• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • NY I GBG

Hej Maja och alla ni andra. Glömde att du ju också är gravid nu Maja via ÄD. Härligt ! Det är ju flera stycken i denna träden nu. Hoppas allt är finfint på ert VUL också Vinkan. Tack så mycket Maja för din information om progesterone osv. Väldigt bra för mig att känna till detta. I mitt fall har jag ju aldrig varit gravid så jag får nog en slags standardbehandling Myran: vi sätter in två ägg. Chanserna att det ska lyckas verkar öka och vara större än riskerna med ev tvilingfödsel. Vi får sk vitrifierade ägg tillbaka. Det ska vara samma chans som med färska.... Mariposa: ja det verkar lite konstigt att boka in dag för ÄP så långt i förväg.... Det är därför vi kör med vitrifierade; för att kunna planera bättre. Vad gäller gynekolog har jag bokat in två besök på kvinnokliniken i GBG. Får betala privat, 1000 kr per gång..... Kramar

• myran6801

Ny i Gbg, hur länge innan ska du äta p-piller? Tar du ngn annan medicin också? Hur är det med folsyra, eller är det bara vid Ivf man ska ta det? Kram

• germany

Kikar in och läser att mina saknade trådvänner i en annan tråd nu är på G ordentligt Skrattande.
    Önskar er, Mariposa & Ny i GBG varmt lycka till nu i höst. Ni ska se att det är nu det kommer att hända!
    Saknar er dock i den andra tråden....men vet ju var ni finns numera. Flört

Givetvis ett stort och varmt lycka till för alla andra i tråden som också kämpar sig fram till ett barn.
    Tycker att alla kämpare borde få lyckas, för fy om "folk" visste vilket slit det är att genomgå alla dessa jobbiga steg innan man är framme.....till skillnad mot för när det lyckas (som det egentligen borde göra för alla) på den naturliga vägen.

Kram till er!

• mariposa

Hej på dig Germany! Ja, det här har kommit att bli en trådfavorit. Jag läser av gammal vana en del av Ivf-trådarna och har då haft utkik efter dig. Du skriver alltid så kloka och bra inlägg!

Jag finner i likhet med dig immunotråden mkt intressant och likaså det som skrivs om dhea. Jag har ju lämnat Ivf bakom mig men det är ändå intressant att se vad som händer på den fronten. Kram och jag tänker på dig och hoppas på ert nästa försök!

• germany
    Mariposa - Finaste du. Jag kommer också att hålla utkik efter dig och jag vet ju att jag kan hitta dig här Glad.
    Kanske blir jag också tvungen att lämna IVF om vi inte lyckas inom en snar framtid. Då känns det så himla skönt att jag kan hoppa in i den här tråden bla och veta att du och andra fina människor i den här tråden finns för att ge råd till andra behövande som inte hunnit så långt i ÄD banan. Med ÄD så öppnar sig ju en helt ny värld och det är mycket nytt man ska sätta sig in i.

Jag besöker aldrig Umeå tråden längre, händer inget där och jag tvivlar på att om vi ska göra ÄD så blir det nog inte i Sverige pga väntetiden. Är faktiskt osäker på när vi ska börja ta kontakt med kliniker för att ställa oss i kö....
    Hur lång tid tar det egentligen innan det blir ens tur? Vi vill ju prova med IVF åtminstone ½ år till. Borde vi börja ställa oss i kö redan nu ändå? Samtidigt så är jag rädd att vi för fort kommer fram i kön och att de känns hemskt att kanske måsta tacka nej för att man inte är klar med IVF än.

Ha, ha, hur mycket tankar som hellst som rör sig i mitt huvud. Undrar hur alla tankar får plats på en och samma gång! Tungan ute

Vi hörs! Kram kram så länge.
  • myran6801

Nu har jag och min man äntligen lyckats få remisser på alla blodprover som IVI vill att vi ska ta. Måste verkligen råda er som planerar ÄD att ta alla prover på kliniken när ni gör ett första besök där. Vi har kämpat som bara den för vc sa blankt nej och min Gyn var på semester. Min man har ringt till vårdguiden och de säger att det inte borde vara ngt problem men vc vägrade och ringde till o med o avbokade min mans besök. Han tänkte om jag går dit och träffar läkaren o förklarar att vi så högt önskar få ett barn så kan han väl inte säga nej. Men han fick alltså inte ens komma dit. Gissa om vi kommer avlista oss där!! Har fått p-piller utskrivet som jag ska börja med nästa mens.

Germany, jag tycker absolut du ska kontakta några kliniker så att du är igång om det skulle bli aktuellt. För att spara tid! Vi har valt Spanien för att de har mycket hög success rate och de är mer noggranna med olika prover och sätter in tex kortison vilket inte alla kliniker gör. De har i snitt yngre donatorer än de nordiska klinikerna vilket såklart ökar chanserna. För oss spelar det inte roll att donatorn är anonym, men det är sånt var och en måste känna själv.
    Kram alla

• germany
    Myran - Så jobbigt att det hela tiden ska vara en kamp med att få hjälp med alla dessa prover och undersökningar....och detta i Sverige?! Är tacksam för att du delar med dig av dina egna erfarnenheter, har förstått genom flera som varit med om liknande att det bästa är nog att göra allt klart på den klinik man väljer så är den biten med prover gjord i allafall.

Din man var välidgt fin som ville göra ett försök att få läkaren att förstå. Synd att han inte ens fick komma dit.....stackars karl. Han ville ju göra sitt bästa och dra sitt strå till stacken.

Men om vi kontaktar några kliniker, måste vi då tala om att vi fortfarande gör IVF? Och ungefär hur lång tid kan det ta innan man är framme och de har en donator och allt är i gång? Om det tar 1 år så är det alla gånger bäst att ställa sig i kö, men om det skulle gå så fort som ett halvår så vet jag inte om vi är riktigt beredda ännu....

Och en annan fråga jag kan passa på att fråga er som har lite mer inblick i det hela. Vad hände om man tackar nej när man väl har kommti fram i kön? Hamnar man på en flera månaders lång väntelista då igen?

Måste kanske vara lite mera i denna tråd för att lära mig av er som har hunnit forska in denna ÄD värld.
    Ni är alla så modiga som äntligen är där ni är. I bland längtar jag till ÄD-världen bara för att jag antar att det skulle öka våra chanser rätt så mycket.
  • myran6801

Germany, jag tycker absolut att man kan vara ärlig med äd-kliniken och berätta att man gör ivf men vill undersöka möjligheterna för framtiden. Iallafall till de kliniker som inte har ngn kö, kanske inte om man väljer en med kö för då kanske de inte vill man börjar köa. Vi var ärliga och sa att vi var under ivf behandling och det enda läkaren ville försäkra sig om då var att vi var mogna i beslutet att gå vidare till ÄD.
    Ang att tacka nej så på IVI kliniken kan man när som helst hoppa av fram till att de funnit en donator utan att det kostar något.
    I Spanien är det i princip ingen väntetid om man inte är ljusblond och har blåa ögon då kan det ta lite längre tid. I Finland tror jag att kötiden är fr 6 mån till ett år. Kanske blir trycket lite större nu på Finland när man inte kan få ersättning fr FK om man ej har öppen donator. Fr o m november kan man göra ÄD på CFC i Danmark också.

• AmelieS

Vinkan, stort lycka till imorgon på VUL! Jag håller mina tummar såklart! Kram

• tummen1

Hej, får jag vara med här? Vi har precis börjat vår behandling på Ivi i Barcelona. Om allt går som det skall så åker vi ned i oktober och sätter in äggen :) När vi kommer ned i oktober så skall vi ta med medicin som en ny äggdonator kan ta, har ni andra köpt medicinen från kliniken i Spanien eller har ni kunnat få recept hos en klinik i Sverige? Det är ju så stora skillnader på kostnaderna i Spanien och i Sverige. Tacksam för svar.

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?