• Hannah8401

Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?

Hej!

Jag undrar om det är någon mer än jag som tränar ofta och tungt som försöker bli gravida? Eller någon som lyckats? Tror ni det kan påverka chansen negativt?

Hittade ingen liknande tråd, de flesta handlar om att gå ner i vikt och börja träna för att bli gravid:)

Vore roligt att diskutera detta, samtidigt om man nu lyckas, hur man tränar under och efter graviditet.

Glad påsk!

• Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?
  • KarinF

Ja det är nog som du säger, alla är olika och våra kroppar reagerar olika på träning, stress osv. Man får nog testa sig fram och se vad som funkar. Vi försökte ingenting alls innan vi tog hjälp av fertilitetskliniken. Jag visste att jag inte hade ägglossning, så det var liksom inte lönt att ens försöka. Jag fick enbart sprutor, Menopur och sedan en ägglossningsspruta. Pergotime har jag aldrig fått, men det funkar kanske på samma sätt som Menopur. Jag började med sprutor i februari 2011 och vi körde tre omgångar innan sommaren, men det tog sig inte. I augusti 2011 gjorde vi det första IVF försöket och då blev jag gravid med sonen. Så det tog egentligen inte så lång tid att bli gravid. Under sommaren försökte vi ju inte alls i och med att kliniken var stängd då. Nu hoppas jag att vi får köra igång med sprutor igen, ska träffa läkaren den 30/7. Är lite orolig att de tycker att vi ska vänta ett tag till. Fick ju sonen i slutet av februari med kejsarsnitt. Vet att det tar lång tid för ett snitt att läka i livmodern, men hoppas på att ett halvår räcker. Ja, vi kan väl följas åt här framöver, vore som sagt intressant att höra hur det går för dig. Lycka till nu! Håller tummarna!

• Hannah8401

Ja, ok, då var ni förberedda på att det inte skulle gå den "naturliga" vägen men vad skönt, du gav mig massa hopp nu, hoppas det går lika fort här att få göra ivf om det inte fungerar med pergotime. Gjorde det ont med ivf? För de plockar ut ägg från en?

Lycka till du med massa! Så får vi uppdatera här när det händer något, och vi hoppas det blir snart

• KarinF

Ja, för oss gick det undan väldigt snabbt! Ingen väntetid på IVF-försöket. Hoppas det går lika fort för er. Nej, jag hade inte alls ont av äggplockningen, inte det minsta faktiskt. Det stack till lite grann bara. De plockade ändå 13st ägg, vilket väl är en hyffsad skörd. Fick morfin också, så det tog säkert bort det värsta av smärtan. Det jobbigaste med alla ultraljudskontroller och äggplockningen, var att jag var tvungen att smita från jobbet titt som tätt. Kunde ju inte direkt säga vad jag skulle göra. Det blev många "tandläkarbesök" kan jag säga, haha  

Japp, vi uppdaterar här när det händer ngt! Hoppas på plus för oss båda innan året är slut!  

• WeeBee

Intressant att läsa era inlägg. Själv vill jag nog ändå gärna att min kropp ska kunna och vilja bli gravid naturligt. Därför tänker jag stå ut med att låta min kropp och
    mina vanor förändras.
    Visst blir jag stor med fettet runt musklerna...men det får va så...hoppas kunna tappa en del muskler oxå om jag minskar styrketräningen. I och med att jag fortsätter träna lite grann så går det långsamt...MEN...igår kom i alla fall den första mensen sedan i januari. Så nu är jag igång igen.
    Är lite förvånad över hur lång tid det tog...har jobbat med att lägga på mig fett å dra ner på träningen sedan i april...krävdes över 4 månader å en viktuppgång på 10-11 kg innan den behagade komma tillbaka.

Jag tror som någon skrev, att det är väldigt individuellt hur känslig menscykel man har...jag tror att jag är ganska känslig eftersom min mens försvinner eller kommer mer sällan så fort jag striktar upp maten å ökar träningen bara lite grann...min fettprocent måste ligga över 18-19 för att jag ska kunna få mens överhuvudtaget å det är först när den ligger över 20-21 som jag börjar närma mig 28 dagars cykler

Nu håller jag dock tummarna för att mensen ska försvinna snart igen...men då av helt andra skäl

• WeeBee

Ps. En sak till...jag är lite bedrövad över att många läkare inte har bättre koll på kvinnokroppen. Jag har en känsla av att idiotiska mått som BMI och vikt används när bedömningar å rekommendationer görs.
    I mitt fall har jag ett BMI på 21.9 (normal vikt) när min fettprocent ligger under 10%. Jag har ett BMI på 25.5 (lätt övervikt) nu när min fettprocent ligger runt 19. Vilken läkare som helst hade sagt att min vikt var normal och min träningsmängd okej om dom hade träffat mig nu eller tillochmed för 2-3 månader sedan...men så var/är ju inte fallet egentligen...å många hårdtränande tjejer vill ju inte varesig ändra form eller vanor och inte heller kanske inse att det är vad som skulle behövas...varför okunskapen bland läkare gifter sig fint med träningstjejernas fönekelse. Hoppas bara att hormonpreparaten som istället hellre skrivs ut och används är okej.
    Förtroendet för sjukvården stärks dock inte för min del...
    Jag har en ytterligare teori och det är att den ökade kost- och träningshetsen i samhället i stort bidrar till minskad fertilitet...men den forskningsrapporten har jag inte sett ännu...bara rapporter om farliga kemikalier odyl.

• Hannah8401

Vad skönt att din mens kom tillbaka då kanske din kropp börjar tycka att det är ok med det fett du har nu. Jag fick svar på blodprov jag gjorde, och det visade sig tyvärr att jag inte har ägglossning fast jag har regelbunden mens. Jag har gått upp lite i vikt nu i hopp om att det ska hjälpa, det hjälpte inte med pergotime enkelkur att få ägglossning, har tagit dubbel nu, fick positivt ältest men är inte helt säker på att jag verkligen hade äl ändå.

Ja det är säkert inte alls bra för fertiliteten att träna mycket som tjej, det är så tråkigt bara, för mig är det ett stort intresse och en livsstil, och jag mår inte väldigt bra när jag får en otränad kropp, men om det är det som krävs så måste jag ju!

Håller med dig om att läkare verkar ha noll koll verkligen på detta, dom är bara upptatta av bmi, jag har nästan som du bmi på strax under 25 när jag har en fettprocent på 20.

Vad blir ditt nästa steg? Ska du försöka ta reda på om även ägglossning har kommit igång?

Ja en del tränande tjejer verkar ha lätt ändå, vet du vem linda fodor är? Jag undrar om inte hon blev gravid när hon var ganska nerdeffad, nu vet jag ju inte, men jag läste hennes blogg ett tag och det verkade så. Lycka till iaf, och berätta gärna hur det går! Blev så glad att det fanns några likasinnade här inne

• KarinF

Weebee: Grattis till mensen, kul! Hur gjorde du för att gå upp så mycket? La du om kosten helt och hållet eller behövdes det bara små justeringar? Kämpar själv med att lägga på mig, men det är svårt. Har inga problem att äta mer energi, men det är svårt att dra ned på träningen. Som Hannah säger så är träningen en livsstil som jag mår så bra av. Jag har dragit ned lite på tiden jag tränar, men låtit antalet pass per vecka vara kvar. Samtidigt som jag ökar på matintaget. Får se om det kan ge resultat. Har träffat fertilitetsläkaren som inte ser några fysiska hinder för att dra igång med hormonstimuleringen, ska bara ge kejsarsnittet ytterligare någon månads läkningstid innan vi drar igång. Jag håller med om att läkarna är väldigt okunniga om tränande tjejers kroppar. Fattar inte hur de kan dra alla över en kam och köra med sitt trubbiga BMI-verktyg. Det är trots allt mängden fett man har på kroppen som är avgörande för fertiliteten. Jag har ifrågasatt detta och sagt att jag har en fettprocent på kanske 13-14%. Är det verkligen lämpligt att göra IVF då? Jadå, du har BMI över 18,5 så det går så bra så! De borde slänga ut vågen och skaffa en apparat som mäter fettprocenten istället! Lycka till med era graviditetsförsök, Hannah och WeeBee. Vi får hålla varandra uppdaterade framöver!

• WeeBee

Hej Tjejer!
    Va ett tag sedan, hoppas ni är kvar.

Jag har aldrig haft problem att gå upp i vikt, snarare det omvända. Därför är jag ganska extrem i de perioder då jag dietar ner mig.

Jag måste jobba hårt med att begränsa mig för att inte gå upp alldeles för fort egentligen. Eller sådan är min känsla i alla fall.

Jag har testat med ÄL-stickor den här månaden å fick klart positivt i helgen.
    Det är skönt att det funkar igen...nu hoppas jag bara att kombon Jag och Mannen ska funka oxå

Ang. Linda Fodor så vet jag inte vilken form hon var i när hon blev gravid. Å det är ju väldigt individuellt det där oxå...vissa tjejer är ju mindre känsliga än andra verkar det som.
    Jag tror att jag är en av dom känsligare...min mens är ju inte regelbunden förrän jag ser tjock ut
    Jag trivs inte med min kropp nu, men jag vet att den är föränderlig å att jag kan fixa formen igen när familjebildningen är klar

Hoppas att det går bra för er!

• WeeBee

Ps. KarinF - Shit, vilka puckade läkare...hade jag haft ett BMI på 19 så hade jag troligtvis varit nära döden...men va bra att jag ändå skulle kunna få hjälp med IVF *Ironi*

• Hannah8401

Hej! Ha ha du låter som mig, jag är oxå ett riktigt matvrak, jag kan äta hur mycket som helst, min kille bara ser på mig och skakar på huvudet. Jag måste oxå tänka mig för hela tiden för att inte bli för tjock. Tappar aldrig matlusten härligt med positivt äl test!! Jag fick det jag med, igår, men jag är tveksam, har inga känningar av det. Men ska göra blodprov nästa vecka och jag tar temp oxå så vi får se.

Som jag förstod det som var linda i tävlingsform då, jag följde hennes blogg. Det är sant med att kroppar verkar vara olika, min mens började ju med försvinna när jag kom ner på 18%, är inte superförnöjd som jag ser ut nu, men som du säger, man kan ta det sen. Då blir det första riktiga försöket för er nu då? Hoppas hoppas!

Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?