Inlägg från: Baby1112 |Visa alla inlägg
  • Baby1112

Juni-barnen

Sweet life: man måste inte tycka att förlossningen var bra, underbar eller smidig. Min första förlossning var smidig och lätt. Den här gången gjorde det ondare, blev mer komplikationer och var inte smidigt på något sätt alls.

Kan fortfarande inte kolla på bilderna vi tog utan att få ångest och panikkänslor.

Det tar tid att bearbeta alla förlossningar. Oavsett hur de gick, hur lång tid det tog eller hur ont det gjorde!

Det kommer kännas bättre med tiden. :)

• Baby1112

Tråkigt att amningen strular för så många. Här funkar den bra och han går upp massor i vikt.
    Däremot har vi fortfarande problem med sömnen. Han vaknar varannan timme, snuttar lite och sover vidare. Försöker med napp, men då bara gallskriker han! :(
    Har slut på idéer, men känner att jag behöver sova.

• Baby1112

MissFörstånd: Ja, ligger ner och ammar hela nätterna, så man jan slumra under tiden. Men det hjälper inte längre efter fem veckor med endast två timmars sömn åt gången. :(

• Baby1112

Bebisgalen: har funderat på det. Men så vill jag så gärna helamma utan att blanda in ersättning. (tror det är nån sorts kompensation för att jag inte lyckades amma dottern)
    Men inser ju också att jag behöver sömn för att fungera. Har ju en dotter som också behöver sin mamma på dagarna.
    Får nog inhandla lite ersättning under veckan kanske...

• Baby1112

Ni som ger ersättning på kvällen, med eller utan amning också, hur sover era små under natten?

Funderar på att komplettera så jag kanske får sova mer än en och en halv, två timmar åt gången...

• Baby1112

Nangijala: vilken snabb förlossning!!!
    kan tänka mig att det blir lite av en chock när man får reda på sånt. Och att lillkillen redan gipsats och liksom rivstartat sitt liv utanför magen!
    All styrka till er! Det kommer gå fint även om det är kämpigt!

• Baby1112

LilliaGrynet: jag har avensis och tycker att både pumpen och flaskan är bra. Provade senast igår och Liam har inga problem att växla mellan den flaskan och bröstet.

Har inte provat medela så kan inte säga om den är bättre, sämre eller lika! :)

• Baby1112

PetraK: hade också en sån period med första barnet. Ibland var det jobbigt att gå ut och göra saker eller umgås med folk just för att man kunde hamna i en situation man inte riktigt vet hur man ska hantera...

MEN...

Det lägger sig ganska fort. Om några veckor känner du din dotter ännu lite bättre och kan hantera fler situationer utan att känna stress.
    Vad det gäller far- och morföräldrar så försök förklara hur du känner, så gott det går.
    Svara de som min svärmor; att det är ingenting, så svarade jag tillbaka att det är det visst...

Men det mesta ger sig med tiden! Lycka till!

• Baby1112

Jag har också fått "tillbaka" avslaget eller nåt ditåt. Har haft bruna/beiga flytningar i en dryg vecka, men idag bara "forsade" det ut mer klarrött, som att jag fick min mens ungefär. Superjobbigt! Är ju ändå sex veckor sedan förlossningen. Med dottern slutade jag blöda efter två veckor...

Jag får tacka min man för att sexet kommer igång. Han är den drivande och får gärna vara det. Även om man egentligen kanske ville sova så är det väldigt mysigt när man kommer igång... :)
    Vi kör dock på kondom tills jag hämtar ut någon typ av p-piller man kunde äta när man ammade. Det räcker med två barn på 13 månader. Behöver inte fler lika tätt!!! :D

• Baby1112

Jag har också varit inne på spiral för att slippa piller. (är så dålig på att komma ihåg dem)
    Men har ingen direkt erfarenhet av andra p-medel, har alltid ätit p-piller och är egentligen emot att ta massa hormoner, gillar inte att mixtra med kroppen så.

Dessutom menade en gyn läkare att jag lider av pco, hade alltså ingen mens eller ägglossning. Men fick besked om att man var tvungen att vara över 25 för att få en utredning. (luddig läkare)
    Fick den diagnosen för fyra år sedan. Slutade då med p-piller och använde inget skydd alls under 1 1/2 år i tron att jag inte kunde bli gravid på naturlig väg.
    Drabbades sedan av cellförändringar och fick göra en konisering. Under de tre månaderna man skulle använda kondom efter slarvade vi EN gång och resultatet blev vår dotter.
    Blev gravid med sonen innan mensen kom igång igen efter förlossningen...

Kan uppenbarligen bli gravid på naturlig väg!!! :) Ogillar ändå att stoppa kroppen full med hormoner, Men å andra sidan planerar vi inga fler barn så då kanske det inte spelar så stor roll om man tar massa hormoner.

Oj, så långt svar det blev på en enkel fråga... :)

Svar på tråden Juni-barnen