Inlägg från: Mymlan L |Visa alla inlägg
  • Mymlan L

Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?

Jag är helsvensk. Jag prutar. På mat, på bil, på loppis, på alla ställen det går. Förhandlingsteknik kan man också kalla det. Jag har till och med telefonprutat, fast åt andra hållet, då för att få upp min lön till en rimlig nivå. Jag prutar i Sverige och jag prutar i andra länder. I Sverige är prutningsmånen oftast liten - i många andra länder är den rätt stor. Att pruta har jag lärt mig alldeles själv. Genom att träffa på många prutande människor, genom att inte vilja betala helt pris för en vara med en pytteliten eller kanske inte helt obetydlig skada eller skönhetsfel, genom att handla mer än en vara från samma försäljare vid samma tillfälle, genom att inte vilja betala helt pris för en vara med bäst före eller sista förbrukningsdag i dag eller i morgon. Jag har också lärt mig genom att inse att om man börjar på en nivå som skulle vara en superbonus för mig, kan jag i slutänden räkna med att landa på en för mig acceptabel nivå. Alla lyckade affärer ska innebära en win-win situation för båda parter. Annars blir någon missnöjd och kund och säljare kommer troligen aldrig mer att byta vara mot annan vara eller pengar. Därför är det en konst att pruta och att ändå få säljaren att känna att hon eller han har gjort en förtjänst. Det är väl där skon klämmer. Är man inte tillräckligt förberedd och subtil åt båda hållen är en prutning en katastrof. Hur många prutar inte ner räntan på bolånen? Många lyckas med det och känner sig nöjda. Banken är naturligtvis också nöjd eftersom de har en lägsta nivå de aldrig avslöjar för sina kunder. Dessutom är det många bolånekunder som har samlat de flesta av sina bankaffärer i samma bank. Det tjänar naturligtvis banken multum på. De vill inte förlora en bra kund på grund av ett par tiondelars räntebortfall. Att pruta med hedern i behåll kräver också att man kan sin marknad. Annars blir det ofta fel. Vi infödda blekfisar är till lite till mans usla på att pruta. Vi har inte lärt oss det från spädbarnsåren. Fast många behärskar olika förhandlingstekniker och att pruta är en av dem, visserligen lite ovan och udda teknik för oss. Det är bara att lära sig! Folk har ju i alla tider bytt varor med varandra och bytt med den som kunnat ge mest eller bäst utbyte. B2B prutas det förstås jämt. Därför brukar företagare vara bättre på att pruta än andra. Nästa gång du ska sälja något; lägg priset högre än vad du tänkt dig. Då kanske du i slutänden får ut mer än vad som är din lägsta nivå och då blir det ju en ren bonus

• Mymlan L
    fettjock skrev 2012-09-16 17:28:20 följande:
    Jag frågade "Varför är den gruppen "untouchable" för?" och sen ska jag beskriva en invandrare. Hur får du ihop detta? Det är ju uppenbart tydligt att TS beskriver detta väl i vad som TS irriterar sig på och dessa är alldeles tydligt invandrare. Ta och läs den förbannade TS igen, så kanske den där 25öringen trillar ner till slut. Alltid i såna här diskussioner där man retar sig på saker involverar invandrare, så vill man så gärna styra över frågan till vara rasistisk fråga. Enligt vissa så får man inte kalla en invandrare idiot, fast h*n är det.

Och vad tror du vår nysvenska arbetskraft, de som kör bussen du åker med, steker din hamburgare, bakar din pizza, importerar de snacks du gillar tycker och säger om dig? Förmodligen "S.........l". Vad tror du de säger om dig när du raglar omkring full? Eller när du betalar överpris på vara de säljer till halva priset för den dom prutar?
  • Mymlan L
    fettjock skrev 2012-09-16 19:02:05 följande:
    Vad nu detta har med saken att göra om vem som gör min pizza? *facepalm*

Du förstår inte? Okej, du kanske inte kan förstå. Synd om dig. Hur många nysvenska vänner har du?
  • Mymlan L
    fettjock skrev 2012-09-17 08:07:10 följande:
    Det var ju väldigt uppenbart att jag inte förstår vad pizzabagare har med TS frågeställning att göra. Vänligen sy ihop detta åt mig om du kan. Älskar dessa lama försök göra om detta till en rasisttråd. Det TS beskriver är ett faktiskt faktum, testa sätta ut en billig bil på blocket, så kommer du bli varse om exakt vad vi pratar om här. Så kanske diskussionen blir lättare för dig att förstå.

Vad säger du när jag ringer och prutar på din bil då???
  • Mymlan L
    kajzawargh skrev 2012-09-17 08:13:28 följande:
    Har sålt bil och mycket annat på Blocket och "helsvenskarna" är lika goda kålsupare på prutning som invandrare. Skambud har jag bara fått från "helsvenska", medelålders gubbs, vad det nu spelar för roll.

Ja, precis!
    fettjock skrev 2012-09-17 08:27:13 följande:
    I vilket prissegment då? För detta sker i bilarna som går köra upp till ett år. Där priset oftast är så lågt att pruta finns inte alls. Sen har jag märkt på bilar från runt 50-60' och uppåt, så är ofta grava överpriser utsatta. Och tror man som privatperson att man ska få lika mycket som en bilfirma på sin bil. Så kan man nog se det som skambud när man får ett bud som liknar verkligheten. Men 3-4' för en bil som kan gå i ett år, är billigt och finns ingen prutmån. Sälj en sån, så kanske empati uppstår.

Går en bil bara att köra ett år ska den till skroten. Då borde den vara gratis. Kunden gör dig ju en tjänst kär han tar hand om vraket.
  • Mymlan L
    fettjock skrev 2012-09-17 08:43:06 följande:
    Hade faktiskt en omvänd situation. Vi skulle sälja massa saker från morfar när han skulle till hemmet på blocket. Så var det ett sybord som det kallas med någon slags korg och med en låda med massa fack och piggar för sytråd, i mycket bra skick. Så ringde en antikhandlar, men farsan sa till att vi inte kunde sälja den riktigt än. Var ju massor av grejer i samma annons. För brorsan kanske ville ha den. Antikhandlaren höjde den från 500:- till 2500:- i ett nafs, för han ville ha den. Så lustigt det kan bli :p Alltid undrat vad den var värd, eftersom han var så sjukt tokig i att ha den. Eller kan varit så att han hade ett uppdrag att hitta just en sådan, kan tänka mig de inte är vanliga.

Jag gjorde ett fynd häromveckan: er sådantsybord du beskriver. Samtidigt som jag var inne på loppisen kommer jag i samspråk med en antikhandlare som brukar ställa ut på antikmässan i Älvsjö. Han ser mitt sybord och jag förstår direkt att jag har gjort ett riktigt fynd. Det var för övrigt inte det enda den gången. Jag betalade 420 kr för bordet. Har inte kollat antikhandlarpriser på motsvarande bord.
  • Mymlan L
    fettjock skrev 2012-09-17 15:05:48 följande:
    Du kan dra åt helvete om du försöker pruta på en 3000:- ett års bil, den saken är fullkomligt klar. Men om vi pratar om de bilar jag haft senast på 80-100' och man satt ett marknadsmässigt pris, så finns givetvis en prutmån. Har jag satt den 5-10' under privatpriset, så får du inte möjligheten att pruta. Och inte heller är jag så jävla puckad och sätter bilhandlar priser på mina bilar. För då får man aldrig sålt det heller.

Du vet att mn inte får svära här, och inte över huvud taget, om man inte vill få den stämpel som du genom dina inlägg sätter på dig själv. Mycket osympatisk bilhandlare - värsta sorten. Skulle du råka på mig skulle du aldrig någonsin få sälja en bil till mig. Din attityd skulle omöjliggöra en affär. Förresten köpte jag för ett år sedan en skitbra bil för 10000. Den kommer att gå minst tio år till. Den har tom dragning och stort bagage.
  • Mymlan L
    fettjock skrev 2012-09-17 15:09:53 följande:
    Om ni ser det som ett så stort problöem, så är rådet att öppna en egentråd, så kan man fortsätta diskutera TS irritation. Jag har dock aldrig haft några större problem med gubbar och inte heller vill dom bli min kompis. Sen det om en ett års bil, så inser jag att du inte kan ett jävla skit om bilar. Dessa kostar ca så mycket, och är mycket enkla och sälja och genererar dessa prutande invandrare som TS diskuterar om. En ett års bil är inte det samma som att den är kass efter ett år, utan bara att den är besiktigad och får köras ett år till. Men gamla, fula och i dålig kondition.

Bilar ska besiktigas varje år. Borde du veta.
  • Mymlan L
    fettjock skrev 2012-09-17 15:12:01 följande:
    Var det 2 vika upp skivor på  var sida också? Denna antikhandlare frågade säkert 10ggr om den flätade korgens skick. Sa varje gång att skicket på den är som den var tillverkad igår. Mycket nyfiken i vad han kunde tjäna på denna, antihandlare idkar ju inte välgörenhet precis :p Kan varit ett uppdrag också, och priset inte längre av samma betydelse.

Tänk om?
  • Mymlan L
    fettjock skrev 2012-09-17 15:42:18 följande:
    Tänk om?? hur menar du?

Ja, vad kan jag mena tro? Vad frågade du om. Det var ett svar på din giriga fråga.
  • Mymlan L
    fettjock skrev 2012-09-17 15:41:11 följande:
    Jag svär inte här fattar du väl? Jag svär åt dig i telefonen, trodde det var självförklarande. Eftersom du pratade om vad som hände om du pratade mig och ville pruta.

Svär du i telefonen också??? Inte konstigt att du inte får sälja dina rullande vrak med sådant ohyfs och bristande social kompetens.
Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?