• Thyris

Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

det verkar på min bm som om det är svårt att göra tul så sent, men jag är ju bara i vecka 30!! Och det verkar inte bli nån bedömning förrän i vecka 39, men DÅ är det väl försent??? :-O Kommer dö av oro innan dess...

NÄR gör man tul då?? i vilken/ vilka veckor?? 

• Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??
  • tundra

Hej! Länge sedan jag skrev ngt i tråden. Jag gjorde tul i v 32 (v34 nu) och bebisen låg då +8% på beräknad vikt. Hon som gjorde tul sa dock att det inte var tillförlitligt så tidigt.

Första sonen vägde 4960g och var 56cm och efter en mkt snabb förlossning fick jag en total sfinkterruptur.

Så nu blev det bestämt att jag får en igångsättning v 37+6. Med viss reservation för hur tappen ser ut då. Men senast v 38+3.

Trots att tul inte visade nån stor tillväxtspurt v 32 så trodde läkaren att den skulle väga 5kg vid BF. Konstigt eftersom det annars alltid känns som att de säger emot allt man säger.

Ja det var min lilla uppdatering. Lider med er som mår dåligt i värmen.

• Kasan80

TUL känns som att man kan klara sig utan. Jag gjorde sista i v 36 o min bebis beräknades redan då väga 3300g. Så jag gick de fyra sista veckorna o oroade mig för att föda en jättebebis, eller iaf en med en vikt över 4kg. När lilltjejen föddes dagen efter bf vägde hon 3400g, alltså helt perfekt. Så om TUL stämde i v 36, så gick hon inte upp många gram de fyra sista veckorna

• Helle77

Tinga: Fick hinnsvepning på tisdag morgon, den 8e (40+6), var öppen ett par tre cm tror jag och tappen var kvar lite, fick värkar tisdag natt och bebis kom efter ett par timmar! Så det kan gå fort! Du kanske tom har fått under natten?? Flört

• Thyris

Nejdå ingen bebis här inte . Känner mig som vanligt idag , det var värre igår. Får nog snällt vänta tills nästa vecka.

• Helle77
    TingaTinga skrev 2012-05-26 11:11:27 följande:
    Nejdå ingen bebis här inte . Känner mig som vanligt idag , det var värre igår. Får nog snällt vänta tills nästa vecka.
    Äsch då! ;)
  • Heini
    TingaTinga skrev 2012-05-25 21:40:52 följande:
    Kommer kanske bli igångsatt nästa vecka! Gjorde hinnsvepning idag och ska tillbaka nästa v för ny bedömning och ev igångsättning. Om inget händer efter hinnsvepningen i helgen då.... Är lite rädd för det :-s. Vill ju inte att det ska starta hemma mitt i natten så våra planer går åt skogen som vi gjort upp med vår Aurora bm. Men men , vi får se hur det går!
    Nån som gjort hinnsvepning? Hur mogna var ni isf? Min tapp var 1 cm och öppen för att få in ett finger och medel hård.
    Åh vad spännande, håll oss uppdaterade! Glad
  • Thyris

Åh snart torsdag! Börjar bli väldigt nervös nu . Funderar på hur allt kommer gå, tänk om det blir ännu värre än sist ?!! Jag blir ju igångsatt tidigare denna ggn. Tänk om allt blir långdraget och hemskt! Ska dessutom lämna "stora" tjejen över natten för 1a ggn, hon är lite orolig för att mamma ska vara borta några dagar det märks. Och det känns oxå jobbigt. Usch, det är mkt funderingar nu....

• Helle77

Tinga:
    Ja, det är mycket som snurrar i huvudet, man blir lite extra stressad när man har ett större barn som ska tas omhand och få passning vid förlossning osv. Jag hade svärmor boende hos mig i 1.5 v innan jag skickade hem henne då ungen aldrig kom ;) Sen fick vi hem henne, tack å lov, natten då lillebror föddes. Det hade varit skönt att ha ett igångsättningsdatum så man vet lite mer säkert när det är dags!
    Jag håller tummarna för att du får bra besked på torsdag! Det kommer säkert ordna sig!  

• Miloxan

Träffade Bm idag igen och kommer inte få TUL....får väl bara bita ihop då. 

• Heini
    Miloxan skrev 2012-05-29 21:20:56 följande:
    Träffade Bm idag igen och kommer inte få TUL....får väl bara bita ihop då. 
    Visst är det konstigt att de inte ser till helheten, jag menar bara för att en förlossning gått bra med ett stort barn innan är det inte säkert att tiden därefter går helt smärtfritt. Visst var det ni som haft lite struligt med blodsockret till en början? Med vår pojkes kusin (5,3 kg) hade de stora bekymmer i tre veckors tid innan de fick sockret tillrättat och kunde bli utskrivna från sjukhuset. Vi hade inga stora komplikationer men vår 5,2 kilos-kille hade legat så trångt i magen att hans ena fot  var alldeles sned, så hela första året har han varit gipsad om benen och sedan haft sk Dennis Brown-skor samt stödskena. Jag tycker man borde kunna se längre än till bara själva förlossningssituationen helt enkelt.

Att det skiljer sig åt landstingen emellan gör mig också fundersam och faktiskt lite förbannad. På vissa ställen ingår TUL i basprogrammet och på vissa ställen verkar det omöjligt att få.

Hur tungt det än känns så brukar man klara det på något konstigt sätt ändå, så ta en dag i taget så kommer det säkert att gå bra till slut. Men jag förstår att du har det väldigt tufft, så all styrka till dig!
Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??