• Thyris

Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

det verkar på min bm som om det är svårt att göra tul så sent, men jag är ju bara i vecka 30!! Och det verkar inte bli nån bedömning förrän i vecka 39, men DÅ är det väl försent??? :-O Kommer dö av oro innan dess...

NÄR gör man tul då?? i vilken/ vilka veckor?? 

• Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??
  • Thyris
    Helle77 skrev 2012-05-06 23:02:15 följande:
    är inne på +3 dagar nu... SUCK Flört tur att ungen verkade vara liten på TUL!!!
    Åhh övertid...Seeeeegt *s* Du får berätta hur liten bebben var sen, om det stämde! Lycka till
  • Helle77

Japp! Borde ligga på ca 4 kg även om jag behöver gå över en vecka till... men klart jag börjar undra hur stor den kan bli!!!

• Helle77

Sådär! Nu är han ute ;) BF+6. Verkar som att TUL (ca 3 kg) var ganska korrekt för ut kom en 53 cm 3420 g liten pys!
    Så tydligen behöver inte andra barnet bli större än första!! 

• Thyris

Tack, jag ska uppdatera när jag varit där! Gick allt bra, tog det lång tid?

• Helle77

Gick fort som tusan! kom in på förlossningen halv 3, själva förlossningsrummet 3.20 och han var ute 3.59!!! Men allt gick bra Flört 

• Heini

Grattis Helle 77, vad roligt! Och skönt att allt gick både snabbt och bra! Skönt också att höra att andra barnet inte behöver bli större... eller ens i närheten av lika stort som första Flört

Här har det diskuterats stora barn, TUL och igångsättning med MVC-läkaren idag. Eftersom jag fött ett stort barn tidigare med en spontant startad förlossning utan några större komplikationer ser de inga problem för mig att göra det igen. De räknar inte andra gradens sprickningar i underlivet som någon större komplikation, inte heller att vår kille hade det så trångt i magen att han fick besvär med en av sina fötter (Metatarsus Varus/Adduktus) och har under sitt första levnadsår varit tvungen att ha båda benen gipsade, vara fixerad i en Dennis Brown-sko-ställning och sedan haft stödskena nattetid.

Själv känner jag att jag vill ha koll på om det är ett stort barn jag bär på även denna gång, och OM det är det vill jag i så fall att de håller koll på mig och inte låter mig gå över tiden som jag ju gjorde senast (9 dagar). TUL är tydligen så missvisande att det inte är någon vits alls, enligt denna läkaren diffar det så mycket att det inte är något värde att gå på (Öh, okej, annars kan man ju tycka att man borde kunna avgöra huruvuda barnet är normalstort eller större?!). Men jag har i alla fall fått en remiss till förlossningsläkaren på ett av sjukhusen här i Göteborg och ska diskutera detta med eventuell igångsättning vid fullgången tid. Får se vad som händer men jag känner mig inte allt för hoppfull om att det ska ske något konkret. Säkert får vi nöja oss med att hålla alla tummar och tår för att det ska sätta igång av sig själv kring BF eller tidigare.

• Thyris

efter besök hos bm idag så har magen växt ytterligare och inte alls planat ut somden borde. Magmått 38 cm ( är i v 35+) och ligger en bra bit ovanför översta kurvstrecket.. Hade jag inte redan bokat tid för tul så hade bm gjort det nu sa hon *s* Ska in på viktskattning i början på nästa vecka som tur är!! Hoppas hoppas hoppas på att få en tid för igångsättning.... Blodtrycket är på väg uppåt och jag samlar määäängder med vatten ( 6 kg på 2 v...) så det bådar inte gott.. Min HF började likadant sist... ORKAR inte mer nu.. 30 kg + känns i kroppen vill jag lova... Lilla bebban är fixerad och knappt ruckbar, så att jag kännt att hon har knökat på min stackars blygdbensfog var inte så konstigt. *s* Ska fixa det sista här nu i veckan och packa bb väskan, sen får hon gärna komma närsomhelst efter nästa vecka! ( om hon är "färdig" såklart)

Heini: Hoppas du får en tid för bedömning så du slipper gå över tiden!! Det verkar ju vara så himla olika det där med tul. en del läkare tycker det är värdelöst och en del verkar tycka det behövs och att det funkar..  Jag hoppas på att dom kan se på ett ungefär om bebban är stor eller ej. Dom borde kunna se om det är en 3 kg´s eller 5 kg´s tycker man ju!? Och om min gigantiska (!!!) mage består av bebis eller mkt fostervatten..

Håller tummar för oss båda        

• 3 barns mamma84
    TingaTinga skrev 2012-05-16 10:21:54 följande:

efter besök hos bm idag så har magen växt ytterligare och inte alls planat ut somden borde. Magmått 38 cm ( är i v 35+) och ligger en bra bit ovanför översta kurvstrecket.. Hade jag inte redan bokat tid för tul så hade bm gjort det nu sa hon *s* Ska in på viktskattning i början på nästa vecka som tur är!! Hoppas hoppas hoppas på att få en tid för igångsättning.... Blodtrycket är på väg uppåt och jag samlar määäängder med vatten ( 6 kg på 2 v...) så det bådar inte gott.. Min HF började likadant sist... ORKAR inte mer nu.. 30 kg + känns i kroppen vill jag lova... Lilla bebban är fixerad och knappt ruckbar, så att jag kännt att hon har knökat på min stackars blygdbensfog var inte så konstigt. *s* Ska fixa det sista här nu i veckan och packa bb väskan, sen får hon gärna komma närsomhelst efter nästa vecka! ( om hon är "färdig" såklart)

Heini: Hoppas du får en tid för bedömning så du slipper gå över tiden!! Det verkar ju vara så himla olika det där med tul. en del läkare tycker det är värdelöst och en del verkar tycka det behövs och att det funkar..  Jag hoppas på att dom kan se på ett ungefär om bebban är stor eller ej. Dom borde kunna se om det är en 3 kg´s eller 5 kg´s tycker man ju!? Och om min gigantiska (!!!) mage består av bebis eller mkt fostervatten..

Håller tummar för oss båda        

Om bebben e stor är det jätte jobbigt att skatta vikten då så det blir tyvärr svårare då .
    1 Kg fel på mig likom.
    Gissningarna blev likom öööh jasså och öööh skojar du ??

Bm näh han blir inte lika stor som första var det första hon sa.
    När jag passerade tiden sa hon ja,ja han blir väl bara 4,500g om INTE änns det .
    LÖJLIGT !!
    Men tul gav svar som  inte häller stämmde men dom gjorde sitt bästa

Sen att stor bebbe stor mage och massa fostervatten hmm ja du det kan betyda så olika.
    Jag hade stor mage stor bebis och (överdriven massa fostervatten) enligt min jornal             
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??