• Thyris

Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

det verkar på min bm som om det är svårt att göra tul så sent, men jag är ju bara i vecka 30!! Och det verkar inte bli nån bedömning förrän i vecka 39, men DÅ är det väl försent??? :-O Kommer dö av oro innan dess...

NÄR gör man tul då?? i vilken/ vilka veckor?? 

• Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??
  • Thyris

Shit vad jag svullnar mer och mer nu! 3 kg till på mindre än en vecka!!! Känner mig helt sjuk och sprickfärdig! Borde jag ringa förlossningen för en koll? Ska till bm på måndag. Har lite förhöjt blodtryck men inom ramen för ok. Är snart uppe i 35 kg+ .... Har andnöd av all svullnad och är nästan omöjligt att få nån sömn orkar inte mer !!!!

• Heini
    TingaTinga skrev 2012-05-24 19:14:30 följande:
    Shit vad jag svullnar mer och mer nu! 3 kg till på mindre än en vecka!!! Känner mig helt sjuk och sprickfärdig! Borde jag ringa förlossningen för en koll? Ska till bm på måndag. Har lite förhöjt blodtryck men inom ramen för ok. Är snart uppe i 35 kg+ .... Har andnöd av all svullnad och är nästan omöjligt att få nån sömn orkar inte mer !!!!
    Det låter inte alls kul! Fastän du snart ska till BM så tycker jag du ska ringa förlossningen för rådgivning om inte annat. Det är inte säkert att de gör något alls men det känns alltid bättre att ringa en gång för mycket än för lite tycker jag. 
  • emelielj

Hur många procent över medelvikten måste bebisen ligga på för att dom ska göra nåt?
    Min son låg på +17% på TUL. Han kom ut 4220 kilo i vecka 40+0.

• Miloxan

Här skjuter BM på remissen för TUL hela tiden...först sa hon att det görs i v 32 sen sa hon att vi tar beslut om TUL när jag är i v 33, var dit denna v och hon sköt det framåt igen...känns inte kul eftersom remiss måste skickas och det tar tid att få tid :( sista tösen vägde 4,7 kg och föddes en v för tidigt. SF-måttet har följt kurvan mitt emellan medel och övre och har på 2 v tagit ett rejält skutt ovanför den övre kurvan....har nerver i kläm i höft/bäcken, ont  som fan och händerna svullnar och värker som satan! Ensam hemma med 5 barn mån-tors varannan v och ensam hemma med 3 barn mån-tors varannan v.....varav den yngsta är 1 år och 1 månad :( Livet och värmen suger musten ur en just nu 

• Thyris
    Miloxan skrev 2012-05-24 22:45:18 följande:
    Här skjuter BM på remissen för TUL hela tiden...först sa hon att det görs i v 32 sen sa hon att vi tar beslut om TUL när jag är i v 33, var dit denna v och hon sköt det framåt igen...känns inte kul eftersom remiss måste skickas och det tar tid att få tid :( sista tösen vägde 4,7 kg och föddes en v för tidigt. SF-måttet har följt kurvan mitt emellan medel och övre och har på 2 v tagit ett rejält skutt ovanför den övre kurvan....har nerver i kläm i höft/bäcken, ont  som fan och händerna svullnar och värker som satan! Ensam hemma med 5 barn mån-tors varannan v och ensam hemma med 3 barn mån-tors varannan v.....varav den yngsta är 1 år och 1 månad :( Livet och värmen suger musten ur en just nu 

Usch vad jobbigt du får försöka att stå på dig! Jag fick inte heller nått tul av bm först, så jag ringde till spec.mödra själv och fick fixat en tid. Det var en chansning att ringa dit eftersom man eg behöver remiss dit, men dom gav mig en tid! Visserligen ganska sent , i v 36+0. Enl han som gjorde mitt tul är det mest tillförlitligt i v 32-34, att det blir svårare att få ett exat resultat när man är längre gången och bebis ev fixerad. Så ring och säg att du är jätte orolig och att detta gör att du mår dåligt! Det är skit att man måste tjata till sig sådant

Jadu, värmen är outhärdlig och man svullnar ju så förbannat... Inget jag behöver som redan gått upp närmare 35 kg!! Skrikandes Har åxå problem med mina händer, ont ont ont... usch...

du verkar ha det fullt upp med barn Jag har bara ett och tycker det kan vara jobbigt i mellanåt, eller inte så att hon är jätte jobbigt, men att det är jobbigt att roa henne. Hon vill ju hitta på saker som jag inte alls orkar just nu stackarn.. förstår om du som har 5 st hard et körigt! Hur orkar du? Är du ensam eller jobbar din man/kille mycket?   
  • SatuSv

Hej!
    Jag var hos bm i måndags på kontroll,är i v25. Ska få göra tul i v38 vilket jag tycker är lite sent. Min son föddes för 2år sedan och vägde ca4,2kg och var 53cm lång,tack vare förlossningen utan smärtlindring och stor bebis så fick jag ryggproblem som än idag sitter i,kan knappt diska eller gå långa sträckor och så har det varit sen dess.
    Men när brukar man göra tul? Jag tycker att v38är ganska sent,tänk om bebisen redan är stor,vad händer då?igångsättning? Min rygg skulle inte klara av en sån stor bebis igen:(
    /Satusv

• Thyris

Kommer kanske bli igångsatt nästa vecka! Gjorde hinnsvepning idag och ska tillbaka nästa v för ny bedömning och ev igångsättning. Om inget händer efter hinnsvepningen i helgen då.... Är lite rädd för det :-s. Vill ju inte att det ska starta hemma mitt i natten så våra planer går åt skogen som vi gjort upp med vår Aurora bm. Men men , vi får se hur det går!
    Nån som gjort hinnsvepning? Hur mogna var ni isf? Min tapp var 1 cm och öppen för att få in ett finger och medel hård.

• Beckah82

Jag fick göra ett TUL i typ vecka 38 med mellansonen. han beräknades då väga ca 4600. Jag blev, efter en jävla massa tjat, igångsatt dagen före BF och han föddes på BF 4680 gram (så han var nog ganska mycket mindre än 4,6 vid TUL egentligen).

Med trean lyckades jag tjata mig till ett TUL i v 37+1 eller något sådant. Han beräknades väga prick 4 kg då. Jag blev igångsatt, efter ENORMT mycket tjat, i vecka 39+1 och han föddes på 39+2 och vägde 4720 gram.

Svinlätta förlossningar och jag har inga problem med att föda stort barn, jag hade problem med att graviditeterna i sig var jobbiga i slutet och hade velat bli igångsatt oavsett, men barnens vikt gav mig iallafall något att skylla på och även med deras vikt som ursäkt var det skitsvårt att få bli igångsatt (Borås). 

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Miloxan
    TingaTinga skrev 2012-05-25 07:56:06 följande:
    Usch vad jobbigt du får försöka att stå på dig! Jag fick inte heller nått tul av bm först, så jag ringde till spec.mödra själv och fick fixat en tid. Det var en chansning att ringa dit eftersom man eg behöver remiss dit, men dom gav mig en tid! Visserligen ganska sent , i v 36+0. Enl han som gjorde mitt tul är det mest tillförlitligt i v 32-34, att det blir svårare att få ett exat resultat när man är längre gången och bebis ev fixerad. Så ring och säg att du är jätte orolig och att detta gör att du mår dåligt! Det är skit att man måste tjata till sig sådant

Jadu, värmen är outhärdlig och man svullnar ju så förbannat... Inget jag behöver som redan gått upp närmare 35 kg!! Skrikandes Har åxå problem med mina händer, ont ont ont... usch...

du verkar ha det fullt upp med barn Jag har bara ett och tycker det kan vara jobbigt i mellanåt, eller inte så att hon är jätte jobbigt, men att det är jobbigt att roa henne. Hon vill ju hitta på saker som jag inte alls orkar just nu stackarn.. förstår om du som har 5 st hard et körigt! Hur orkar du? Är du ensam eller jobbar din man/kille mycket?   
    Min man jobbar borta i veckorna därav att jag är mycket ensam med barnen. ja jag funderar faktiskt på att ringa spec.mvc själv.....dels för att barnet inte vänt sig neråt än plus att sisten var så stor....tycker det är bra att ha koll så man inte släpper iväg mig över BF. Inget kul heller med bebis som är nyfödd som väger 4,7 som sisten. Var tvungna att stanna minst 2 dygn, de kollade hennes blodsocker jätteofta och vi var tvungna att mata med donerad bröstmjölk varannan - var 3e timme tills amningen kom igång eftersom hennes blodsocker sjönk så fort. Så jag tycker att det ska vara i deras intresse oxå att barnet inte blir för stort och kräver extra tillsyn pga övervikt!
Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??