• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • germany

Ni som har kommti en bit längs processen kring ÄD.
    Hur har ni tänkt när ni valt mellan öppen eller icke öppen donator?
    Vet att det är upp till var och en. Men vad är bäst för barnet måntro? Har ni fått hjälp med någon på eran klinik att prata ut & diskutera lite kring detta?

Tack Myran för din info, värt att tänka på.

• myran6801

Tummen1, välkommen hit! Vad kul att vi kan följas åt här. Ang medicin till donator så har vi inte tänkt på det än. Vi kommer att välja frusena ägg för att det ska vara lättare att planera resa dit och jag vet inte då hur det blir med mediciner för donatorn. Det måste jag absolut kolla upp, för kostnaden är ju definitivt hög i jämförelse. Du kan väl berätta lite om din bakgrund och ålder, varför ni valt IVI Barcelona osv. Alltid kul nu när vi följd åt här.

• myran6801

Germany, jag och min man har pratat mkt om det där med öppen el icke öppen donator och kommit fram till att för oss spelar det ingen roll. Eftersom väntetiden kortare och success raten är högre i tex Spanien så känns det viktigare för oss. Vi har inga planer på att berätta för barnet, det är ju vårt barn och det enda vi fått hjälp med är några celler. Men det måste ju var och en göra och känna efter vad som är bäst för dem. Har även pratat med min mamma som var den som har drivit på mig att ta beslutet att gå vidare med ÄD. Men det vore att ljuga om jag sa att detta beslut var lätt för jag har verkligen funderat fram och tillbaka. Det är också därför det är så bra att börja med processen i god tid även om man inte är klar med ivf. Särskilt för oss 40+, vi har ju lite mer bråttom.

• tummen1

Hej Myran6801, vi har gjort 3 ivf försök på Sahlgrenska och tyvärr utan resultat :( de kom fram till att det är mina ägg som är för dåliga och eftersom jag är adopterad från Korea så vill vi gärna ha ägg med asiatisk bakgrund. Då var Spanien enda alternativet. Vi skall också göra med frusna ägg, men vad gäller medicinen så måste vi antingen ta med eller köpa där den medicin som vår äggdonator skulle ha tagit, de ger då denna medicin till en annan donator. Verkar lite krångligt, tyvärr vad jag fick höra från Kvinnokliniken här var att de inte kan hjälpa till med recept och då måste vi köpa den av ivi klinken och det var ytterliggare 10000:-. Vi har valt en anonym donator, inte för att vi inte skall tala om för barnet hur det blev till men det kändes bäst för oss. Man ställs inför många frågor genom denna process och jag känner nu hur mycket det påverkar mig psykiskt. Får bara hoppas att allt går vägen denna gången. Men de är i alla fall super proffsiga på ivi kliniken så den kan jag verkligen rekommendera även om det är dyrt.

• Cecini

Hej Myran och Tummen! IVI drar alltid av ca 10 000 SEK, oavsett om man använder frusna eller färska ägg, om man har möjlighet att ta med den medicinering de ger donatorerna. När vi var på vårt första besök fick vi listan med de produkter de godkände. Som tur var hade vi det mesta av detta över från våra egna IVF-försök här hemma i Sverige, det vi saknade fick jag på recept av min läkare. Man behöver inte ta med allt, man kan ta det man eventuellt har över så drar de av pengar som motsvarar värdet av det. Lite krångligt ja...

• vinkan1

Hej, idag fick vi se de två små och hjärtan som tickar! Allt såg perfekt ut hittills så det är bara att hålla tummarna.

• AmelieS

Vilket underbar nyhet, Vinkan!Glad
    Måste kännas väldigt skönt att få detta positiva besked. Kul med två små som växer därinne. Hoppas du kan känna glädje och förväntan nu! 
    Du väntar barn. Många grattiskramar! 

• AmelieS
    Cecini skrev 2012-08-16 17:28:18 följande:
    Hej Myran och Tummen! IVI drar alltid av ca 10 000 SEK, oavsett om man använder frusna eller färska ägg, om man har möjlighet att ta med den medicinering de ger donatorerna. När vi var på vårt första besök fick vi listan med de produkter de godkände. Som tur var hade vi det mesta av detta över från våra egna IVF-försök här hemma i Sverige, det vi saknade fick jag på recept av min läkare. Man behöver inte ta med allt, man kan ta det man eventuellt har över så drar de av pengar som motsvarar värdet av det. Lite krångligt ja...

Varför gör IVI på detta sätt?

Är det brist på mediciner i Spanien, eller finns det någon annan förklaring som ni känner till?
    Vår klinik tar inte betalt för donatorns mediciner. Det ingår i priset vi betalar för ÄD till kliniken.  Är lite nyfiken bara.

Tummen1, kan du kontakta en privat gyn och fråga om de kan hjälpa dig med recept. Får ni hjälp på kvinnokliniken med VUL inför donationen?
    Lycka till nu! 
  • tummen1

Vi har bara kontaktat Kvinnokliniken ang recept. De hjälper till med alla ev prover och vul bara man betalar :) som allt annat i denna process. Känns ibland lite orättvist att det skall kosta så mycket pengar då man redan mår dåligt över att inte kunna få barn så skall man till på köpet betala extrema mängder pengar. Men det är så klart värt det bara det lyckas!
    Grattis Vinkan!!!!

• vinkan1

Tack! Känns så overkligt o allt är ju ännu så osäkert känns det som men har till o med efter idag vågat släppa fram tanken om hur framtiden kan se ut om sisådär drygt ett halvår .

Vad kul att det är så mkt aktivitet i tråden o kul att så många är på gång.

AmelieS - ska bli så spännande att följa din resa i höst. Har du hört något från din kliniken än? Hoppas så mycket på dina små i frysen. Kram!

Myran - skönt att det ordnat sig med alla remisser, det gäller verkligen att kämpa o ha mycket kunskap själv. Vi hade tur att få tag i en privat gynekolog men som oxå har en klinik som är anknuten till landstinget - så det var lite skrattretande att hoppa mellan dem ( några kvarter emellan bara). Men två av proverna tog vi faktiskt i Spanien.

Hej Tummen, kul att du hittat hit. Jag tycker det låter konstigt o jobbigt med medicinerna till donatorn. Amelie o jag gick ju på samma klinik o där ingick det som sagt i priset. Känns som man har så mkt annat att tänka på. Men som sagt det finns kanske en bra anledning.

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?