• Hannah8401

Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?

Hej!

Jag undrar om det är någon mer än jag som tränar ofta och tungt som försöker bli gravida? Eller någon som lyckats? Tror ni det kan påverka chansen negativt?

Hittade ingen liknande tråd, de flesta handlar om att gå ner i vikt och börja träna för att bli gravid:)

Vore roligt att diskutera detta, samtidigt om man nu lyckas, hur man tränar under och efter graviditet.

Glad påsk!

• Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?
  • Hannah8401

Åh weebee massa kramar till dig. Nu blöder vi på kapp. Ja ta kontakt med gyn, allt inom sjukvården tar tid, jag var hos min doktor idag, som skickade remiss vidare till en annan doktor som ska göra kontraströntgen. Väntetiden är ett par månader. Och doktorn tyckte inte jag skulle äta mer pergotime nu. Så här blir det ingen graviditet detta året, har ju ingen ägglossning:'(:'( fy har gråtit idag och vart jätteledsen. Hoppas det går bra med er.

Jag frågade förresten doktorn om träning. Och såklart sa hon att så länge man har mens så tränar man inte för hårt. Eller hur suck.

• Camille

Nej, vad trist Hannah. Segt att det ska ta sådan tid i sjukvården...=(. Kan inte fatta att inte läkarna är mer pålästa...?!

*Styrkekramar* till er båda! 

• WeeBee

Hannah - Jag är ledsen Gumman! Men det kommer att lösa sig! Bara tråkigt att det tar sån tid!
    Jag gör ett försök till med ÄL tester, ska boka tid till Gyn oxå...ringer på måndag.

Jag håller alla tummar för oss alla och hoppas att våra kroppar snart ska bli finfina kläckningsmaskiner

• Stella10

usch, jag blir så ledsen när jag läser att det inte går som vi vill :( Idag har jag äntligen fått mens för första gången på 10 månader. Med hjälp av massor av hormoner men ändå, så nu väntar jag på att få börja med Pergotime för att se om jag får npgon ägglossning.

Men jag tror att det har mycket med att jag har dragit ner på min träning mycket, och har lagt till mer fett och kolhydrater i min kost. Än så länge syns det inte så länge jag inte tar av mig kläderna men jag trycker att det är för jävla jobbigt att inte få se ut, träna och äta som jag vill. Men jag försöker se det som en väldigt kort del i mitt liv. För visst ska vi oxå få bli mammor ? Éfter det så är det frtt fram att träna så mycket vi vill igen ;)

• KarinF

Välkommen Camille och Stella10. Det känns skönt att det finns fler i samma situation, kände mig väldigt ensam förut trots att jag vet att det måste finnas fler! Jag känner igen mig i era tankar och funderingar. Träningen har varit en livsstil så längr jag kan minnas, så visst är det svårt att ändra på det. Känner även ett motstånd till dra ned på träningen när man har lagt ned så mycket jobb på att komma i form. Frånvaron av enorfinkickarna som träningen ger, det är nog ändå det jobbigaste. Tänkte att jag skulle träna mer normalt, som en medelsvensson. Men vad är det? Hur mycket är normalt? Det känns dock lite lättare när jag tänker på att det är en begränsad period det handlar om. Jag kan ju vara i min livsform efter 35 också, men att bli gravid blir svårare med åren. Imorgon ska jag träffa fertilitetsläkaren för andra gången. I början sv augusti träffades vi och då ville hon att jag skulle gå upp nåt kilo, vilket jsg har gjort. Dessutom har det gått drygt 6mån sedan kejsarsnittet, så förhoppningsvis får jag dra igång med hormonstimuleringen till veckan. Antar att det blir Menopur som förra gången. Lycka till alla!

• Hannah8401

Stella vad bra att du fick igång mensen nu då, då får vi hoppas att pergotime gör sitt jobb oxå. Blir det en enkelkur för dig första gången? Tack weebee och Camille. Jag får bara stå ut med väntan jag får väl hoppas att det finns lite pergotime kvar i kroppen som kanske kan påverka, det kan det ibland. Nu måste jag gå runt och ha den där extra fettvalken runt magen helt till jul säkert suck. Karin, vad bra att du är på gång du med, jag vill oxå prova sprutor för att framkalla ägglossning, men jag måste först vänta på en annan doktor som ska göra kontraströntgen. Var du tvungen att göra de. Med? Ja vad är normal träning?? Tre gånger i veckan? En timma åt gången? Det måste ju vara lite individuellt hur mycket olika kroppar tål. Som sagt så finns det ju många idrottsstjärnor som blir gravida, men de har ju å andra sidan massa pengar och får massa hjälp med en gång om det inte funkar. Hoppas ni får ägglossning allihop!

• Camille

Nej, vad är normal träning? Det är synd att det inte finns ett mått på en optimal träningsdos som gäller för alla som vill bli gravida...
    Något annat som ju sägs påverka fertiliteten negativt är ju att man "oroar sig/tänker för mycket på att man inte  "kan få barn". För hur ska man klara att inte tänka på det när man avstår från sitt största intresse?

Stella: vad är det för hormoner som du ätit för att få gång mensen?

Karin: Går du hos en privatklinik eller är det via den offentliga vården? Och hur är det med er andra?
    Själv går jag inom den offentliga vården men har tänkt söka privat om de 3 hormonbehandlingarna man får där inte fungerar och om det sedan är lång väntetid till IVF.    

• Hannah8401

Ja det borde det finnas:) Hur ofta tränar du nu? Jag vet inte om jag tror på det där med oro, alla som provar att bli gravida tänker ju på det, och de flesta lyckas ju inom ett år.

Jag går offentligt. Men kan man få utskrivit mer pergo eller ev sprutor genom privat eller hjälper de bara till med ivf?

• KarinF

Hannah, nej jag har inte gjort någon kontraströntgen. Varför gör man en sådan? Jag går inom den offentliga vården. Vi har ju en son från vårt första IVF försök, så nu tänkte vi satsa på hormonstimulering och försöka bli gravida på vanligt vis. Vill vi göra IVF igen så kostar det drygt 20 000. Menopur (sprutorna) går på högkostnadsskyddet som tur är, så vi hoppas att det ska ta sig med dem. Jag började med sprutorna i måndags och ägglossningssprutan blir väl om ett par veckor. Spännande!!

• Camille

Hannah, jag tränar 2-3 löppass i veckan i relativt lugn fart, inga intervaller nu och inga långpass. Och så 2 styrkepass... tidigare tränade jag ca 10 pass/vecka.. så det är en rejäl nedskärning av träningen jag gjort...

Hmm.. jag gissar att man kan få hormonbehandling privat också inte bara IVF... men jag vet inte säkert.

Åh, lycka till Karin, håller tummarna!   

Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?