• Anonym (Lite trött)

Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?

Jag satt och bläddrade bland bilannonser på Blocket och skrattade högt när jag läste följande i en annons:

"pratar endast svenska och behöver inga nya kompisar som vill pruta."

Jag kände igen mig, för jag har sålt några bilar på Blocket och de flesta som ringer är invandrare som knappt kan prata svenska och många pratar engelska utan att fråga om det är OK och dessutom ska de alltid pruta och kallar en för "kompis". Ofta är det lite klumpigt, för de kan öppna med att säga "Vad är ditt sista pris, kompis?" Då har de genast diskvalificerat sig för vidare diskussioner med mig.

Ofta är det så att de inte verkar ha läst nästan nåt i annonsen utan börjar med att ställa en massa frågor om sånt som jag redan skrivit. Jag brukar nämligen vara noga med så mycket info som möjligt i annonsen. Men antingen orkar de inte läsa eller så kan de inte.

Jag köpte en billig bil för ett par år sen. Han som sålde sa: "Skönt, då kan jag plocka bort annonsen och slippa alla påringningar från invandrare som bara vill pruta!" Till saken hör att bilen kostade 3000:- och det var den verkligen värd. Jag skulle aldrig ha drömt om att pruta på det priset!

Lite trött är jag...

Fler som har liknande erfarenheter? Trötta på den - antar jag - kulturkrock som sker på Blocket och andra annonsförmedlingar?

• Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?
  • Mymlan L
    fettjock skrev 2012-09-16 19:02:05 följande:
    Vad nu detta har med saken att göra om vem som gör min pizza? *facepalm*

Du förstår inte? Okej, du kanske inte kan förstå. Synd om dig. Hur många nysvenska vänner har du?
  • fettjock
    Mymlan L skrev 2012-09-17 02:47:13 följande:

Du förstår inte? Okej, du kanske inte kan förstå. Synd om dig. Hur många nysvenska vänner har du?
    Det var ju väldigt uppenbart att jag inte förstår vad pizzabagare har med TS frågeställning att göra.
    Vänligen sy ihop detta åt mig om du kan.

Älskar dessa lama försök göra om detta till en rasisttråd.
    Det TS beskriver är ett faktiskt faktum, testa sätta ut en billig bil på blocket, så kommer du bli varse om exakt vad vi pratar om här.
    Så kanske diskussionen blir lättare för dig att förstå.
  • kajzawargh

Har sålt bil och mycket annat på Blocket och "helsvenskarna" är lika goda kålsupare på prutning som invandrare. Skambud har jag bara fått från "helsvenska", medelålders gubbs, vad det nu spelar för roll.

• fettjock
    kajzawargh skrev 2012-09-17 08:13:28 följande:
    Har sålt bil och mycket annat på Blocket och "helsvenskarna" är lika goda kålsupare på prutning som invandrare. Skambud har jag bara fått från "helsvenska", medelålders gubbs, vad det nu spelar för roll.
    I vilket prissegment då?
    För detta sker i bilarna som går köra upp till ett år.
    Där priset oftast är så lågt att pruta finns inte alls.

Sen har jag märkt på bilar från runt 50-60' och uppåt, så är ofta grava överpriser utsatta.
    Och tror man som privatperson att man ska få lika mycket som en bilfirma på sin bil.
    Så kan man nog se det som skambud när man får ett bud som liknar verkligheten.

Men 3-4' för en bil som kan gå i ett år, är billigt och finns ingen prutmån.
    Sälj en sån, så kanske empati uppstår.
  • Alexi

Jag är ok med folk som prutar om man gör det trevligt. Folk som ska pruta med skambud som utgångspunkt stör mig väldigt. Vi håller på och säljer bokhyllor på blocket och nyligen var det en man som talar om att han vara behöver en men kan köpa båda om han får ett annat pris. Och vi tyckte vi hade ett schysst pris. När vi då sänkte lite grann men mindre än vad han ville blev han sur och skrev att han inte ville schackra om priset... Öh nehej. Vi ville inte sälja till honom så vi stod fast vid vårt pris, hellre osålt än att någon skor sig på en.

• fettjock

Hade faktiskt en omvänd situation.
    Vi skulle sälja massa saker från morfar när han skulle till hemmet på blocket.
    Så var det ett sybord som det kallas med någon slags korg och med en låda med massa fack och piggar för sytråd, i mycket bra skick.

Så ringde en antikhandlar, men farsan sa till att vi inte kunde sälja den riktigt än.
    Var ju massor av grejer i samma annons.
    För brorsan kanske ville ha den.
    Antikhandlaren höjde den från 500:- till 2500:- i ett nafs, för han ville ha den.

Så lustigt det kan bli :p
    Alltid undrat vad den var värd, eftersom han var så sjukt tokig i att ha den.
    Eller kan varit så att han hade ett uppdrag att hitta just en sådan, kan tänka mig de inte är vanliga.

• kajzawargh

Fettjock: har haft alla typer av prissegment från 10' till över 50' och samma sak överallt, svenska gubbs står för skambuden.

Du verkar själv vara sådan som ger skambud och är svensk med tanke på att du verkar vara förargad över prissättningen vissa privatpersoner sätter.

• fettjock
    kajzawargh skrev 2012-09-17 09:44:45 följande:
    Fettjock: har haft alla typer av prissegment från 10' till över 50' och samma sak överallt, svenska gubbs står för skambuden.

Du verkar själv vara sådan som ger skambud och är svensk med tanke på att du verkar vara förargad över prissättningen vissa privatpersoner sätter.
    Skambud?
    Betalar du 20-30' mer än vad än en bil är värd?
    Finns ju massor av folk som tror att man kan få bilfirmapriser på sin bil, eller tom högre.
    Sen undrar dom varför bilen inte blivit såld 2 månader senare.

Jag lägger inte bud på såna bilar alls.
    Utan jag frågar dom vad det är för speciellt med bilen som genererar ett så högt pris om nu jag är intresserad av en sådan modell.
    Överraskande ofta så svarar dom inte och sen sänker bilens pris kraftigt.
    Tycker du ska gå igenom par bilar på blocket med bilpriser.se eller vad den nu heter.
    Så kommer du upptäcka samma.
  • kajzawargh

Fettjock: vad är det som får dig att tro att mina utgångspriser ligger 20-30' över värdet? Jag har marknadsmässiga priser och får alltid sålt någon 1000-lapp över eller under, skambuden från svenska gubbs haglar som spön i backen ändå. Sorry men det är min verklighet.

• Mymlan L
    fettjock skrev 2012-09-17 08:07:10 följande:
    Det var ju väldigt uppenbart att jag inte förstår vad pizzabagare har med TS frågeställning att göra. Vänligen sy ihop detta åt mig om du kan. Älskar dessa lama försök göra om detta till en rasisttråd. Det TS beskriver är ett faktiskt faktum, testa sätta ut en billig bil på blocket, så kommer du bli varse om exakt vad vi pratar om här. Så kanske diskussionen blir lättare för dig att förstå.

Vad säger du när jag ringer och prutar på din bil då???
Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?