• Anonym (Lite trött)

Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?

Jag satt och bläddrade bland bilannonser på Blocket och skrattade högt när jag läste följande i en annons:

"pratar endast svenska och behöver inga nya kompisar som vill pruta."

Jag kände igen mig, för jag har sålt några bilar på Blocket och de flesta som ringer är invandrare som knappt kan prata svenska och många pratar engelska utan att fråga om det är OK och dessutom ska de alltid pruta och kallar en för "kompis". Ofta är det lite klumpigt, för de kan öppna med att säga "Vad är ditt sista pris, kompis?" Då har de genast diskvalificerat sig för vidare diskussioner med mig.

Ofta är det så att de inte verkar ha läst nästan nåt i annonsen utan börjar med att ställa en massa frågor om sånt som jag redan skrivit. Jag brukar nämligen vara noga med så mycket info som möjligt i annonsen. Men antingen orkar de inte läsa eller så kan de inte.

Jag köpte en billig bil för ett par år sen. Han som sålde sa: "Skönt, då kan jag plocka bort annonsen och slippa alla påringningar från invandrare som bara vill pruta!" Till saken hör att bilen kostade 3000:- och det var den verkligen värd. Jag skulle aldrig ha drömt om att pruta på det priset!

Lite trött är jag...

Fler som har liknande erfarenheter? Trötta på den - antar jag - kulturkrock som sker på Blocket och andra annonsförmedlingar?

• Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?
  • Falumamman

Brukar stå mycket på loppis och sälja saker. Av min erfarenhet så är det lika många svenskar som invandrare som prutar.

• Per45
    miljarden skrev 2012-08-19 22:22:12 följande:
    Dom får ju pengarna gratis av staten. Pengar och bilar.
    Jaaaa, alla invandrare får kvittera ut en ny BMW/Mercedes så fort dom fått uppehållstillstånd, det vet ju varenda Sverigedemokrat!
  • CarinaL26
    KretiOpleti skrev 2012-08-19 22:28:24 följande:

Nej, varför det? Varför ska jag sluta med nåt för att andra inte kan uppföra sig?
    Antingen accepterar du bud eller inte. Vad är problemet? (För nyfikenhets skull kan jag inte låta bli om du låter svenskar pruta men inte invandrare).
  • KretiOpleti
    CarinaL26 skrev 2012-08-19 23:29:48 följande:
    Antingen accepterar du bud eller inte. Vad är problemet? (För nyfikenhets skull kan jag inte låta bli om du låter svenskar pruta men inte invandrare).

Naturligtvis låter jag ingen pruta! Men det är väldigt tydligt att det dels är invandrare som vill pruta oftare och att de inte ger sig, blir riktigt otrevliga ibland, och man tvingas slänga luren i örat på dem för att bli av med dem. De accepterar inte att man inte vill pruta, de tar det väl som ett inlägg i prutningsspelet, antar jag. Jag tycker det är obehagligt att man själv måste bete sig på ett ocivilcerat sätt för att slippa prutarna.
  • miljarden
    Per45 skrev 2012-08-19 23:24:14 följande:
    Jaaaa, alla invandrare får kvittera ut en ny BMW/Mercedes så fort dom fått uppehållstillstånd, det vet ju varenda Sverigedemokrat!

Ja och sen har de ändå mage att pruta bara för skojs skull!
  • Jisa

Hahhahahahahahhah! Åh vilken rolig tråd! Jag har också massor med roliga historier om invandrare, de är ju så lustiga de där invandrianerna!!!

Hahahahhaa måste bara sluta skratta först åt alla skojiga anekdoter om invandare som
    prutar på bilar och försöker hyra ut lägenheter till överpris. Så typisk de där att göra så! Tur att vi svenskar har mer vett än så*sträcker på sig*.

Jag återkommer med roliga historier, jag ska bara googla lite på rasism först!

Hhahahahhahaaha tack ts för att du startade tråden!!! Underbar!

• lillnosie

Jag jobbar i butik där vi alltid har några slags kampanjvaror och även en avdelning med redan nedsatta så mycket det går (inköpspris) ändå är det alltid folk som ska pruta ner det. "Kan jag få rabatt på det här?" "Kan du inte sätta ner den ännu mer?" Majoriteten är invandrare, MEN det finns svenskar som är lika full i fan :) 

• Lavish
    Anonym (Lite trött) skrev 2012-08-19 13:33:47 följande:
    Nej, det tycker jag verkligen inte! Men det är mer attityden som de här personerna ger uttryck för, att de börjar med att pruta i sin första mening och att de aldrig har för avsikt att betala vad som är begärt.

Jag skulle också pruta om jag tycker att priset är för högt, men då ska jag ju först ha sett varan så jag kan göra den bedömningen.

Jag tror ju att det är en kulturfråga. De utgår ifrån att allt som är utannonserat har fått ett överpris och att den som säljer förväntar sig att tvingas pruta. Men för att komma från kulturer där prutande är norm så förvånar det mig att de så totalt saknar den fingertoppskänsla som krävs för att kunna göra det med framgång.
    Ja just DET är ju det märkliga. Visst kan de försöka pruta och en snygg prutning kan ju ge en underhållande pratstund för båda parter, även om det till slut inte ens blir någon affär.

Men vissa är ju bara dryga och otrevliga nästan direkt. Som om de tror att man tänker släppa sin vara för 1/4 av priset om man hör att Maschmet blir sur annars?
  • Velouria

Mina två enda frågor är, vad är det för fel med prutning? Och hur är det dåligt uppförande?

Life's a piece of shit, when you look at it...
Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?