• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • Cecini

Amelie - vad jag förstod så var det mest ett sätt för oss som gör ÄD hos dem att göra av med mediciner som blivit över vid egna behandlingar och samtidigt få lite rabatt på behandlingen. Vill/kan man inte så behöver man inte göra något, bara betala fullt pris.

• mariposa
    vinkan1 skrev 2012-08-16 18:03:56 följande:
    Hej, idag fick vi se de två små och hjärtan som tickar! Allt såg perfekt ut hittills så det är bara att hålla tummarna.

Underbart Vinkan! Dubbelgrattis till dig!

Kram
  • mariposa
    tummen1 skrev 2012-08-16 07:54:27 följande:
    Hej, får jag vara med här? Vi har precis börjat vår behandling på Ivi i Barcelona. Om allt går som det skall så åker vi ned i oktober och sätter in äggen :) När vi kommer ned i oktober så skall vi ta med medicin som en ny äggdonator kan ta, har ni andra köpt medicinen från kliniken i Spanien eller har ni kunnat få recept hos en klinik i Sverige? Det är ju så stora skillnader på kostnaderna i Spanien och i Sverige. Tacksam för svar.

Hej Tummen och välkommen!

Vi har inga mediciner kvar hemma så vi kommer att betala dem på plats på IVI. En rejäl slant...Tror att det är knepigt att få ngn att skriva ut detta inom högkostnadsskyddet.

Kul att du hittat hit!
  • mariposa
    germany skrev 2012-08-16 08:12:04 följande:
    Ni som har kommti en bit längs processen kring ÄD.

Hur har ni tänkt när ni valt mellan öppen eller icke öppen donator?

Vet att det är upp till var och en. Men vad är bäst för barnet måntro? Har ni fått hjälp med någon på eran klinik att prata ut & diskutera lite kring detta?

Tack Myran för din info, värt att tänka på.

Hej Germany!

Ser att du redan fått bra svar av Myran ang kontakt med kliniker. Jag hade egentligen föredragit öppen donator för ev framtida frågor kring sjukdomshistoria osv, men det är viktigt för mig att göra detta i Spanien då jag har mina rötter därifrån.

Detta med barnets bästa att få reda på sitt ursprung har det skrivits tidigare om i tråden och jag minns att Ester och Älskarjordgubbar hade kloka synpunkter som fick mig att tänka till lite. Jag har ingen aning om om, eller på vilket sätt jag skulle berätta för ett ev framtida barn, det får framtiden utvisa.

Kram
  • tummen1

Det är svårt ang det här om man skall berätta eller inte. Jag är själv adopterad men har aldrig funderat på mitt ursprung och då har mina föräldrar alltid varit väldigt öppna med adoptionen och om vi skall resa dit osv. Men jag har alltid kännt mig så himla svensk och min mamma och pappa är ju de som jag har bott hos sen jag var 6 månader. Det är så mycket tankar man har om allting. Många av våra vänner trodde att en adoption skulle vara det mest naturliga för oss eftersom jag är adopterad men jag är inte alls så inne på det. Jag vill få vara gravid och amma och gör allt med mitt nyfödda barn. Ett barn som kommer från min mage känns just nu väldigt viktigt men det är klart går
    ÄD inte vägen så kanske vi överväger adoption. Man får ta en dag i taget, det enda jag är säker på är att det är enormt påfrestande och jag kan bli så arg på alla som inte förstår hur jobbigt vi har det.

• NY I GBG

Hej alla och kul att det är så mycket aktivitet i denna tråd nu Tummen: vad kul med en till göteborgare som gör ÄD på IVI Barcelona efter tre misslyckade försök på Sahlgrenska. Precis som vi Vi åker ner till Barca i slutet av september för insättning. Jättekul att följas åt här! Skulle du känna för att träffas IRL någon gång framöver för att prata om vad vi går igenom och så får du gärna kontakta mig. Bara att skriva här och veta att alla ni finns och går igenom liknande saker är ett stort stöd. Germany: välkommen till denna tråd Kul att du hittat hit! Det finns mycket bra information i denna tråd och vi är många här som kan dela med oss om kunskap och tankar inför ÄD om det blir aktuellt för dig. Vad gäller att ställa sig i kö så är det nog en bra ide för dig med men på flera kliniker utomlands är det knappt någon kö att tala om. Däremot kan det ta lång till att bestämma sig för en klinik så jag skulle rekommendera att ni börjar fundera på klinik nu och läser på nätet: vilket land, priser, success rate, etc ect Många här i denna tråd går på IVI i Spanien. I Umeå rekommenderade de IVI eller AVA i Finland. Vinkan: suuupergrattis!!!! Vad underbart för er. Flera här i tråden nu som blivit gravida via ÄD. Känns hoppfullt Ang priser för mediciner: de sade till oss från början att 1000 euro tillkommer för medicinerna så det var något vi räknat med i priset. Sedan kan man förstås skaffa medicinerna själv (de har skickat oss receptet) men ska man betala fullt pris för dessa i Sverige kostar de nog närmare 25000 SEK... Visst, om en läkare går med på att skriva alla dessa mediciner på er, dvs som om ni skulle använda dem, så täcker ju högkostandsskyddet dem. Men det är nog inte många läkare som skulle gå med på detta... Jag har ju en syster som är läkare men hon skulle aldrig göra något sådant... Myran: vad skönt att allt är klart nu. Phu; visst var det jobbigt att fixa allt!!? Jag håller verkligen med: råd till er andra som ska börja detta är att ta så många prover som möjligt i Spanien, och betala för dem, om ni inte redan har garanterat hemma att ni kan ta dem här. Annars är det extremt svårt att få en vårdcentral att göra detta. Jag fortsätter med mina p-piller och ska snart börja spreja.... Kram på er alla och lycka till

• myran6801

Ny i Gbg, vad spännande att du snart ska börja spreja! Måste fråga, IVI skrev att jag skulle ta ett p-piller som heter Marvelon (tror namnet var så) men min Gyn sa att det inte fanns och skrev Desolette. Tror du det spelar roll? Idag var jag på KS och tog blodprover, men jag är inte säker på att alla prov togs för det var så struligt med alla remisser. Hoppas det blev rätt. Åtta rör med blod tog de. Ska du sätta in två ägg i september? Jag tror det få bli två ägg för oss när det är dags. Hör av dig om du har vägarna förbi Stockholm!

• germany

Kul GBG att nedräkningen har börjat för dig. Kommer absolut att kika in här då och då för att följa din och andras resa mot ett barn (eller varför inte 2 på en och samma gång:)
    PS: Hittade hit redan när du lämnade Umeåtråden och skapade din egen tråd Flört. Saknade verkligen dig & Mariposa....Ni lämnade ju IVF världen och resan mot ÄD är ju en helt annan sak jämfört med IVF. Förstår att denna resa är ännu jobbigare än IVF resan. Gruvar mig för att börja gräva djupare i ÄD frågor. Än så länge så är jag själv kvar i IVF träsket, men både jag och min man är sedan länge helt inne på att ÄD är något för oss också om det inte vill sig ganska snart med mina egna ägg.

Känns toppen att jag hittat min favorit tråd med mkt kunskap kring ÄD. Ska göra slag i saken och göra som flera av er rekomenderar, dvs att först och främst kolla var vi kan tänkas vilja genomgå ÄD. Tycker att detta val är bland det svåraste....Och likaså detta med öppen eller okänd donator. Suck, förstår att ni alla genomgått många grubbeldagar till att bestämma er i olika frågor. Håller med dig tummen att folk förstår nog inte hur himla påfrestande vår kamp om barn är och jag tror som sagt att just ÄD och adoption suger ännu mera kraft ur en.

Kram till er alla! Hjärta

• NY I GBG

Myran: desolett äter jag också. Det är samma som marvelon. Vi tog en massa tester i Spanien (vi var där på semester i sommar). Där är det bara att gå till ett apotek så kan man ta testerna! Smidigt. Ja, vi sätter in två ägg.... Jag hör absolut av mig om/när jag har vägarna förbi Stockholm Än så länge inget inbokat men det brukar bli lite då och då. Kram på er och trevlig helg!

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?