• Hannah8401

Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?

Hej!

Jag undrar om det är någon mer än jag som tränar ofta och tungt som försöker bli gravida? Eller någon som lyckats? Tror ni det kan påverka chansen negativt?

Hittade ingen liknande tråd, de flesta handlar om att gå ner i vikt och börja träna för att bli gravid:)

Vore roligt att diskutera detta, samtidigt om man nu lyckas, hur man tränar under och efter graviditet.

Glad påsk!

• Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?
  • WeeBee

Hej igen å välkommen till StinaC

Min fettprocent är nog uppe en bit över 20 nu...mätt med kaliper...4 punkters. Med impedansmätning sist blev det 30% när han ställde in att jag var normalbyggd...22.5% med inställningen atletisk.
    Ger inte mycket för dom där vågarna om jag ska vara ärlig!

I vilket fall så har min menstruationscykel krävt en form...fetthalt...som innebär tråkig fyrkantig form på rumpan å celluliter på låren

BMI på 26.6 (

• WeeBee

Ammen shit!
    Jag skrev ju ett skitlångt inlägg...å typ en tredjedel kom med...

Orkar inte skriva om det igen...men det handlade om muskelmassa å hur en tilltagen muskelmassa ev. kan påverka fertilitet å hormonbalans.
    Pratade även om elitidrottstjejer å att man kommit fram till, i en undersökning, att andelen med menstruella störningar var 25% jämfört med 5 % i normalbefolkningen. Frågan var bara om det berodde på träningsmängd å ev. energiunderskott eller om det var så att tjejer med naturligt högre testosteron hade tendens att ägna sig mer åt å bli bättre inom olika styrkekrävande sporter.

• WeeBee

...å att högre testosteronnivåer i sin tur genererar menstruella störningar.

Skrev sen att jag alltid varit stark å duktig i olika idrotter. Att jag alltid haft lätt att bygga muskler å att jag snarare tävlat mot killarna än mot tjejerna.
    Min menscykel har dock alltid varit regelbunden när jag inte hårdbantat/dietat...men den är känslig för just diet å träning.

Ska försöka få ett hormonprov så fort som möjligt...men vad gör man om det visar sig finnas en högre testosteronproduktion? PCO?

Hmm...nästa googlingsuppdrag

• Harmagedon

Hej, jag orkar inte läsa hela tråden denna sena timma...så fölåt att jag bara klampar in. Tänkte att det kanske kunde peppa er lite. Jag är normalt lätt men ändå muskulös. Körde riktigt tunga styrkepass m PT fem dagar i veckan o löptränade fem dagar själv. Mkt naturliga intervaller o långpass. Mätte inte någon fettprocent men var säkert nere på ett rysligt Annika Anka utseende. (ingen likhet i övrigt) blev gravid spontant ( men efterlängtat) i direkt anslutning till en förkylning som gav två veckors träningsuppehåll.

När jag blev gravid m tvåan så var träningen på rätt låg nivå men det var pga sjukdom som tärde hårt på kroppen. Förlorade mkt i vikt. Förstod inte hur sjuk jag var för då hade jag inte vågat bli gravid.

Så för min del har det ju funkat att vara både Extremt vältränad o extremt smal. Så ge inte upp! Ta några viloveckor ibland. Gärna i samband med en romantisk resa med god mat.

• Torpedo

Kvinnors kroppar är inte gjorda för att träna och bygga muskler, ni ska lägga på er ordentligt med fläsk kring rumpa och höfter så att ni kan bära på barn!

Begrips?!

• Hannah8401

Weebee har du kontaktat gyn? Dom brukar starta med blodprov som mäter hormonerna  i kroppen. Jag hade inte för högt testosteron, alla mina prov var normala för utom amh då, och för lågt progesteron i lutealfas.
    Ja tyvärr så verkar det inte bara som att det är fettprocenten som spelar in, utan även mängden träning. I den länken jag la in tidigare i tråden hade de inte tagit hänsyn till fettprocenten, bara mängden träning och intensiteten. Mängden gav en viss procent mindre chans, och sen även intensiteten på det.
    Harmagedon, vad bra att det fungerade för dig! Vi får hoppas att vi också kan lyckas någon gång. Jag vilade helt i två veckor i somras och bara gosade och hade det bra men det hjälpte inte:(

• stinac

Äggblåsorna hade växt till sig! men nu var de för många så dom fick gå in och punktera 3 st, inte skönt! Men nu är de bara att hålla tummarna :) äl spruta i dag.
    Weebee du får tänka att de är för den goda sakens skull, de kan du ta tag i sen :)
    Kram

• WeeBee

Mmm...jag står ut...även om jag nu börjat lika en rysk kulstöterska...inte så mycket manliga drag i fejan dock

Men om träningsmängd är det som påverkar mest så kanske jag skulle kunna svälta ner mig lite utan att träna...nä, blä...jag får stå ut!

Jag skrev remissen å skickade in den idag. Hoppas att det inte dröjer allt för länge innan jag får komma.

• WeeBee

Harmagedon - Det verkar vara extremt olika...jag har som sagt vänner som haft mens trots fettprocent runt 10-12% å hög träningsmängd. Jag vet dock att det är omöjligt för mig...min mens försvinner å håller sig borta lång tid även efter att jag börjat dra ner på träningen

• Hannah8401

Ha ha jag tror du är en söt rysk kulstöterska jag har oxå tänkt att kanske man skulle banta ner sig, kanske gå på en skräpmatsdiet så man blir smal med mycket fett, pommes friteskropp ha ha nä fy, det har tagit så många år att få en vältränad kropp, så bättre att ha lite extra ludd över den ett tag och sen kan man ta bort det du har ansökt privat? Eller via det offentliga?

Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?