• Thyris

Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

det verkar på min bm som om det är svårt att göra tul så sent, men jag är ju bara i vecka 30!! Och det verkar inte bli nån bedömning förrän i vecka 39, men DÅ är det väl försent??? :-O Kommer dö av oro innan dess...

NÄR gör man tul då?? i vilken/ vilka veckor?? 

• Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??
  • Thyris

Vad beräknades bebis väga? Och vad vägde den när den kom ut ?

• Erica80
    TingaTinga skrev 2012-04-25 18:43:15 följande:
    Vad beräknades bebis väga? Och vad vägde den när den kom ut ?
    Dom beräknade att hon vägde 3500 i v36. Jag blev igångsatt i v38 och hon vägde 4540g...

Jag litar inte helt på TUL.. Första graviditeten gjordes TUL i v39 och då sa läkaren att han var mellan 3-3,5 kilo..
    I v41 kom en 5-kilos klump ut
  • Thyris

Det verkar som om många tul visar att bebis väger mindre än vad dom är? Hur gick det att föda en 5 kilos bebis?

• Heini

Min son vägde 5160 gram och var 59 cm vid födseln, 9 dagar efter utsatt datum. Jag är inte direkt jätteorolig för att även detta barn ska bli stort men oron ökar hela tiden. Jag pratade med min BM om detta i måndags, att jag vill att de ska ha lite koll på storleken och att man kanske eventuellt kan diskutera en igångsättning om det skulle visa sig att barnet är på väg att bli stort och förlossningen inte sätter igång av sig själv. Jag menar att det är onödigt att låta mig gå över tiden om barnet är stort. Så om tre veckor ska jag träffa MVC-läkaren för att diskutera eventuell viktskattning. Då är vi i vecka 36 men observera att vi bara ska diskutera detta, det är absolut inte tal om något TUL än. BM menar att man i regel inte söker efter de stora barnen eftersom de allra allra oftast mår väldigt bra, utan att resurserna istället läggs på att fånga upp de små barnen som inte växer som de ska. Så vi får se vad som händer på min front.

På RUL flyttades vårt BF-datum fram två veckor,  vilket tydligen är väldigt mycket och visar på att mätningen eventuellt blivit fel, och därmed är vårt BF-datum någonstans mellan 2 och 15 juni. Det är "tack vare" det som jag ska få diskutera viktskattning med läkaren. Det är ju väldig skillnad datumen emellan och om vi går efter 15:e juni fastän det kanske är 2:a juni som är det riktiga BF-datumet och jag går över tiden två veckor så har jag ju realiteten gått över nästan fyra veckor, vilket inte vore bra för bebisens välmående.

Min senaste förlossning gick ju bra till slut och ut, utan några komplikationer kom en alldeles frisk pojke så jag är övertygad om att det går bra, om inte ännu bättre denna gång, så egentligen är jag inte orolig. Men jag undrar hur det kan vara så olika från land till land hur man ser på att föda stora barn. I många andra länder planerar man ju in snitt direkt om det visar sig att barnet antas väga mer än 4,5 kg. Och hur kan det vara sådan skillnad landstingen emellan, att TUL ingår i basprogrammet i vissa landsting medan man i andra eventuellt kan få det om man tjatar sig till det.

• Cinza
    TingaTinga skrev 2012-04-25 18:56:04 följande:
    Det verkar som om många tul visar att bebis väger mindre än vad dom är? Hur gick det att föda en 5 kilos bebis?
    För mig gick det bra. Lagom snabb och ganska lätt förlossning. Sprack nästan ingenting och har inte haft några besvär efteråt. Det var likadant som att föda en 4,2 kilos bebis i mitt fall. Kände ingen större skillnad. 
  • Erica80
    TingaTinga skrev 2012-04-25 18:56:04 följande:
    Det gick inte alls så bra.. Hans huvud fastnade och det blev kejsarsnitt
  • Thyris

Ja det verkar ju lite olika. För
    Min del var förra förlossningen med stor bebis oerhört jobbig och inget jag vill vara med om igen. Men vi får se vad tul visar och vad jag och min Aurora bm kommer fram till. Det är ju ingen garanti, men jag skulle nog slippa gå över tiden denna ggn. Ska på bedömning v 39, sen får vi se :)

• Mynta

Här hänger jag på!

Fick 2008 en pojke på 4800 gram (född i v 41+2). Är nu gravid igen, 36+0 imorgon. Är fullkomligt livrädd för att lillebror ska vara lika stor eller större. Har suttit hos min BM och bölat åtskilliga gånger, och har även träffat en läkare och pratat om min oro.

Har blivit lovad TUL, men ännu inte fått någon tid, det känns som att det börjar brinna i knutarna... Ska ringa och KRÄVA ett TUL imorgon, vill ha det gjort SENAST nästa vecka (37+). Måste få veta känner jag, är är livrädd och sover inte på nätterna alls... Vill definitivt bli igångsatt innan BF om han är stor, vill absolut inte snittas.

• Thyris
    Mynta skrev 2012-04-29 18:25:24 följande:
    Här hänger jag på!

Fick 2008 en pojke på 4800 gram (född i v 41+2). Är nu gravid igen, 36+0 imorgon. Är fullkomligt livrädd för att lillebror ska vara lika stor eller större. Har suttit hos min BM och bölat åtskilliga gånger, och har även träffat en läkare och pratat om min oro.

Har blivit lovad TUL, men ännu inte fått någon tid, det känns som att det börjar brinna i knutarna... Ska ringa och KRÄVA ett TUL imorgon, vill ha det gjort SENAST nästa vecka (37+). Måste få veta känner jag, är är livrädd och sover inte på nätterna alls... Vill definitivt bli igångsatt innan BF om han är stor, vill absolut inte snittas.

Hoppas du hinner få ett tul, konstigt att dom inte gett dej en tid redan det tar ju alltid ett tag innan man får komma antar jag? Jag ringde när jag var i vecka 31 ( tror jag det var) och fick ingen tid förrän i vecka 36+0.

Förstår din oro! Har själv legat sömnlös över detta, även om jag får ett tul och det visar stor bebis så är det ju ingen garannti för att dom gör nått går på aurorasamtal pga av detta bland annat, ska prata med min aurora bm nu i vecka igen ang igångsättning vid stort barn. Jag vill inte heller snittas!

Hur går det  Pixic?
    Pixic skrev 2012-04-20 06:50:37 följande:

Nu är jag i v35+6

Jag var till BM igår och pratade om detta, Jag sa att jag var orolig för att de skulle bli en dunderklump om jag går 40v, just för att bebis sägs växa på sig rätt reält de sista veckorna.
    Men då kollade hon på bebisens kurva som den följt (gjorde ett UL i v26 nån gång också och då vägde hon 1400g) och sa att beräknad födelsevikt skulle ligga på runt 4000g om hon fortsätter följa "sin" kurva som hon gjort hela tiden..

Vet inte om hon lurades för att lugna mig lite ;P Men de hoppas jag inte.. Så de är väl kanske väldigt individuellt vad dom går upp sista tiden..
    När jag själv satt å räkna så landade ju slutvikten på runt 5kg! och de känndes verkligen inte okej.
    Men som sagt känner mig lite lugnare när hon kikade på just min bebis kurva ist för att räkna vad en genomsnitts bebis går upp och väger vecka för vecka.

Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??