• Hannah8401

Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?

Hej!

Jag undrar om det är någon mer än jag som tränar ofta och tungt som försöker bli gravida? Eller någon som lyckats? Tror ni det kan påverka chansen negativt?

Hittade ingen liknande tråd, de flesta handlar om att gå ner i vikt och börja träna för att bli gravid:)

Vore roligt att diskutera detta, samtidigt om man nu lyckas, hur man tränar under och efter graviditet.

Glad påsk!

• Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?
  • Camille

Weebee: instämmer med Karin, bra att du beställt tid! Hannah: håller tummarna för att det blir IVF nu!
    Och Karin: jätteGRATTiS !!! Fantastiska nyheter!!

Själv avslutade jag min andra proverakur i onsdags så nu sitter jag och väntar på en blödning. Hoppas att åtminstone det ska funka denna gång så att jag kan få börja med pergotime snart..

• stinac

Hej tjejer!
    Intressant att läsa era inlägg, Här har ni en till med samma problem.
    Fick en dotter för 3 år sedan och efter det började jag träna mycket hårt och rasade i vikt sen dess har jag inte haft någon mens. Har ätit hormontabletter i omgångar och är nu inne på andra omgången med hormon sprutor. Skönt att man inte är ensam.
    Jag känner igen mig så mycket i era resonemang. De verkar som man får välja, vältränad och nöjd med sin kropp och inget syskon, fet och pluffsig och kanske chans att bli gravid. De är svårt att släppa på träningen. 
    Inte nog med att man har humörsvängningar av sprutorna så ska man dra ner på träningen då blir inte jag så snäll i alla fall  Glad

• Hannah8401

Välkommen Stinac! Vad tränar du för något? Är det pergotime du har provat tidigare? Fick du ingen äl av det? Men du får av sprutorna? Hoppas det lyckas denna gång. Jag har ju tyvärr fått ett ganska mycket större problem, dålig äggreserv, så jag väntar på svar om jag får göra ivf eller inte. Är det ett alternativ för er om det inte fungerar med sprutor?

Ja fy det är inte kul att dra ner på träningen och se hur man förvandlas till ett pkufsmonster. Men vi får vara vältränade när vi är lite äldre ist

• stinac

Pergotime i omgångar men utan nån ägglossning, än så länge har jag inte fått nån äl med sprutan purogon heller, tog dom i 5 veckor sen avbröt vi den omgången så nu är jag inne på en ny med menopur istället. Äggblåserna växte inte mer än till ca 12,5.
    Jag tränar de mesta, styrketräning, löpning, cykling, skidor gillar att göra de mesta.
    Vi tar sprutorna först och sen får vi ta beslut om nästa steg senare. Man kanske får nöja sig med en underbar dotter.
    Vad tränar du hannah?
    Hur mycke tränar ni nu?
    Kram på er!

• Hannah8401

Oj hur stor dos pergotime har du provat då? Vad konstigt att den slutade växa! Det visste jag inte att dom kunde hoppas det går bättre denna gången.

Jag tränar styrketräning tre ggr i veckan, förut var det iaf fem, och jag tycker om att springa intervaller och längre distanser i skogen men det gör jag inte alls längre jag jobbar med träning och en del av mitt jobb är att instruera så det blir en del kondition i jobbet oxå. Blir väl mellan 7-10 timmars träning i veckan. Och du? Förut och nu?

Hur var din form när du blev gravid med din dotter då? Och gick det på första försöket? Är du gammal?

Jag skulle oxå vilja prova med hormonsprutor men får väl se om jag får lov eller bara blir ordinerad äggdonation.

Hoppas alla här blir gravida inom kort, för då ska vi starta en tråd om hur kul och enkelt (?) det är att komma i form efteråt

• stinac

Jag åt först enkeldos några månader sen dubbeldos så de blev nästan ett år med tabletter. Utan nå resultat ingen mens eller ägglossning.
    Jag tränade inte lika hårt innan jag fick min dotter och vägde lite mer. De var direkt efter hennes födsel de blev mycke träning och lite mat. så mensen försvann helt. Vi blev gravida på naturlig väg efter ca ett halv år  med henne.
    Ja de kan tydligen sluta att växa.
    Jag är 30 år!
    Jag tränade 7-8 h i veckan styrka löpning spinning de mesta tycker jag är kul plus jätte långa promenader typ varje dag när jag var mamma ledig. Har dragit ner till ca 5 h men doktorn tycker att jag ska försöka dra ner till ca 3-4 h istället.
    Har du ingen egen ägglossning? Har du barn sen förrut?

• Hannah8401

Oj! Vad olika alla läkare är! Jag fick inte lov att äta mer än tre kurer pergo. Och jag blev aldrig kollad med vul, men tjatade till mig blodprov på sista kuren.

Nej jag tror inte jag har äl, jag har fått pos på ältest och temphöjning, men har aldrig haft dom berömda flytningarna, plus att de blodprov jag tagit visat ingen äl. Men regelbunden mens har jag.

Bara tre gånger i veckan? Oj, är det det som är optimalt för att vara fertil?? Det är svårt att veta vad som är normalt mycket träning när man tränat så länge och mycket. Har din doktor erfarenhet av kvinnor som tränar mycket och har svårt att bli gravida?

Hoppas du får äl av sprutorna nu. Hur låg är din fettprocent? Karin som är med i denna tråd har ju väldigt låg fettprocent men fick äl av sprutor och blev gravid

• Camille

Välkommen Stinac! Hoppas det fungerar med sprutorna för dig nu. Går du inom den offentliga vården eller privat?
    Till mig har läkarna precis som för Hannah sagt att jag bara får tre kurer med pergotime, sedan blir nästa steg IVF... Men jag har hört fler som ätit fler än 3 pergokurer så det verkar ju vara lite olika bud.
    Hur känns det att behöva dra ned träningen till 3h/vecka?

Hur går det för dig Hannah?

Själv har jag ätit min andra kur med provera för att få en blödning innan pergostart. Men jag har inte fått någon blödning denna gång heller så nu känns allt ganska jobbigt. Har mått jättedåligt av proveran med humörsvängningar, värmevallningar och illamående. Troligen ska jag äta ytterligare en kur med provera i slutet av denna månad och sedan gå och vänta och hoppas på en blödning igen.. den här väntan är så jobbig.
    Var ganska duktig på att inte träna så mycket ett tag men nu har jag visst sakta börjat öka upp träningsdosen igen av bara farten..
    Ska ha ett telefonmöte med min läkare i veckan som kommer och diskutera fortsatt behandling.

• stinac

De verkar vara väldig olika på olika läkare!
    Nej jag vet inte om han är så bra på tränande kvinnor, han säger inte så mycke, har försök att läsa mig till de mesta.
    Ja de är tufft att dra ner på träningen men jag vet inte vad som är de optimala, någon annan som vet?
    Vi går på lanstinget.
    Jag ska kolla vad min fett procent ligger på på torsdag. vad ligger era på?
    Prevovera de är inte roliga att äta man blir ju helt knäpp, skulle behöva sita i en bur och inte räffa nån man tycker om för man sårar ju all i sin omgivning med dom där humörsvängningarna!

jag har också testa positivt på äl test men de var ingen, de kan tydligen göra de berättade min läkare för att de ämnet som skickar signal till hjärnan visar positivt på äl test men sen behöver inte hjärnan skicka vidare så att de sker en äl.

Kram

• Camille

Haha, ja precis så har jag känt mig, att det vore bäst att spärra in mig när jag ätit de där tabletterna!

Det är nog högst individuellt vad som är en lagom träningsdos... Hade ju varit skönt annars om någon bara kunde ge en ordination på antal timmar träning per vecka.

Jag vet inte vad min fettprocent ligger på nu men det känns som att den stigit betydligt de senaste månaderna. Så jag gissar att den ligger runt 21-22%.

Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?