Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?
Jag är helsvensk. Jag prutar. På mat, på bil, på loppis, på alla ställen det går. Förhandlingsteknik kan man också kalla det. Jag har till och med telefonprutat, fast åt andra hållet, då för att få upp min lön till en rimlig nivå. Jag prutar i Sverige och jag prutar i andra länder. I Sverige är prutningsmånen oftast liten - i många andra länder är den rätt stor. Att pruta har jag lärt mig alldeles själv. Genom att träffa på många prutande människor, genom att inte vilja betala helt pris för en vara med en pytteliten eller kanske inte helt obetydlig skada eller skönhetsfel, genom att handla mer än en vara från samma försäljare vid samma tillfälle, genom att inte vilja betala helt pris för en vara med bäst före eller sista förbrukningsdag i dag eller i morgon. Jag har också lärt mig genom att inse att om man börjar på en nivå som skulle vara en superbonus för mig, kan jag i slutänden räkna med att landa på en för mig acceptabel nivå. Alla lyckade affärer ska innebära en win-win situation för båda parter. Annars blir någon missnöjd och kund och säljare kommer troligen aldrig mer att byta vara mot annan vara eller pengar. Därför är det en konst att pruta och att ändå få säljaren att känna att hon eller han har gjort en förtjänst. Det är väl där skon klämmer. Är man inte tillräckligt förberedd och subtil åt båda hållen är en prutning en katastrof. Hur många prutar inte ner räntan på bolånen? Många lyckas med det och känner sig nöjda. Banken är naturligtvis också nöjd eftersom de har en lägsta nivå de aldrig avslöjar för sina kunder. Dessutom är det många bolånekunder som har samlat de flesta av sina bankaffärer i samma bank. Det tjänar naturligtvis banken multum på. De vill inte förlora en bra kund på grund av ett par tiondelars räntebortfall. Att pruta med hedern i behåll kräver också att man kan sin marknad. Annars blir det ofta fel. Vi infödda blekfisar är till lite till mans usla på att pruta. Vi har inte lärt oss det från spädbarnsåren. Fast många behärskar olika förhandlingstekniker och att pruta är en av dem, visserligen lite ovan och udda teknik för oss. Det är bara att lära sig! Folk har ju i alla tider bytt varor med varandra och bytt med den som kunnat ge mest eller bäst utbyte. B2B prutas det förstås jämt. Därför brukar företagare vara bättre på att pruta än andra. Nästa gång du ska sälja något; lägg priset högre än vad du tänkt dig. Då kanske du i slutänden får ut mer än vad som är din lägsta nivå och då blir det ju en ren bonus