• Thyris

Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

det verkar på min bm som om det är svårt att göra tul så sent, men jag är ju bara i vecka 30!! Och det verkar inte bli nån bedömning förrän i vecka 39, men DÅ är det väl försent??? :-O Kommer dö av oro innan dess...

NÄR gör man tul då?? i vilken/ vilka veckor?? 

• Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??
  • Mercurialis

När ja väntade första barnet, gjordes TUL i vecka 32+3 p g a stort SF-mått.

När jag väntade andra barnet, fick jag förtur till TUL, eftersom första barnet föddes tillväxthämmat. Förturen fick jag för att TUL med säkerhet skulle göras i vecka 32-33 och inte skjutas flera veckor framåt pga att det var mycket att göra. Den gången gjordes första TUL i vecka 32+1.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Thyris
    Mercurialis skrev 2012-04-11 15:38:00 följande:
    När ja väntade första barnet, gjordes TUL i vecka 32+3 p g a stort SF-mått.

När jag väntade andra barnet, fick jag förtur till TUL, eftersom första barnet föddes tillväxthämmat. Förturen fick jag för att TUL med säkerhet skulle göras i vecka 32-33 och inte skjutas flera veckor framåt pga att det var mycket att göra. Den gången gjordes första TUL i vecka 32+1.

Vad hade du för sf mått då? Tycker det verkar helkonstigt att en del är jättenoga med att följa upp och vissa ( som där jag är) verkar total ignorera det.. :-/
  • Mercurialis
    TingaTinga skrev 2012-04-11 16:44:26 följande:
    Vad hade du för sf mått då? Tycker det verkar helkonstigt att en del är jättenoga med att följa upp och vissa ( som där jag är) verkar total ignorera det.. :-/
    Mitt SF-mått var 31 cm i vecka 27+ och 35 cm i vecka 31+.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pixic
    Maxbox skrev 2012-04-11 11:35:57 följande:
    Bebisar över 5 kg har bredare axlar än huvudmåttet (generellt) därmed finns ökad risk för skylderdystoci. Ökad risk för svåra bristningar gissar jag att det också finns när det gäller stora bebisar. Kanske menar din bm att en bebis är enorm om den är över 5 kg?
    Ja så kanske hon mena.. Men hur ska man veta om den väger över 5kg om dom inte gör någon mer koll :(
  • Thyris
    Mercurialis skrev 2012-04-11 16:46:07 följande:
    Mitt SF-mått var 31 cm i vecka 27+ och 35 cm i vecka 31+.

ok, ja det är ju lite stort *s* Jag hade en cm mindre än dig, och i slutet var det ingen kurva utan ett streck som pekade uppåt. DET påpekade min nuvarande bm och skrattade lite.. Men inget snack om tul även om hon VET att jag oroar mej väldigt mkt för detta och att jag tom går på aurora samtal pga rädsla inför förlossningen...
  • Thyris
    Pixic skrev 2012-04-11 16:48:59 följande:
    Ja så kanske hon mena.. Men hur ska man veta om den väger över 5kg om dom inte gör någon mer koll :(

precis vad jag åxå undrar, man vill ju inte stå där med värkar eller en bedömning på bf och bebisen redan är enorm! Jag iallafall, vill gärna ha lite att förbereda mig på.
  • Pixic
    TingaTinga skrev 2012-04-11 16:51:41 följande:
    precis vad jag åxå undrar, man vill ju inte stå där med värkar eller en bedömning på bf och bebisen redan är enorm! Jag iallafall, vill gärna ha lite att förbereda mig på.
    Exakt! förstår inte vad som är de svåra. Båda vi väntar ju uppenbarligen stora barn och är oroliga.
    De borde vara skäl nog att göra en koll extra
  • september0809

jag hade tul i vecka 32 och i vecka 34 pga förstort sf-mått.
    dom uppskattade honom till 4 kg i vecka 37 och blev igångsatt den 27 mars.
    ut kom en klump på 4540 och 54 lång i vecka 37+1.  
    i vecka 31 hade mitt sf-mått ökat från 30 cm till 36 cm på 3 veckor därför gjorde dom  

• Pixic
    september0809 skrev 2012-04-11 16:58:47 följande:
    jag hade tul i vecka 32 och i vecka 34 pga förstort sf-mått.
    dom uppskattade honom till 4 kg i vecka 37 och blev igångsatt den 27 mars.
    ut kom en klump på 4540 och 54 lång i vecka 37+1.  
    i vecka 31 hade mitt sf-mått ökat från 30 cm till 36 cm på 3 veckor därför gjorde dom  
    Vad hade han för vikt i v32 och v34?
  • Cinza
    Pixic skrev 2012-04-11 10:34:58 följande:
    De är också "roligt" att min BM sagt att de inte spelar någon roll hur stort barnet är, utan de är huvudmåttet som spelar roll om de blir en jobbig förlossning eller inte, så om barnet inte är ENORMT så görs inget.

Men då är de ju konstigt att man i vissa komuner blir erbjuden snitt och igångsättning om barnet beräknas väga över en viss vikt. Hur förklarar dom då de?!
    Jag kan tänka mig att det var lättare för oss att få det valet än många andra p.g.a vår historia. Jag valde dock inte KS ändå. 
Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??