• Thyris

Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

det verkar på min bm som om det är svårt att göra tul så sent, men jag är ju bara i vecka 30!! Och det verkar inte bli nån bedömning förrän i vecka 39, men DÅ är det väl försent??? :-O Kommer dö av oro innan dess...

NÄR gör man tul då?? i vilken/ vilka veckor?? 

• Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??
  • Mynta

Ja, det är jättekonstigt att jag inte fått tid än. Har pratat med min BM angående TUL sedan vecka 20 typ, men hon har inte bokat något. Ringde henne i början av veckan, och då lovade hon att jag ska få göra ett kommande vecka. Ska på både läkar- och BM-besök på tisdag, och har hon då inte bokat ett TUL kommer jag fullständigt gå i taket.

Hon har varit jättebra och stöttande hela graviditeten, men nu börjar jag känna att det liksom inte händer något konkret. Hon säger att "Det löser sig, och vi ordnar det här". Men jaha, när då? Tre veckor till BF imorgon, jag är liksom rädd att han redan nu väger 4+ och att det börjar bli för sent att göra något...

• Mynta

Lycka till hos din Aurora-BM förresten! Hur funkar det hos er, kan hon ta ett beslut om igångsättning eller måste du till läkare på spec-MVC för det?

• Thyris
    Mynta skrev 2012-05-06 08:00:27 följande:
    Lycka till hos din Aurora-BM förresten! Hur funkar det hos er, kan hon ta ett beslut om igångsättning eller måste du till läkare på spec-MVC för det?

Åh, vad segt.. tyvärr verkar det som om man behöver tjata och tjata för att få nått. Mon vanliga bm har sagt hela tiden att det blir säkert inget stort barn denna ggn, det är inte säkert och det blir nog bra osv.. Så till slut ringde jag specmödravården själv och sa att jag ville ha ett tul pga att mitt förra barn var så stort redan på bf och att jag var livrädd. Igentligen så ska man väl ha remiss från sin bm, men hon jag pratade med på spec.mödra pratade med läkaren och på eftermiddagen ringde hon till mig igen och sa att jag fått en tid.

Jag tror att min aurora bm kan boka en tid till läkaren bara, men att hon kanske kan påverka hans beslut genom att berätta om min ångest över detta. Hoppas det. Annars känns det som om jag går på dessa samtal förgäves :-S Man vill ju som sagt inte komma in i v 40 och märka att bebis väger 6 kg eller så när förlossningen redan har startat..

Prova du att ringa specmödra själv!! Man kan ha tur och få prata med någon som lyssnar och hjälper en.   

Lycka till!! 
  • Thyris
    Eliasmamma skrev 2012-05-06 08:14:05 följande:
    Vi gjorde TUL i vecka 32 men det var pga min gravid diabetes dom var tvungna att ha koll så bebben inte blev för stor. Sonen kom i 35+3 och var 46 lång och vägde hela 2720 gram

kom han spontant då eller blev du igångsatt? Han verkar ju vart lagom stor iaf för att vara född så tidigt
  • Eliasmamma
    TingaTinga skrev 2012-05-06 08:18:50 följande:
    kom han spontant då eller blev du igångsatt? Han verkar ju vart lagom stor iaf för att vara född så tidigt
    Nej det kom igång spontant, vi tror att sexet 6 tim innan satte igång det vilket inte var vår tanke. Vatten och slempropp gick samtidigt i 34+6 så vi blev inlagda då och i 35+3 kom han. Jodå han hade bra med vikt för att vara en månad för tidigt men dagarna innan han kom var oerhört jobbiga med svåra smärtor osv.
  • Thyris
    Eliasmamma skrev 2012-05-06 08:21:43 följande:
    Nej det kom igång spontant, vi tror att sexet 6 tim innan satte igång det vilket inte var vår tanke. Vatten och slempropp gick samtidigt i 34+6 så vi blev inlagda då och i 35+3 kom han. Jodå han hade bra med vikt för att vara en månad för tidigt men dagarna innan han kom var oerhört jobbiga med svåra smärtor osv.
    Ojdå, så "färdknäppen" gjorde susen *s* Vilken tur att han mådde bra ändå, men att ha ont så länge är ju ingen höjdare!! Fick du ingen smärtlindring när du låg inne? Fast det hjälper ju inte alltid ändå iofs.. :-/
  • Eliasmamma
    TingaTinga skrev 2012-05-06 08:24:40 följande:
    Ojdå, så "färdknäppen" gjorde susen *s* Vilken tur att han mådde bra ändå, men att ha ont så länge är ju ingen höjdare!! Fick du ingen smärtlindring när du låg inne? Fast det hjälper ju inte alltid ändå iofs.. :-/
    Ja alltså det känns som det var det som satte igång det hela faktiskt men man vet ju aldrig om det skulle satt igång ändå Jo smärtlindring fick jag och det hjälpte ju inte mycket så varje gång hoppades man på att det snart skulle vara dags. Kvällen innan var inte ens förlossningen igång sa dom vid undersökningen, då blev jag ledsen men på morgonen den 15:e var jag öppen 4 cm. Tyvärr fick dom hjälpa mig med värkstimulerande dropp och kl 20.14 föddes han, underbart och underbart att slippa smärtorna

Får ni inget TUL där du bor då? misstänker du att den lill är stor`? 
  • Thyris

Dom gör tul på spec.mödravården på sjukhuset , och det görs inte på rutin utan bara om kurvan avviker eller nått annat liknande. Vår första vägde lite över 4.8 kg på bf och det var inte så kul. Mitt magmått har skjutit iväg och jag är jätterädd för att nästa är större så jag ringde spec. mödra själv och fixade tid till tul när min bm verkade helt ointresserad .

• Helle77

är inne på +3 dagar nu... SUCK Flört tur att ungen verkade vara liten på TUL!!!

Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??