• Anonym (Lite trött)

Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?

Jag satt och bläddrade bland bilannonser på Blocket och skrattade högt när jag läste följande i en annons:

"pratar endast svenska och behöver inga nya kompisar som vill pruta."

Jag kände igen mig, för jag har sålt några bilar på Blocket och de flesta som ringer är invandrare som knappt kan prata svenska och många pratar engelska utan att fråga om det är OK och dessutom ska de alltid pruta och kallar en för "kompis". Ofta är det lite klumpigt, för de kan öppna med att säga "Vad är ditt sista pris, kompis?" Då har de genast diskvalificerat sig för vidare diskussioner med mig.

Ofta är det så att de inte verkar ha läst nästan nåt i annonsen utan börjar med att ställa en massa frågor om sånt som jag redan skrivit. Jag brukar nämligen vara noga med så mycket info som möjligt i annonsen. Men antingen orkar de inte läsa eller så kan de inte.

Jag köpte en billig bil för ett par år sen. Han som sålde sa: "Skönt, då kan jag plocka bort annonsen och slippa alla påringningar från invandrare som bara vill pruta!" Till saken hör att bilen kostade 3000:- och det var den verkligen värd. Jag skulle aldrig ha drömt om att pruta på det priset!

Lite trött är jag...

Fler som har liknande erfarenheter? Trötta på den - antar jag - kulturkrock som sker på Blocket och andra annonsförmedlingar?

• Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?
  • Anonym (Lite trött)
    Maturo skrev 2012-08-19 13:28:14 följande:
    Hehe lite småkul att läsa då jag som helsvensk sitter och funderar på om jag kan pruta ner bilar jag är intresserad av på blocket. Men det är ett big no no då? Oskyldig
    Nej, det tycker jag verkligen inte! Men det är mer attityden som de här personerna ger uttryck för, att de börjar med att pruta i sin första mening och att de aldrig har för avsikt att betala vad som är begärt.

Jag skulle också pruta om jag tycker att priset är för högt, men då ska jag ju först ha sett varan så jag kan göra den bedömningen.

Jag tror ju att det är en kulturfråga. De utgår ifrån att allt som är utannonserat har fått ett överpris och att den som säljer förväntar sig att tvingas pruta. Men för att komma från kulturer där prutande är norm så förvånar det mig att de så totalt saknar den fingertoppskänsla som krävs för att kunna göra det med framgång.
  • Anonym

Ja verkligen! Skulle sälja barnsaker på blocket, hade ett paket till väldigt lågt pris och en barnvagn och en bilbarnstol. Folk ringde och skulle dela upp paketet och pruta på allting och det var mest invandrare men också svenskar. Satte ner priset ännu mer så en helt ny bilbarnstol (Emmaljunga) för 350 kr Då ringde ett invandrarpar och skulle pruta ner priset ännu mer för de var tvungna att köra och hämta den!?! Men vi gav oss inte och sade att de får väl köpa en bilstol i deras stad istället, men de kunde de inte för det var minsann för dyrt..:-/ Och det tar kanske en kvart att köra hur dessutom.. De blev otrevliga men skulle ändå köpa (tror fan det, det var riktigt billigt!) Sen när de kom så kunde de ändå hålla med om att det var en fin stol och billigt också. Vagnen satte vi ner till 1200 och den fick vi riktiga skambud på. Sistapris 500? Kunde de säga:-/ Slutade med att vi fick sälja den för 800! Men det värsta var nog när jag skulle sälja min hund... Så sjukt är det också att jag ska minsann gå ner i pris till allas belåtenhet, men när jag ska köpa något så är det skräp till överpris..

• Grande Rock

sluta ta överpriser för allt ni ska sälja så ska ni se att prutningen upphör

• Virriga Vera
    Anonym skrev 2012-08-19 13:44:20 följande:
    Ja verkligen! Skulle sälja barnsaker på blocket, hade ett paket till väldigt lågt pris och en barnvagn och en bilbarnstol. Folk ringde och skulle dela upp paketet och pruta på allting och det var mest invandrare men också svenskar. Satte ner priset ännu mer så en helt ny bilbarnstol (Emmaljunga) för 350 kr Då ringde ett invandrarpar och skulle pruta ner priset ännu mer för de var tvungna att köra och hämta den!?! Men vi gav oss inte och sade att de får väl köpa en bilstol i deras stad istället, men de kunde de inte för det var minsann för dyrt..:-/ Och det tar kanske en kvart att köra hur dessutom.. De blev otrevliga men skulle ändå köpa (tror fan det, det var riktigt billigt!) Sen när de kom så kunde de ändå hålla med om att det var en fin stol och billigt också. Vagnen satte vi ner till 1200 och den fick vi riktiga skambud på. Sistapris 500? Kunde de säga:-/ Slutade med att vi fick sälja den för 800! Men det värsta var nog när jag skulle sälja min hund... Så sjukt är det också att jag ska minsann gå ner i pris till allas belåtenhet, men när jag ska köpa något så är det skräp till överpris..
    Vem tvingade er att sälja den för 800?
  • KretiOpleti
    Grande Rock skrev 2012-08-19 13:44:39 följande:
    sluta ta överpriser för allt ni ska sälja så ska ni se att prutningen upphör

Folk prutar vilket priset än är. Så det skulle inte hjälpa. Bättre då att verkligen sätta överpriser så får folk pruta och känna sig nöjda när det köper till ett pris som man egentligen ville ha från början... *L*
  • EnGladPingvin

Jag säljer inte längre saker på blocket just av den anledningen. Skänker hellre bort till myrorna eller stadsmissionen. Det spelar ingen roll vilket pris man sätter eller om man skriver ut att man inte vill ha någon prutning, det ska tjatas och prutas i alla fall. Man kan säga på telefon att man inte går med på prutning och komma överens om ett pris, men när de sedan ska hämta saken ska de börja pruta i alla fall och det är inte ovanligt att de blir otrevliga om man inte går med på det. Om de ens dyker upp. Har flera gånger kommit överens om ett pris och sedan nekat andra att köpa, men sedan har personen inte dykt upp och man har fått börja om.

Sista gången jag försökte mig på att sälja något var en säng och det var definitivt inte ett överpris. Egentligen var det sängramen som jag tänkte sälja, men skrev att den person som köpte kunde få madrassen på köpet. Vet inte hur många som ringde och tjatade om att få madrassen utan att köpa sängramen och det ovanpå alla som skulle pruta. Suck. Fick i alla fall till slut sålt sängen för det pris som stod i annonsen, men aldrig mer säger jag. Nej, numera skänker jag bort eller slänger.

• miljarden

Det är så himla mycket skönare med svenskar som prutar, eller svenskar som säger att de ska komma och kolla på det man säljer och sedan inte dyker upp osv.

• Grande Rock
    KretiOpleti skrev 2012-08-19 13:59:10 följande:

Folk prutar vilket priset än är. Så det skulle inte hjälpa. Bättre då att verkligen sätta överpriser så får folk pruta och känna sig nöjda när det köper till ett pris som man egentligen ville ha från början... *L*

Jag stör mig nå sjukt på alla som tror att deras rejects är guld värt. Det står dig fritt att sälja till vilket pris du vill, men om du annonserar ut grejorna till dess sanna värde kommer du bli av med det snabbt, lätt och utan prutande. Funkar alltid för mig, prova vetja.

• Tonårsmamman1
    miljarden skrev 2012-08-19 14:02:22 följande:
    Det är så himla mycket skönare med svenskar som prutar, eller svenskar som säger att de ska komma och kolla på det man säljer och sedan inte dyker upp osv.
    Ja, eftersom de är svenskar så behöver man ju inte bli upprörd Flört
  • Maria112

lägger bara ut mejladress och verkar de seriösa får de telefonnumret :)

Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?