• Anonym (Lite trött)

Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?

Jag satt och bläddrade bland bilannonser på Blocket och skrattade högt när jag läste följande i en annons:

"pratar endast svenska och behöver inga nya kompisar som vill pruta."

Jag kände igen mig, för jag har sålt några bilar på Blocket och de flesta som ringer är invandrare som knappt kan prata svenska och många pratar engelska utan att fråga om det är OK och dessutom ska de alltid pruta och kallar en för "kompis". Ofta är det lite klumpigt, för de kan öppna med att säga "Vad är ditt sista pris, kompis?" Då har de genast diskvalificerat sig för vidare diskussioner med mig.

Ofta är det så att de inte verkar ha läst nästan nåt i annonsen utan börjar med att ställa en massa frågor om sånt som jag redan skrivit. Jag brukar nämligen vara noga med så mycket info som möjligt i annonsen. Men antingen orkar de inte läsa eller så kan de inte.

Jag köpte en billig bil för ett par år sen. Han som sålde sa: "Skönt, då kan jag plocka bort annonsen och slippa alla påringningar från invandrare som bara vill pruta!" Till saken hör att bilen kostade 3000:- och det var den verkligen värd. Jag skulle aldrig ha drömt om att pruta på det priset!

Lite trött är jag...

Fler som har liknande erfarenheter? Trötta på den - antar jag - kulturkrock som sker på Blocket och andra annonsförmedlingar?

• Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?
    Grande Rock skrev 2012-08-19 13:44:39 följande:
    sluta ta överpriser för allt ni ska sälja så ska ni se att prutningen upphör

Jag har satt ut grejer på blocket till klara underpris för att bli av med det fort. ändå är det folk som ska ringa och pruta. Framförallt när det gäller bilar.
    Sämsta ursäkten jag har hört är jag är en fattig människa. Jaha, men jag vill ändå ha det pris jag begärt för mina grejer.  De sänker liksom inte priset på mjölk i butiken för att man är fattig.
  • emelielj

Jag sålde en barnvagn (brio duo) i mycket fint skick + babyskydd (oanvänd) + bas (oöppnad) + massa tillbehör för 3000.

En kille ringde och pratade kass svengelska och jag förstod ingenting. Jag sa att jag inte förstår något men han fortsatte babbla tusen ord i minuten sen la han på.

Fick ett sms några timmar senare:
    "1500 for vagn imon"
    Nja!

• Grande Rock
    Avatarlös skrev 2012-08-19 14:13:39 följande:

Jag har satt ut grejer på blocket till klara underpris för att bli av med det fort. ändå är det folk som ska ringa och pruta. Framförallt när det gäller bilar.
    Sämsta ursäkten jag har hört är jag är en fattig människa. Jaha, men jag vill ändå ha det pris jag begärt för mina grejer.  De sänker liksom inte priset på mjölk i butiken för att man är fattig.
    Konstigt, de bilar jag sålt på blocket (utannonserade till sitt rätta värde) har jag alltid sålt oprutat till första som ringer.
  • Justus
    Grande Rock skrev 2012-08-19 14:18:45 följande:
    Konstigt, de bilar jag sålt på blocket (utannonserade till sitt rätta värde) har jag alltid sålt oprutat till första som ringer.
    Då säljer du jävligt billigt eller finns i en region där det finns många kunder.

Jag har inte heller prutat på det jag har sålt, men jag har fått neka massor av prutare innan jag fått en köpare som accepterat priset. Jag har märkt att annonserna har längre hållbarhet än jag först trodde. Folk ringer fortfarande flera veckor efter insättningen. Så det lönar sig att skita i prutarna och vänta på en seriös spekulant!
  • miljarden
    emelielj skrev 2012-08-19 14:18:04 följande:
    Jag sålde en barnvagn (brio duo) i mycket fint skick + babyskydd (oanvänd) + bas (oöppnad) + massa tillbehör för 3000.

En kille ringde och pratade kass svengelska och jag förstod ingenting. Jag sa att jag inte förstår något men han fortsatte babbla tusen ord i minuten sen la han på.

Fick ett sms några timmar senare:
    "1500 for vagn imon"
    Nja!
    Sjukt. Stoppa invandringen säger jag bara. Det där ska ingen behöva vara med om!
  • KretiOpleti
    miljarden skrev 2012-08-19 14:40:24 följande:
    Sjukt. Stoppa invandringen säger jag bara. Det där ska ingen behöva vara med om!

Jaja, vi fattar att du anser att detta är en rasisttråd, men jag är lika trött på puckona i SD som på invandrare som vägrar att ens försöka ta till sig det minsta lilla utav de sociala koder som finns i det här landet. Invandring har vi alltid haft och kommer alltid att ha och i det långa loppet är det mest bra.
  • TrailerTrash

Varför ska man inte pruta för? Jag prutar alltid

I love the smell of shit in the morning
  • miljarden
    KretiOpleti skrev 2012-08-19 14:44:47 följande:

Jaja, vi fattar att du anser att detta är en rasisttråd, men jag är lika trött på puckona i SD som på invandrare som vägrar att ens försöka ta till sig det minsta lilla utav de sociala koder som finns i det här landet. Invandring har vi alltid haft och kommer alltid att ha och i det långa loppet är det mest bra.
    Rasisttråd? Jag tycker bara att det är så himla mycket skönare med svenska idioter än med invandrade sådana. Av tidigare angivna skäl.

• Skarpa
    miljarden skrev 2012-08-19 14:02:22 följande:
    Det är så himla mycket skönare med svenskar som prutar, eller svenskar som säger att de ska komma och kolla på det man säljer och sedan inte dyker upp osv.
    Tänkte samma sak.

Har aldrig råkat ut för prutande invandrare, men däremot en hel stor hög av Svenssons som inte kommer när de sagt att de ska komma, och andra som blir sura för att man säljer det till någon annan som hann före (trots att det står "Först till kvarn..." i annonsen!!!).
    Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • Åsa
    Anonym (Åh ja!) skrev 2012-08-19 13:16:24 följande:
    Resten kastade vi i soprummet istället, haha! Fast vi såg till att förstöra det rejält innan vi slängde det där.

Och det tycker du är något att skratta åt? Utan att ens ha gjort ett försök att få Myrorna eller liknande att hämta. Jag kör ofta freecycling privat och genom nätverk hellre än att försöka sälja men slänga användbara prylar skulle jag skämmas för.
Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?