• Hannah8401

Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?

Hej!

Jag undrar om det är någon mer än jag som tränar ofta och tungt som försöker bli gravida? Eller någon som lyckats? Tror ni det kan påverka chansen negativt?

Hittade ingen liknande tråd, de flesta handlar om att gå ner i vikt och börja träna för att bli gravid:)

Vore roligt att diskutera detta, samtidigt om man nu lyckas, hur man tränar under och efter graviditet.

Glad påsk!

• Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?
  • KarinF

Ultraljud idag. Det var en äggblåsa som hade blivit 13-14mm, så nu blir det ytterligare en kontroll på onsdag. Den bör vara tillräckligt stor då och i så fall blir det ÄL-spruta på onsdag. Mannen har varit sjuk några dagar, men nu är han på benen igen. Som tur är! För nu blir det hårdkörning onsdag, torsdag, fredag! Svar på frågor: 1) Vi sökte hjälp i samband med att vi kände oss redo att skaffa barn. Eftersom jag inte hade någon ägglossning så var det inte lönt att försöka i ett år. Jag fick rådet att läkarna på Kvinnokliniken att kontakta fertilitetsenheten på en gång. Det var tre månaders väntetid. 2) har ingen egen ägglossning 3) Nej ingenting. BMI över 18,5 vilket jag hade (18,8)

• WeeBee

Hannah - Gumman...jag blev jätteledsen när jag läste vad du skrev! Hoppas att du hittar tröst i din omgivning och att du på nått sätt hittar en ny livsstig att vandra vidare på! På sätt och vis kan det ju vara bra att få svaren i alla fall...när problemet är oundvikligt. Nu kan ni ju få den hjälpen ni behöver...och jag hoppas att det blir bra! *Kramar om*

Har du fått utslag på ÄL-tester även om du inte haft ägglossning? Jag blir orolig nu å funderar igen på om jag skulle gå till gyn...jag har redan skrivit ut å fyllt i egenremissen till reproduktionsenheten...vill vänta med att posta den...men det blir svårare att ha is i magen när man hör om sånt här.

Karin F - BMI över 18.5 räcker...kollar dom ens på hur kroppen ser ut eller frågar om livsstil med träning å kost?
    Som jag sagt här tidigare så har jag ett BMI på 21.5 när min kropp har nästintill inget underhudsfett. Hade mitt BMI varit 18.6 så hade jag varit allvarligt sjuk!

• Hannah8401

Tack weebee ja nu vet jag vad det är för fel på mig men jag hade aldrig kunnat tro det. Allt är väldigt mörkt. Känns så ego mot min sambo med. Men han säger hela tiden att han älskar mig och att det är viktigast. Och om vi kan göra äggdonation så blir det iaf hans biologiska barn.

Ja jag har fått utslag på ältest och temphöjning ca två dagar senare, men blodprov har visat ingen äl. Be om att få ta ett blodprov en vecka ca efter äl och två dagar senare, det ska vara över 20 tror jag ca.

Be om att få ta andra hormonprover oxå så vet du fort om något är fel.

fsh (måste tas dag 3 i cykeln) prolaktin, amh, tsh, t4, testosteron (oavhängig av var i cykeln du är.

Det är säkert inget fel på dig, ni har väl bara gjort ett försök på äl? Men man kan ju alltid lugna sig själv, och nu vet jag lite mer om allt och kan kanske hjälpa dig lite. Lycka till, många kramar.

• KarinF

Hannah: läste lite mer noggrant i tråden nyss och såg vad du skrev i söndags. Jag kan bara säga att jag är hemskt ledsen för er skull! om man har ett lågt amh-värde, så antar jag att man små äggreserver? Men det innebär väl inte att man inte har några ägg alls? Kan det funka med hormonsprutor och sedan en ägglossningsspruta? Jag kan ingenting om det där, var bara några tankar som ploppade upp. Vill ju trots allt tro att det måste gå att ordna på nåt vis. Om det nu inte gör det, om ni inte kan få barn, så hoppas jag av hela mitt hjärta att ni får all hjälp ni behöver och att allt ordnar sig på bästa sätt för er. Styrkekramar till er!! WeeBee: jo de vet att jag har varit elitlöpare och att jag fortfarande tränar mycket. Har haft BMI under 20 så länge jag kan minnas trots att jag inte alltid har tränat så mycket. Även om jag i princip la ner träningen, så skulle jag förmodligen ligga under 20 ändå. Skillnaden är väl att jag skulle gå upp lite i fettprocent medan muskelmassan skulle minska. Har alltid varit gänglig i kroppen och haft svårt att gå upp i vikt.

• Camille

Nej, så ledsen jag blir när jag läser vad du skrivit Hannah. Hoppas att det kommer att lösa sig ändå och som weebe skriver att du kan hitta stöd i din omgivning. Du ska verkligen inte känna dig ego, du har rätt att vara ledsen nu. Och du ska tillåta dig själv att få vara ledsen en tid också.... Tror att det är jätteviktigt att tillåta sig att känna sina känslor och inte försöka trycka undan dem. Samtidigt så är det ju såklart viktigt att man kan se framåt och se positivt på saker och ting också. Men det måste få vara tillåtet att vara ledsen en period...

Weebee, svar på dina frågor. 1. Jag sökte hjälp mågot år efter att jag slutat med p-piller eftersom jag inte fick någon mens. Fick då vänta ett tag till innan jag fick komma på en första undersökning. Men det var först i vintras som vi fick tid för infertilitetsutredning, då hade det gått 2,5år från det att jag slutat med p-piller.
    2.Har varken mens eller ägglossning.
    3. Vid första kontakten sade de att eftersom jag hade ett bmi över 18,5 så behövde jag inte ändra något. Men vid infertilitetsutredningen i våras träffade jag en annan läkare som sa att jag skulle minska ned på träningen i några månader och sedan påbörja hormonbehandling om jag inte fått någon ägglossning/mens.
    Så där är jag nu.. ska påbörja min nästa proverakur på söndag och då i 10dagar..förhoppningsvis ska det funka då och sedan pergotime. Får jag ingen blödning så kommer jag eventuellt få någon annan typ av hormonbehandling.
    Anledningen till att jag inte kunde äta en ny proverakur direkt efter den förra (som var feldoserad) är för att låta det gå en hel cykel så att det blir så naturligt som möjligt.

Karin: Lycka till nu med ägglossningssprutan =)! Du som också håller på med löpning, hur mycket tränar du nu?
    Är det långdistanslöpning eller kortare distans på bana?          

• KarinF

Camille: Det är långdistans jag sysslar med, från 5000m upp till halvmaran. Springer både på bana och i terräng beroende på säsong. Ligger kring 7-10mil per vecka samt styrka. Ett par intervallpass och resten är lågintensivt. Tränade enligt detta upplägg förra året då jag blev gravid med sonen, så jag kör på samma koncept även denna gång så får vi se hur det går. Det kan låta mycket, men när jag satsade för fullt så låg jag på 10-15mil, så nu känns det som rena semestern! :) Springer du också långdistans?

• Camille

Ja, Karin jag tränar och tävlar också i långdistans. Men springer marathon och halvmaraton. Har även testat på ett ultralopp vilket gick riktigt bra men det tog mig flera månader att få tillbaka tävlingsformen igen sedan eftersom det är så nedbrytande. Något mil-lopp ibland men har aldrig tävlat på bana. Hade egentligen tänkt att göra en elitsatsning i år och byta klubb. Men så fick jag ett val av läkaren att satsa på barn eller på löpningen.. Så jag hoppas att jag ska kunna göra en satsning senare. Just bland kvinnliga maratonlöpare så är ju ändå medelåldern ganska hög...
    Det låter ju bra att du blev gravid med den träningsmängden! I normalsvenssons ögon är det ju än jättehög träningsdos men det är klart att det känns som semester om du är van med nästan det dubbla :)! Allt är ju relativt.

• WeeBee

Shit va ni springer å tränar. Min ÄL blev förskjuten nu bara på att jag sprang halvmaran en gång å typ 1-2 pass 45 min spinning/vecka.

Jag är lite orolig för att min menscykel är så känslig. Jag har vänner som tävlingsidrottar med extrema dieter å träning å som ändå lyckas behålla mensen nästan hela vägen fram till tävling...jag vet ju dock inte om dom har ÄL eller inte...men ändå

Själv får jag längre cykler så fort jag strikar upp det minsta å råkar gå ner lite i vikt, dessutom blir jag av med mensen helt om min fettprocent går ner mot 18%, trots BMI på 24.
    Mitt BMI nu är väl 26-27 å ändå räcker ett jäkla halvmarathonlopp för att pajja å fördröja ÄL!

JAG BLIR SÅÅÅ TRÖTT! Jag är alltså fet nu...har fått celluliter å hela kittet! Får knappt plats i mina kläder å känner mig bara äcklig! Å jag tränar inte ens mer än Svensson!

Jag blir extremt avundsjuk på alla som har bättre hormonreglering!

Utslagen på ÄL-stickorna lyser med sin frånvaro...skulle haft i början på veckan...

Ps. Jag gnäller...jag vet...men det är så segt! Varför ska man behöva vänta 35 dagar eller mer mellan möjligheterna? Å nu vet jag ju inte ens om jag har möjligheten eftersom ÄL-tester kanske inte ens visar rätt...Skit!

Jag är bara otålig...jag vet!

Ps2: Tack för alla era svar!

• Hannah8401

Weebee fy jag förstår dig det är inte kul att se ut så när man verkligen inte vill och vet hur man lätt kan fixa det. (eller lätt och lätt) du kan ju kanske ha haft äl ändå, det är många som aldrig fått utslag men ändå haft det.

Karin-nej det går inte med hormonstimulering, det kommer troligtvis inte växa fram någon äggblåsa. Vad jag läst mig till är mitt värde för lågt för att ens få göra ivf, det skulle bli för lite ägg till äggplock. Hur många fick du ut när du gjorde ivf?

Nu ska jag ha två hela dagar på rad helt utan träning. Inte för att det spelar någon roll för mig nu, jag kan lika gärna bli i sån form jag vill vara, men just nu är jag mest ledsen och orkar inte tänka på det.

Ha en fin helg allihop!

• Camille

Om det är någon tröst weebee så är ju min kropp superkänslig också. Jag har ju inte haft någon mens alls på 2,5 snart 3år... Trots att jag sedan i juni inte tränat mer än Svensson heller...
    Du har ju iallafall ägglossning även om det är långt mellan gångerna!
    Men jag förstår vad du menar, jag har också många klubbkompisar som tränar jättemycket och ändå blivit gravida... Och det går inte att låta bli att bli avundsjuk..

Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?