• Hannah8401

Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?

Hej!

Jag undrar om det är någon mer än jag som tränar ofta och tungt som försöker bli gravida? Eller någon som lyckats? Tror ni det kan påverka chansen negativt?

Hittade ingen liknande tråd, de flesta handlar om att gå ner i vikt och börja träna för att bli gravid:)

Vore roligt att diskutera detta, samtidigt om man nu lyckas, hur man tränar under och efter graviditet.

Glad påsk!

• Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?
  • WeeBee

Hannah - Tack Gumman! Kändes bra att få lite tröst å igenkänning! Jag känner mig piggare å gladare idag igen...det går lite upp å ner ibland...hormoner, sömn, mat osv...ja, ni vet säkert hur det kan vara.
    Självklart är det viktigaste för mig nu att min kropp funkar för en ev graviditet! Jag ska försöka tränga undan allt annat dumt!

Stella - Välkommen!

• Camille

Hannah: Jag har legat på en normal fettprocent nivå nu de senaste 3månaderna ca. Men jag sprang maraton i början av juni och trots att jag var ordentligt tränad inför det så är det ju en enorm ansträngning för kroppen. Brukar ta ca 1månad efter en sådan urladdning innan jag börjar komma upp i samma kilometerfart som innan ett maratonlopp. Så även om jag har tränt MYCKET mindre under sommaren, ätit mer varierat och fått up kroppsfettet så är det ju säkert bara de 2 senaste månaderna som kroppen borde varit i balans.. men tidigare har jag ju haft normal kroppsfettnivå i perioder men kanske bara i ca 1månad sammanhållet max men då åt jag ju som sagt p-piller så jag vet inte hur det hade varit med mens då.
    Jag slutade arbeta som personlig tränare eftersom jag fick ett heltidsjobb som sjukgymnast och då började jag satsa ännu mer på min löpträning så då fanns det inte tid för något extrajobb som PT.

Ja det blir en enkelkur med pergo och sedan ultraljudskoll och blodprov... har avslutat proverakuren idag så nu är det bara til att vänta på en blödning.

Weebee: känner så väl igen mig i det du skriver. Tittar på alla vältränade tjejer som har barn och tänker varför kan inte min kropp också funka som deras... fast man vet ju faktiskt inte om de kanske har fått kämpa jättemycket..
    Instämmer med Hannah om att det var ruskigt taskiga kommentarer du fått!

Jag har inte gått upp något i vikt änsålänge och eftersom det inte är bikiniväder så är det ingen som påpekat att magrutorna blivit lite mindre markerade..så jag har sluppit kommentarer om detta. Men jag får nästan dagligen frågor kring vilket lopp jag ska springa här näst, vad som är nästa mål osv.. till mina närmaste har jag ju sagt som det är men till andra har jag börjat ljuga ihop att jag försöker rehabilitera mig från överbelastningsskador eller att jag behöver få tillbaka lite lust att springa... visserligen är det ju sant att jag passar på att bli kvitt med en vadskada jag haft men vanligtvis hade jag ju kört på iallafall.. och jag har nog aldrig varit så sugen på att springa som nu.

Men det gäller att peppa sig igen och påminna sig om varför man inte tränar som tidigare och som ni skrivit tidigare att det går ju alltid börja träna hårdare igen senare =).
    Och så kan man ju passa på att utnyttja all den extra tid man plötsligt fått till att göra annat kul som att umgås med vänner etc. 

• Hannah8401

Välkommen Stella! Ännu en till träningstjej.

Vad jobbigt när man kämpat så för att komma i superform och så funkar man inte som man ska för det. Alla här vet ju att det inte är gratis direkt och vara fit som tjej, och låta det man jobbar så för förfalla... Fy.

Camille, kanske fungerar din kropp snart som den ska, det kan ju ta ett par månader innan kroppen återhämtar sig även om man nått upp till mer normal fettnivå och träningsmängd. Lite orättvist bara att det verkar funka för en del idrottsstjärnor ändå.

Det är jobbigt att behöva ljuga till folk men vad ska man göra? Man vill ju inte tala om varför man tappar formen. hur lång tid tar det innan man får blödning efter provera? Och vet du hur många kurer pergo du ska få? Hoppas det funkar på första. Jag får snart veta om jag ägglossat på denna kur (trippel) tror inte jag gjorde det på enkel och dubbel, men fick aldrig kollat heller.

• WeeBee

Jag läser å funderar.
    Ang. tjejer som är i ruskigt bra form å ändå får barn...ska jag vara ärlig så tror jag inte att det är så vanligt att man lyckas med det. Däremot verkar det inte direkt svårt att få hjälp på traven från sjukvården.

Å sen är det ju skillnad på att se bra ut i formen å att ha tillräckligt med fett för att ha en normal hormonbalans.
    Många smala tjejer har ändå gott om fett på kroppen/hög fettprocent.

En liten berättelse:
    Jag var på middag med gamla kollegor. Jag hade med mig en kaliper å vi gjorde fettmätningar på allihop. En av tjejerna, en mycket liten å smal tjej, hade under kvällen suttit å klagat över hur jobbigt hon hade det att gå upp i vikt. Hon förklarade att hon försökte med att äta extra smör å grädde för att lägga på sig mer fett eftersom hon var "för smal". Den här tjejen vägde ungefär 20-25 kg mindre än mig å såg ut att vara ungefär hälften så stor.
    När vi mätte fettprocenten låg hon på 22.5% ...jag förklarade att det var helt perfekt å att hon istället borde börja träna å bygga lite muskler om hon ville bli mindre smal...eftersom hon inte egentligen behövde mer fett. Jag tror att procenten dessutom var högre eftersom människan inte hade en tillstymmelse till märkbara muskler nånstans.
    När vi mätte mig låg jag då på 13% å ni skulle sett hennes min när hon förstod att hon inte var så "smal/undernärd/utmärglad" som hon trodde...å att det kanske egentligen var jag, som var dubbla hennes storlek, som borde jobba på att lägga på mig fettet.

Vad jag ville säga med den här långa texten var egentligen bara att "smal" långt ifrån alltid har låg fettprocent. Å att andelen fett är det som betyder mycket för östrogenproduktionen som i sin tur betyder mycket för vår reproduktionsförmåga.

Detta hjälper föga för det visuella, men kanske lite för det mentala.

• Hannah8401

Ja det är ju helt sant och detta vet ju vi som tränar mycket. Men "vanliga" folk fattar inte bättre. Jag har en syster som är lika lång som mig men 15 kg lättare, men hennes fettprocent är ca 5 % mer. Hon har inga muskler alls. Men om vi står bredvid varandra syns det att det är jag som är storasyster Så ja smaka tjejer kan absolut ha lätt att bli gravida, så länge dom har fett. Men det som är mest konstigt är ju att inte sjukvården tänker på detta?? Dom om några borde ju veta detta med kroppsammansättning, fett och hormoner! Jag tror jag fick äl på min trippelkur fick pos äl test och temphöjning men mensen kom idag, endast 6 dagar efter äl. Så jag har visst ännu ett problem, kort lutealfas. Detta hör ju ihop med progesteronbrist, undrar om även progesteronet påverkas av fettprocenten och mycket träning?? Hur går det för er andra? Idag har jag tränat axlar och armar, det var så kul. Undrar vilket som är sämst för fertiliteten, Styrketräning eller kondition??

• WeeBee

Hanna - Lutealfasen å progesteronet kan säkert påverkas, men jag vet inte hur eller varför om ändå ÄL funkar...fast hmm...är trippelkur nån form av hormonbehandling som ska framkalla ÄL? Om så är fallet så är det inte lika ologiskt...för behandlingen kanske inte väger upp låga progesteronnivåer som väl oxå hänger ihop med östrogenet som är fettberoende....

Sen ang. träningsform så tror jag att styrketräning har tendens att påverka hormonbalansen genom att höja testosteronet å i viss mån kortisol om man kör för hårt å länge på för lite bränsle...medan konditionsträning snarare påverkar kortisolnivåerna kraftigare...även där beroende på hur länge å intensivt man kör. Inget av det är väl gynnsamt för den som vill bli gravid...men om man inte pressar gränserna utan tar det lite lugnt å ser till att fylla på energilagren så borde det väl funka med lite av varje...ett par gånger i veckan.

• Hannah8401

Ja du säger något där. Trippelkur pergotime ja, det ska framkalla äl. Kanske tvingade pergotime min kropp att ägglossa men att det inte fungerar som det ska just för att progesteronnivåerna är för dåliga. Intressant. Hm ja båda träningsformerna påverkar säkert men på lite olika sätt. Undrar om det går att mäta med blodprov om man har för mycket testosteron då? Hm. Hur går det för dig annars? Några gravidkänningar? Har du många vänner som tränar och har den livsstilen? Hur går det för er andra?

• Camille

Hannah: det kan variera mellan 4-10 dagar efter avslutad proverakur innan blödningen kommer. Ska börja med en enkelkur pergo sedan.
    Jo testosteronhalten kan de mäta med. Blodprov det gjorde de på mig. Och det var normalt likaså östrogenet.. Men kanske är det kortisolhalterna som spökar eller progresteronet..

Ja, det går nog inte säga vad som är sämst för fertiliteten. För egen del har jag tänkt att det är långpassen som påverkat mig mest, men har även skippat intervallpassen. Styrketräningen har jag nu gått ner på lägre vikter och fler reps och lite fler stabilitetsträning (som ju är ganska tråkigt).

Weebee, intressant med din berättelse. Tror att gemene man är ganska dåliga på det där med fettnivåer..
    Får ofta frågan av patienter i mitt jobb om jag inte kan visa några magövningar i samband med rehabträning så att de kan fixa en six-pack på samma gång.. Folk brukar inte bli jätteglada när de får till svar att javisst kan du träna magen extra men du för att få fram ett sixpack måste du nog få ner kroppsfettet antalet procent oxå..

• WeeBee

Jag fick just mens...2-3 dagar för tidigt...på tal om progesteron
    Jag vet inte hur det står till i min kropp egentligen så jag kanske borde boka en tid på Gyn för att få ta lite tester å kolla mina hormoner.
    Jag hatar det här!!!

Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?