• Thyris

Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

det verkar på min bm som om det är svårt att göra tul så sent, men jag är ju bara i vecka 30!! Och det verkar inte bli nån bedömning förrän i vecka 39, men DÅ är det väl försent??? :-O Kommer dö av oro innan dess...

NÄR gör man tul då?? i vilken/ vilka veckor?? 

• Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??
  • Heini

Jag har också fött ett stort barn tidigare, en son på 5160 gram och 59 cm i december -10. Om två månader har vi BF med hans lillasyskon. Precis som vid förra graviditeten ligger mitt sf-mått strax under "normal"-kurvan och alla mina värden ser även denna gång fina ut. Stora barn är inget som går i släkten heller så enligt min barnmorska finns inga indikatorer på att bebin ska bli stor. Inte heller förra gången gjorde det det, vilket gjorde att både vi och förlossningspersonalen fick oss en rejäl överraskning när han tittade ut. 

Min barnmorska har dock varit väldigt mån om att fråga mig om mina känslor inför att eventuellt vänta ett till stort (eller större) barn och i ärlighetens namn är jag inte särskilt orolig, jag trodde jag skulle dö förra gången men det är mycket möjligt att jag skulle ha trott det även om jag fött ett mindre barn. Och om det gick bra senast borde det gå bra även denna gång. Om inte annat är förlossningspersonalen beredd på att barnet kan vara stort. Men OM jag hade varit orolig för barnets storlek hade jag blivit alldeles bestört om jag inte fick gehör för min rädsla, stå på er, ni har all rätt att få den hjälp ni behöver!

• Thyris

September: i vilken vecka ringde du? Jag ska ringa på måndag och fråga , då kommer jag vara i v 31+ . Hoppas hoppas dom lyssnar på mig!!

• 3 barns mamma84

andra kom med planerdsnitt v 41+2 och var 5810g och 62cm jag var på tul v 40 och han var då beräknad till 4885g så 2 dagar efter fick jag snitt ..

tredje kom BF-15 2 veckor innan BF  v 37+5 och var 4150g och 51cm med kejsarsnitt planerad

jag födde vaginalt v 41+1 första barnet som var 4140g och 52cm     

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • september0809

Jag ringde i vecka 33 inför kommande tul! Sen gjorde dom sista mätningen på honom i vecka 36 (35+) just för bedömning men då kunde dom inte sätta igång det utan fick avvakta till veckan Efter när tappen var mogen!

• Thyris
    september0809 skrev 2012-04-14 07:57:28 följande:
    Jag ringde i vecka 33 inför kommande tul! Sen gjorde dom sista mätningen på honom i vecka 36 (35+) just för bedömning men då kunde dom inte sätta igång det utan fick avvakta till veckan Efter när tappen var mogen!
    Ok, då borde det ju inte vara för sent att ringa nu på måndag. Vad irriterande att bm säger att man inte gör tul ( eller att det är sååååå sällsynt för det ändå inte visar rätt oftast) när det uppenbarligen görs!  Jag hoppas så otroligt mkt att jag inte blir avvisad när jag ringer, men det känns som om jag är otursförförljd ibland *s* Men ett tul hade verkligen gjort att jag kan slappna av lite tror jag. Jag vill bara veta vad jag har att vänta mig! Vill gärna föda vaginalt om det är möjligt även om det var för jäkla jobbigt sist, men inte föda en 5 kg bebis!! Jag är en typiskt "grubblare" som oroar mig och ältar när jag inte har "koll" på saker. Och detta gör mig verkligen sömnlös om nätterna Om jag inte får tul när jag ringer själv, så ska jag prata med min aurora bm igen, för sist pratade vi mest om det katastofalt dåliga bemötandet vi fick sist på förlossningen ( som åxå bidrar till min rädsla) och just den biten har vi klarat upp känns det som, med garanterat extra stöd osv... Tror kanske inte hon uppfattade att rädslan för stort barn är den STORA anledningen till min oro. Men vi får ta upp det på nästa samtal. Synd att det inte är förrän i vecka 35 bara....
  • september0809
    TingaTinga skrev 2012-04-15 08:01:33 följande:
    Ok, då borde det ju inte vara för sent att ringa nu på måndag. Vad irriterande att bm säger att man inte gör tul ( eller att det är sååååå sällsynt för det ändå inte visar rätt oftast) när det uppenbarligen görs!  Jag hoppas så otroligt mkt att jag inte blir avvisad när jag ringer, men det känns som om jag är otursförförljd ibland *s* Men ett tul hade verkligen gjort att jag kan slappna av lite tror jag. Jag vill bara veta vad jag har att vänta mig! Vill gärna föda vaginalt om det är möjligt även om det var för jäkla jobbigt sist, men inte föda en 5 kg bebis!! Jag är en typiskt "grubblare" som oroar mig och ältar när jag inte har "koll" på saker. Och detta gör mig verkligen sömnlös om nätterna Om jag inte får tul när jag ringer själv, så ska jag prata med min aurora bm igen, för sist pratade vi mest om det katastofalt dåliga bemötandet vi fick sist på förlossningen ( som åxå bidrar till min rädsla) och just den biten har vi klarat upp känns det som, med garanterat extra stöd osv... Tror kanske inte hon uppfattade att rädslan för stort barn är den STORA anledningen till min oro. Men vi får ta upp det på nästa samtal. Synd att det inte är förrän i vecka 35 bara....
    det är väl bara säga till dom att din bm inte tar din rädsla på allvar och att du verkligen vill veta vad du har att vänta dig.
    tul på sonen stämde ganska så bra,dom sa 4 kg och han vägde 4540 som sagt i vecka 37+1 när han kom.
  • Lääängtar

Sonen var 4150g (42+2) så jag fick TUL i vecka 39+0 med dottern men hon var bara 3530g (40+3).

junimamma.blogspot.com 21 år, fru & mamma till två
  • Thyris

Ska ringa när dom öppnar kl 9! Håller tummarna.... Vad nervös jag är

• Thyris

tur att jag dubbelkollade telefontiden *s* det var visst redan kl 8!

bm som svarade var väldigt trevlig, men det första hon frågade var ju om jag pratat med min bm för det är ju igentligen hon som ska skriva remiss.. ( stoooor bevikelse först) MEN hon skulle iallafall prata med läkaren och hon förstod att jag var orolig och hon skulle höra av sig när hon pratat med läkaren.  Nu är det bara att vänta och hoppas på att jag har lite tur med etta iallafall.. Det hade vart en sådan enorm lättnad!! Även omdet visar sig vara stort, jag då VET jag ju det iaf och vet vad jag har att vänta mig och får utgå ifrån det. Och då vet ju bm och läkaren åxå, då kanske man kan "kräva" mer, tex kanske i gångsättning tidigare om det går . puh... Nu är jag nervööööös!!!!! Foten i munnen

Pixic skrev 2012-04-16 08:21:12 följande:
    Uppdatera hur de går! Lycka till!

Tack

Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??