart till utlänningarna. 
    Ni stör er bara på kompis ordet! Vilket är rejält töntigt av er! 

• oktoberlycka83

Blir mer irriterad på dom som skriver rent ut att dom inte vill ha samtal från invandrare eller utlänningar.

På blocket försöker väl dom flesta få ner priset? Iaf när det kommer till tex bilar. Många säljare sätter ju dessutom ut lite högre pris än dom kan tänka sej att släppa varan för. Lägger man ut en annons så kan man väl tåla att olika sorters människor ringer..det är ju inte så att man behöver umgås i timtal med dom. Ett samtal liksom..kom igen.

Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?