• Anonym (Lite trött)

Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?

Jag satt och bläddrade bland bilannonser på Blocket och skrattade högt när jag läste följande i en annons:

"pratar endast svenska och behöver inga nya kompisar som vill pruta."

Jag kände igen mig, för jag har sålt några bilar på Blocket och de flesta som ringer är invandrare som knappt kan prata svenska och många pratar engelska utan att fråga om det är OK och dessutom ska de alltid pruta och kallar en för "kompis". Ofta är det lite klumpigt, för de kan öppna med att säga "Vad är ditt sista pris, kompis?" Då har de genast diskvalificerat sig för vidare diskussioner med mig.

Ofta är det så att de inte verkar ha läst nästan nåt i annonsen utan börjar med att ställa en massa frågor om sånt som jag redan skrivit. Jag brukar nämligen vara noga med så mycket info som möjligt i annonsen. Men antingen orkar de inte läsa eller så kan de inte.

Jag köpte en billig bil för ett par år sen. Han som sålde sa: "Skönt, då kan jag plocka bort annonsen och slippa alla påringningar från invandrare som bara vill pruta!" Till saken hör att bilen kostade 3000:- och det var den verkligen värd. Jag skulle aldrig ha drömt om att pruta på det priset!

Lite trött är jag...

Fler som har liknande erfarenheter? Trötta på den - antar jag - kulturkrock som sker på Blocket och andra annonsförmedlingar?

• Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?
  • miljarden
    Deo skrev 2012-09-01 22:37:01 följande:
    Jodå, i annonsen på Blocket satte vi ut ett underpris på grejerna. Vi fick inte sålt dem nej, de som ringde ville bara pruta på grejerna. Så vi förstörde grejerna och kastade dem istället. Knäppt, kanske ja. Men jag behövde inte stålarna och hade aldrig förnedrat mig till att sälja till en prutare.
    Jag skiter i om prutarna är svenskar eller invandrare,  i mitt fall var dock 100% av prutarna invandrare. Kanske hade jag "otur", vad vet jag... Men jag får ju utgå från MINA erfarenheter och aldrig mera Blocket. De ringde på helt sanslösa tider dessutom.
    Sen förstår jag inte varför folk drar upp sin dåliga ekonomi som anledningen till prutningen. Har man inte råd att köpa nåt så ska man skita i det.
    Fast det är ju inte underpris ifall ingen är beredd att betala så mycket.
  • Jojile

Jag skulle vilja få det till att det faktiskt är så enkelt att det är en kulturkrock.

Jag arbetade som butikschef i en av sthlms mer invandrartäta förort. Och ja, det försökte prutas i tid och otid. För mig som svensk var det jätteirriterande, eftersom jag är uppvuxen och lärd att man inte gör så. Men i många andra länder är det inte ovanligt, snarare tvärtom.

Se bara på svenskar som åker utomlands. Första dagarna prutas det inte överhuvudtaget, för de känns fult, sniket och småaktigt. Men sen släpper det och vi står och tjafsar om någon krona hit eller dit.

• Anghammarad
    Deo skrev 2012-09-01 22:37:01 följande:
    Jodå, i annonsen på Blocket satte vi ut ett underpris på grejerna. Vi fick inte sålt dem nej, de som ringde ville bara pruta på grejerna. 
    Underpris i förhållande till vad du tyckte det var  värt men uppenbarligen inte för någon annan. Om en vara inte blir såld till utsatt pris, vad beror det på tror du? Att den är underprissatt eller att  den är för dyr?
  • sextiotalist
    Ziindlaa skrev 2012-08-19 20:34:13 följande:
    Sålde en garderob just för att slippa bära ner den från lägenheten när jag skulle flytta. 500kr, bara att hämta. En Karl ringde och prutade, sa även att han inte hade någon bil och frågade om jag kunde köra hem garderoben till honom. Blev ingen affär kan jag avslöja.
    Fast ärligt, jag hade aldrig betalt 500 kronor för en begagnad garderob, inte en chans.  
  • sextiotalist

Visst har jag haft sådana samtal och vi har sagt "vi vill inte pruta över telefon". Dvs är de intresserade så åker de ut och tittar, bla var det en bil, som en invandrare köpte och prutade ... på plats. Det är helt OK.

Däremot förstår jag nästan varför många med prutkultur börjar pruta direkt, för vilka fantasipriser folk har på sina varor. Om jag öht skall bli intresserad av en möbel på blocket, så skall det vara max halva inköpspriset (även om Billy bara är använd en vecka) 

Jag har t.ex tittat på trädgårdsmöbler, nej, jag betalar inte 1500 för ett cafébord och två stolar.

Men för det mesta har vi uppenbarligen lagt för lågt pris, för de gångerna vi sålt, så har vi knappt hunnit lägga in annonsen och fått den såld för det pris vi lagt upp. En gång så budade en kille, det var en reservdelsbil vi sålde och han la på 500 direkt för att vi skulle hålla den till honom i två dagar.    

• BymBym

Hört talas om löftesprincipen och kontraktsprincipen?

Olika länder följer olika regler vid avtal. Kanske olikheten grundar sig där?

• Delia

Jag prutar alltid på blocket om det nu inte är extremt billigt.

Jag fattar inte varför man lägger ut telefonnummer, det har jag aldrig gjort. Jag tycker att det får smidigare via mail.

• Anghammarad
    Delia skrev 2012-09-15 08:35:34 följande:
    Jag fattar inte varför man lägger ut telefonnummer, det har jag aldrig gjort. 
    Eller de som som skriver "endast telefon, svarar inte på mail, lånad mailadress". Nähä, vill du inte ha varan såld så slipp då.
Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?