Jag har haft grav.diabetes i båda graviditeterna och har fått gå på tul därför. I första grav gjorde tul i v. 37+3 ca, då var dottern +15% eller nåt sånt. Vägde 4385g vid förlossningen bf-1.
Andra dottern gjordes två tul, ett i v. 37+3 och ett i v. 39+4. Första tul uppskattades vikten normal, andra tul bedömde dom ca. +10% och uppskattade vikten till ca. 3900g. Dottern föddes dagen efter andra tul (bf-1 hon också...) och vägde 4220g.
Vid andra tul med andra dottern funderade läkaren lite på varför dom bokat in ett andra tul, normalt (vid grav.diabetes här i västmanland) gör man tydligen bara ett i v. 37-38. Men det var ju bra att dom gjorde ett extra, det kan ha varit för att första dottern var stor, och för att det var en del komplikationer vid hennes födelse.
Om det nu är någon tröst så kan jag säga att båda förlossningarna var ganska snabba och lätta (vaginala). Första förlossningen sprack jag en del, men det läkte fint på någon vecka. Andra förlossningen gjorde dom ett klipp för att jag inte skulle spricka fel, det läkte på 4-5 veckor det också.