• Anonym (Lite trött)

Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?

Jag satt och bläddrade bland bilannonser på Blocket och skrattade högt när jag läste följande i en annons:

"pratar endast svenska och behöver inga nya kompisar som vill pruta."

Jag kände igen mig, för jag har sålt några bilar på Blocket och de flesta som ringer är invandrare som knappt kan prata svenska och många pratar engelska utan att fråga om det är OK och dessutom ska de alltid pruta och kallar en för "kompis". Ofta är det lite klumpigt, för de kan öppna med att säga "Vad är ditt sista pris, kompis?" Då har de genast diskvalificerat sig för vidare diskussioner med mig.

Ofta är det så att de inte verkar ha läst nästan nåt i annonsen utan börjar med att ställa en massa frågor om sånt som jag redan skrivit. Jag brukar nämligen vara noga med så mycket info som möjligt i annonsen. Men antingen orkar de inte läsa eller så kan de inte.

Jag köpte en billig bil för ett par år sen. Han som sålde sa: "Skönt, då kan jag plocka bort annonsen och slippa alla påringningar från invandrare som bara vill pruta!" Till saken hör att bilen kostade 3000:- och det var den verkligen värd. Jag skulle aldrig ha drömt om att pruta på det priset!

Lite trött är jag...

Fler som har liknande erfarenheter? Trötta på den - antar jag - kulturkrock som sker på Blocket och andra annonsförmedlingar?

• Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?
  • Tonårsmamman1
    KretiOpleti skrev 2012-08-19 21:45:37 följande:
    Om nån ringer på en annons och det första dom säger är att dom bjuder hälften av det jag har begärt, då blir jag SUR! Om dom kallar det för att pruta så vet dom inte hur det går till. Att ge ett skambud är inte att pruta.

Hade jag velat pruta en massa kunde jag ha flyttat till Turkiet eller Marocko, men nu bor jag i Sverige och här är det inte norm att man prutar.
    Oj, många jag känner prutar på boräntan t ex. Så det stämmer inte.
  • KretiOpleti
    Tonårsmamman1 skrev 2012-08-19 21:48:34 följande:
    Oj, många jag känner prutar på boräntan t ex. Så det stämmer inte.

Det är väl en sak att förhandla om något som är så avgörande för ens ekonomi för en lång tid framöver, men att pruta på varenda skitaffär man gör är nåt helt annat. Det skapar bara irritation.
  • Tonårsmamman1
    KretiOpleti skrev 2012-08-19 21:55:39 följande:

Det är väl en sak att förhandla om något som är så avgörande för ens ekonomi för en lång tid framöver, men att pruta på varenda skitaffär man gör är nåt helt annat. Det skapar bara irritation.
    Men sluta annonsera då, om det är irriterande.
  • ztyle

Invandrare har mer pengar än svenskar. Vet det av egen erfarenhet:)

• miljarden
    ztyle skrev 2012-08-19 22:16:25 följande:
    Invandrare har mer pengar än svenskar. Vet det av egen erfarenhet:)
    Dom får ju pengarna gratis av staten. Pengar och bilar.
  • Din mamma

Har sålt mycket på blocket och har aldrig varit med om det ni skriver om. Jag vill oftast bli av med mina saker snabbt så jag sätter högre pris än vad jag är villig att sälja för och skriver "priset kan diskuteras vid snabb affär". Har alltid fått den summa jag önskat och haft nöjda köpare.

Win-win situation!

• Justus
    Din mamma skrev 2012-08-19 22:24:31 följande:
    Har sålt mycket på blocket och har aldrig varit med om det ni skriver om. Jag vill oftast bli av med mina saker snabbt så jag sätter högre pris än vad jag är villig att sälja för och skriver "priset kan diskuteras vid snabb affär". Har alltid fått den summa jag önskat och haft nöjda köpare.

Win-win situation!
    Det beror nog lite på vad man säljer. Säljer du en bil, gärna en som kostar under 25000:-, så skulle du nog känna igen dig i det som skrivs.
  • EnGladPingvin

Jag struntar ärligt talat vilken bakgrund man har, men har jag skrivit ut att jag inte vill ha någon prutning så vill jag inte det. Tyvärr är min erfarenhet att trots att man skriver att det är prutat och klart, att man betackar sig från prutning och att det är utskrivet pris som gäller så ringer det en hel del som ändå ska diskutera priset. Det retar mig och slösar min tid, framför allt då det många gånger handlar om att de erbjuder sig betala långt under vad som angetts som pris. Att det sen kommer trams som att de har lång resväg, har dålig ekonomi eller att deras faster är sjuk gör ingen skillnad. Jag är ändå inte beredd att pruta och jag tänker inte köra hem saken till dem. Vanligtvis dyker det upp någon som är beredd att betala vad som är begärt, men det är så förbaskat energikrävande med allt tjafs innan det så jag pallar helt enkelt inte och framför allt pallar jag inte diskussionerna med de som blir otrevliga när jag inte vill sänka priset. Slänger hellre sakerna.

Sen kan man ju fundera över vilka det är som försöker pruta och som inte ger sig. Ja, det är oftast enligt min erfarenhet de med viss utländsk bakgrund. Svenskar är generellt inte bra på att pruta och även om de försöker ger de snabbt med sig om de blir tillsagda att prutning är oönskat. Prutning är betydligt vanligare i vissa andra länder så det är väl inte så konstig. Bara så trist att man inte kan respektera när det står klart och tydligt att det är "prutat och klart".  

• Texasthecat

Min pappa brukade överdriva sin finska brytning när han sålde bilar på nätet och folk ringde och försökte pruta. Och helt enkelt så sa han sen att "annonsen stämmer, all info och priset stämmer. lär er läsa innan ni svarar på annons"... Han fick sina bilar sålda till de pris han lagt ut dem för på det sättet...

Själv handlar jag inte på blocket eller säljer där just för alla oseriösa idioter som bara stör...

Go suck on a lemon or something...
  • KretiOpleti
    Tonårsmamman1 skrev 2012-08-19 22:04:35 följande:
    Men sluta annonsera då, om det är irriterande.

Nej, varför det? Varför ska jag sluta med nåt för att andra inte kan uppföra sig?
Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?