• Anonym (Lite trött)

Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?

Jag satt och bläddrade bland bilannonser på Blocket och skrattade högt när jag läste följande i en annons:

"pratar endast svenska och behöver inga nya kompisar som vill pruta."

Jag kände igen mig, för jag har sålt några bilar på Blocket och de flesta som ringer är invandrare som knappt kan prata svenska och många pratar engelska utan att fråga om det är OK och dessutom ska de alltid pruta och kallar en för "kompis". Ofta är det lite klumpigt, för de kan öppna med att säga "Vad är ditt sista pris, kompis?" Då har de genast diskvalificerat sig för vidare diskussioner med mig.

Ofta är det så att de inte verkar ha läst nästan nåt i annonsen utan börjar med att ställa en massa frågor om sånt som jag redan skrivit. Jag brukar nämligen vara noga med så mycket info som möjligt i annonsen. Men antingen orkar de inte läsa eller så kan de inte.

Jag köpte en billig bil för ett par år sen. Han som sålde sa: "Skönt, då kan jag plocka bort annonsen och slippa alla påringningar från invandrare som bara vill pruta!" Till saken hör att bilen kostade 3000:- och det var den verkligen värd. Jag skulle aldrig ha drömt om att pruta på det priset!

Lite trött är jag...

Fler som har liknande erfarenheter? Trötta på den - antar jag - kulturkrock som sker på Blocket och andra annonsförmedlingar?

• Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?
  • Alby

Jag är svensk och prutar alltid när jag handlar på blocket...
    Idiotisk tråd! 

• miljarden
    Alby skrev 2012-08-19 15:06:31 följande:
    Jag är svensk och prutar alltid när jag handlar på blocket...
    Idiotisk tråd! 
    Lugnt, du är ju svensk.
  • Mella01

Satte ut en annons på blocket om önskan att hyra en lägenhet på Östermalm under 6 månader. Fick mail svar från Jafat eller vad han hette att han hade en tvåa i BOTKYRKA som han ville hyra till mig för 10.000 i månaden. Han skulle åka och studera i Frankrike och ville hyra ut för minst ett år och han ville även ha 100.000kr i förskott. Svarade självklart inte och några dar senare mailade han igen och skrev att han kunde ge oss 50% rabatt och behövde "bara" 50.000kr i förskott. I slutet på mailet stod det nåt i stil med "ring mig så att vi kan komma överens" Hehe, roligt hade vi åt detta iaf...

• CarinaL26

Går det bra att pruta om man är svensk?
    Vad är det konstiga, du vill göra en bra deal, köparen vill göra en bra deal. Antingen accepterar man eller så gör man det inte. 

• Enniie

Jag har sålt och köpt regelbundet från Blocket i ca 7år, och alla har sina sidor. Invandrare är inte blyga när det kommer till sitt pruta, vilket ibland kan vara väldigt tröttsamt när man skriver p.o.k. Svenskarna däremot ombokar gärna eller kommer inte alls, dock så händer inte det så ofta tack och lov.

Jag är inte rädd för att pruta, men gör enbart det på äldre annonser som funnits mer än ca 3-4 veckor på Blocket. Och jag prutar aldrig för sakens skull, utan för att jag kanske inte tycker att priset är rätt. Man får ett ja eller nej helt enkelt .

• miljarden
    Enniie skrev 2012-08-19 18:49:45 följande:
    Jag är inte rädd för att pruta, men gör enbart det på äldre annonser som funnits mer än ca 3-4 veckor på Blocket. Och jag prutar aldrig för sakens skull, utan för att jag kanske inte tycker att priset är rätt. Man får ett ja eller nej helt enkelt .
    Där har du skillnaden! Invandrarna gör det "bara för att" liksom, så himla tyket.
  • KretiOpleti

Om jag jag skulle tycka att det är OK att folk prutar så skriver jag t.ex. "billigare vid snabb affär" eller "högstbjudande". Skriver jag bara ett pris och inget annat så menar jag det priset, take it or leave it. Vad är så svårt att förstå med det?

Har också varit med om att folk inte dyker upp, men det har också mest varit invandrare. Senast jag sålde en bil där så var det så. Då gick bilen till en svensk som hade hört av sig tidigare. Han försökte inte pruta utan tog utan diskussion bilen till mitt pris och kom och hämtade den direkt.

• Ziindlaa

Sålde en garderob just för att slippa bära ner den från lägenheten när jag skulle flytta. 500kr, bara att hämta. En Karl ringde och prutade, sa även att han inte hade någon bil och frågade om jag kunde köra hem garderoben till honom. Blev ingen affär kan jag avslöja.

• seppo
    Mella01 skrev 2012-08-19 18:07:29 följande:
    Satte ut en annons på blocket om önskan att hyra en lägenhet på Östermalm under 6 månader. Fick mail svar från Jafat eller vad han hette att han hade en tvåa i BOTKYRKA som han ville hyra till mig för 10.000 i månaden. Han skulle åka och studera i Frankrike och ville hyra ut för minst ett år och han ville även ha 100.000kr i förskott. Svarade självklart inte och några dar senare mailade han igen och skrev att han kunde ge oss 50% rabatt och behövde "bara" 50.000kr i förskott. I slutet på mailet stod det nåt i stil med "ring mig så att vi kan komma överens" Hehe, roligt hade vi åt detta iaf...
    Ha-ha-ha..., jag dör av skratt!!! känner precis igen mig. Dom är för roliga!
    Östermalm/ botkyrka= ungefär samma plats?? nja...

Vi sålde babyresesäng  och babybjörn bärsele till en prutande invandrare som tydligen var bästa kompis med mig. Han undrade om vi hade något mer att sälja och vi visade några tavlor som stod i förrådet. Dessa tyckte han var fantastiska och lovade att hans kompis skulle ringa oss och köpa dem. Han lovade och bedyrade detta... Vi hörde inget. konstigt va? inte direkt förvånade...
  • Phalaenopsis

Jag har en annons om raskatter ute nu. Än så länge har ingen försökt pruta men:
    Par nummer ett dök inte ens upp. De hade för säkerhets skull ringt från dolt nummer.
    Par nummer två samma dag, som faktiskt kom, hade uppenbarligen inte ens bestämt sig för vilken ras de ville ha utan satt och diskuterade detta hemma hos mig. Som om jag inte hade annat att göra en fredagskväll.

Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?