• Anonym (Lite trött)

Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?

Jag satt och bläddrade bland bilannonser på Blocket och skrattade högt när jag läste följande i en annons:

"pratar endast svenska och behöver inga nya kompisar som vill pruta."

Jag kände igen mig, för jag har sålt några bilar på Blocket och de flesta som ringer är invandrare som knappt kan prata svenska och många pratar engelska utan att fråga om det är OK och dessutom ska de alltid pruta och kallar en för "kompis". Ofta är det lite klumpigt, för de kan öppna med att säga "Vad är ditt sista pris, kompis?" Då har de genast diskvalificerat sig för vidare diskussioner med mig.

Ofta är det så att de inte verkar ha läst nästan nåt i annonsen utan börjar med att ställa en massa frågor om sånt som jag redan skrivit. Jag brukar nämligen vara noga med så mycket info som möjligt i annonsen. Men antingen orkar de inte läsa eller så kan de inte.

Jag köpte en billig bil för ett par år sen. Han som sålde sa: "Skönt, då kan jag plocka bort annonsen och slippa alla påringningar från invandrare som bara vill pruta!" Till saken hör att bilen kostade 3000:- och det var den verkligen värd. Jag skulle aldrig ha drömt om att pruta på det priset!

Lite trött är jag...

Fler som har liknande erfarenheter? Trötta på den - antar jag - kulturkrock som sker på Blocket och andra annonsförmedlingar?

• Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?
  • Justus
    Velouria skrev 2012-08-20 19:37:50 följande:
    Mina två enda frågor är, vad är det för fel med prutning? Och hur är det dåligt uppförande?
    Svaret på din fråga finns ju i inlägget ovan!
  • Velouria
    Justus skrev 2012-08-20 20:13:14 följande:
    Svaret på din fråga finns ju i inlägget ovan!
    Vad tycker du svarar i TS på varför det är fel med att pruta?
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • neeext

Hahah åh gud ja, en kille jag hade för några år sedan , han prutade ALLTID.  Även om det handlade för 50 kr. Man kan ju säga att han kom undan billigt väldigt många gånger, dvs halva ordinarie pris.    

• EnGladPingvin

Jag tycker helt enkelt prutning är förbaskat jobbigt och slöseri med tid. Jag skriver vilket pris jag vill ha betalt och att man inte ska höra av sig om man tänker pruta. Hur svårt kan det vara att respektera? Jag tänker inte gå med på att sänka priset, jag bryr mig inte att du har lång resväg eller dåligt med pengar och jag vill framför allt inte ha din kökssoffa/cykel/barnstol i utbyte!

• mmeline

Jag tycker inte om prutare, punkt.
    Jag lägger aldrig ut mitt telefonnummer, tar bara svar via mail och kontaktar de som verkar vettiga. De som prutar är aldrig bland dessa.

• Justus
    Velouria skrev 2012-08-20 20:14:30 följande:
    Vad tycker du svarar i TS på varför det är fel med att pruta?
    När man skriver att det är prutat och klart så ringer det lik förbannat en massa (främst invandrare) som ändå försöker pruta. DET är det som är fel med att pruta.
    EnGladPingvin skrev 2012-08-20 20:38:13 följande:
    Jag tycker helt enkelt prutning är förbaskat jobbigt och slöseri med tid. Jag skriver vilket pris jag vill ha betalt och att man inte ska höra av sig om man tänker pruta. Hur svårt kan det vara att respektera? Jag tänker inte gå med på att sänka priset, jag bryr mig inte att du har lång resväg eller dåligt med pengar och jag vill framför allt inte ha din kökssoffa/cykel/barnstol i utbyte!
    Skål

• Dr Mupp

Min pappa brukade alltid höja priset med 50% så fort nån försökte pruta. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • DR DREI

Jag säljer aldrig till invandrare, känns fel att plocka socialbidraget av de, de prutar ju för de har det magert de små livena.. Inte lätt att vara fattig..

• Velouria
    DR DREI skrev 2012-08-20 20:52:54 följande:
    Jag säljer aldrig till invandrare, känns fel att plocka socialbidraget av de, de prutar ju för de har det magert de små livena.. Inte lätt att vara fattig..
    Men det är ju därför som det är bra att vara med i prutningen. Så att även fattiga människor ska kunna köpa sig saker som annars är rätt så dyra.
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • miljarden
    DR DREI skrev 2012-08-20 20:52:54 följande:
    Håller med. Det är onödigt att sälja till invandrare, bättre att de får ha kvar pengarna så de kan skicka till sina hemländer eller köpa knark och så kan de få grejer av soc och staten istället. T ex varför sälja en bil för X antal tusen till en invandrare när den ändå kan få en sprillans ny mercedes direkt av staten istället och spara sina surt ihopstulna pengar till något roligare.
Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?