• Thyris

Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

det verkar på min bm som om det är svårt att göra tul så sent, men jag är ju bara i vecka 30!! Och det verkar inte bli nån bedömning förrän i vecka 39, men DÅ är det väl försent??? :-O Kommer dö av oro innan dess...

NÄR gör man tul då?? i vilken/ vilka veckor?? 

• Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??
  • hondär

Min första vägde 4,0 bf+8, var jätterädd att tvåan skulle bli större. Första blev akutsnitt och jag vägrade prova föda om detta barn skulle bli stort. Jag skulle få tul i typ v.39-39 för annars kan man inte garantera nåt tydligen... Tyckte det var sent men kanske ligger det något i de. Sen växte inte magen som den skulle så i v.35 fick jag göra ett tul. Bebisen låg på -7% tror jag, eller -10?? Skulle inte vara stor vid förlossning, lättnad tyckte jag sen fortsatte de kika runt och det hela slutade med ett planerat snitt i Uppsala 38+0 (bor i Värmland) pga sjuk bebis, hon var lite felmöblerad på insidan och behövde intensivvården i Uppsala. . Ut kom hon med sina 2985 g och 49 cm! Värsta lilla bebisen! Skillnad mot syrrans 4.0 och 53 cm. Tvåan är tydligen inte alltid större:P den tycker jag alla borde få ett ul efter v.30 för att kolla storlek och eventuella åkommor som missats på rul.

☆Milia 091228. ☆Melina 111020. ☆Bebis 130205
  • Thyris

Kan ju säga att det missas väldigt mkt på väldigt många ul.... Vi gjorde 3 ( minst) vul. Ett tul och 3D ul hos en expert i Linköping privat , rul och ett extra ul hos bm i samband ned att hon kollade läget på moderkakan , sen två tul ett i vecka 36 och ett i vecka 38... En hel del alltså!!!! Och på ALLA dessa ul så har dom missat att vår dotter saknade en tredjedel av underarmen och högerhand! En jävla chock på förlossningen.... Men nu börjar vi smälta allt. Hur som helst verkar det förvånansvärt vanligt att det missas!!!!! :-/

• tundra

Tingatinga:
    Nä vad fruktansvärt ofattbart dåligt!
    Självklart är det ju en sån sak de kollat på RUL att det finns händer och fötter så att man är förberedd!

Lycka till med er fina flicka! Hon kommer klara sig utmärkt ändå!

• hondär

Tingatinga; vilken chock, klart man tagit de lite lättare om man viste om de! Vi hade ju tur att de viste om de, hon lades i respirator direkt och det hade man ju inte gjort om man inte viste om... Jag vill inte ens tänka på vad som kunnat hända om vi inte viste något.

☆Milia 091228. ☆Melina 111020. ☆Bebis 130205
  • 3 barns mamma84
    kallasbecca skrev 2012-07-13 06:10:34 följande:
    Vad är tul? Jag är i v 36 och inte blivit erbjuden någonting?
    Tul ät Tillväxtultraljud man ser hur pass lite/stor bebisen är och när den kommer och hur mkt lite fostervatten man har
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84
    kallasbecca skrev 2012-07-13 22:08:10 följande:
    Det har inte jag fått göra och är i v.36 :S
    Men alla behöver inte
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • kallasbecca

Skönt :) är först föderska så man blir ju nojjig över allt hehe :) men tack för svaren :)

Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??